Moda na Vintage – czyli jak zarabiać na starych ubraniach?

152

Nie jest żadną tajemnicą, że moda już dawno zatoczyła koło. W efekcie dziś w trendach absolutnie dominuje styl Vintage. Mnóstwo marek i kolekcji wraca do minionych dekad i epok, by wprowadzić do swoich projektów nostalgiczną nutę z przeszłości. Samo słowo “vintage” pochodzi z terminologii winiarskiej i oznacza dobry rocznik wina. Moda na odświeżanie używanych rzeczy i dawanie im “drugiego życia” przywędrowała do Europy ze Stanów Zjednoczonych w latach dziewięćdziesiątych. Do Polski powoli zaczęła docierać dopiero kilkanaście lat temu. Vintage to pewien rodzaj idei, gdzie liczy się jakość, marka i styl, w którym poszczególne elementy są jak dobre wino, im starsze tym cenniejsze.

Oznacza to, że na starych ubraniach – zwłaszcza tych zalegających w szafach naszych rodziców, dziadków i babć – można dziś dobrze zarobić. W jaki sposób i gdzie należy sprzedawać ubrania oraz jak je prezentować, aby wygenerować z tego tytułu jak największy dochód? Przekonamy się poniżej:

Jak skutecznie sprzedawać ubrania Vintage? Kobieta borykająca się z nadmiarem ubrań

Sprzedaż vintage to coś więcej niż zwykłe handlowanie używaną odzieżą. Okazuje się, że dwóch sprzedawców może mieć tę samą rzecz i sprzedać ją na dwa różne sposoby i za zupełnie inną cenę. Doskonale pokazuje to historia Sophii Amoruso – założycielki popularnej platformy z modą o nazwie Nasty Gal. Jak zaczęła się jej kariera? Od znalezienia w swoim ulubionym sklepie z odzieżą używaną patchworkowej, połyskującej kurtki ze skóry. Dość szybko wyczuła, że ma do czynienia z wyjątkowym elementem garderoby. W efekcie zaczęła targować się ze sprzedawcą twierdząc, iż kilkanaście dolarów to za dużo i obiecała mu złotą biznesową radę, jeśli ten zejdzie w cenie do dziewięciu dolarów. Mężczyzna w końcu się zgodził i kiedy banknoty przeszły z rąk do rąk, usłyszał od dziewczyny, że sprzedał jej za bezcen prawdziwy unikat: kowbojską kurtkę z lat siedemdziesiątych w idealnym stanie.

Pewien czas później, gdy Sophia Amoruso potrzebowała pieniędzy, sprzedała tę kurtkę na aukcji internetowej za o wiele wyższą cenę. Co więcej, to nie była jej jedyna transakcja tego typu. Nasza bohaterka zrozumiała więc, że jest w tym naprawdę dobra i zajęła się wyszukiwaniem tego typu “pereł Vintage” za bezcen, a następnie sprzedawała je w sieci za wielokrotność zainwestowanej kwoty. W konsekwencji najpierw otworzyła własny sklep internetowy z modą Vintage, a następnie popularną markę dla kobiet – Nasty Gal.

Po pierwsze: wiedza

Jaki wniosek płynie z tej historii? Po pierwsze, aby sukcesywnie sprzedawać ubrania w stylu Vintage, trzeba po prostu znać się na modzie – wiedzieć, co jest pokazywane na pokazach i Instagramie, znać klasyki, czytać magazyny, oglądać kampanie, a nawet bardzo popularne obecnie seriale. Research jest niezbędny, bo to on pozwoli nam wstrzelić się w wymagania klientów i jest punktem wyjścia do udanej sprzedaży.

Zwracaj uwagę na metki

Podczas selekcji ubrań do sprzedaży należy także zwracać uwagę na metki. Co istotne, nie chodzi tu tylko o rzeczy firmowe, ale również takie, które są zrobione z dobrych, naturalnych materiałów. W przypadku mody Vintage nikogo raczej nie interesują kiepskie, tanie ubrania z poliestru czy najpopularniejszych sieciówek. Warto skupić się na charakterystycznych ubraniach z poprzednich dekad, niszowych markach, rzeczach od projektantów albo po prostu odzieży o świetnym składzie.

Selekcja jest więc kluczowa. Koncentrujmy się na ubraniach, które rzeczywiście należą do stylu Vintage, a nie mają go tylko imitować (czyli w praktyce zostały wyprodukowane w ostatnich latach przez znaną sieciówkę).

Zadbaj o stan sprzedawanych ubrań

Kiedy już zdecydujemy się na sprzedaż swoich produktów, przede wszystkim trzeba dokładnie zbadać ich stan. Ubrania warto oddać do pralni, buty do szewca, a z toreb należy usunąć całą zawartość, a następnie wypchać, aby nie straciły swojego kształtu. Co więcej, zawsze warto zachować karty, pudełka czy worki przeciwkurzowe. Okazuje się, że wiele osób jest skłonnych zapłacić więcej, jeśli produkty są w pełni skompletowane.

Gdzie sprzedawać stare ubrania?

Portale z odzieżą używaną

Najpopularniejszym portalem w Polsce, na którym możemy zarabiać na starych ubraniach, jest Vinted. Na jego stronie czytamy: „To miejsce, gdzie znajdziesz perełki do swojej garderoby lub odnajdziesz nowych właścicieli dla własnych ubrań”. Wystarczy założyć bezpłatne konto, wrzucić zdjęcie sprzedawanej rzeczy i odpowiednio ją opisać. Można podać między innymi jej rozmiar, stan, markę, własną cenę i krótki opis. Wszystko przebiega w bardzo prosty sposób, a portal ma też aplikację mobilną. Na podobnej zasadzie działa Szafa.pl. Tutaj jednak istnieje możliwość dodania zdjęć ubrań z ich sklepowych katalogów.

Allegro, eBay, Gumtree czy OLX

Inny rodzaj transakcji oferują nam serwisy aukcyjne, takie jak Allegro czy eBay. Na tego typu portalach można sprzedawać tak samo dokładnie opisane pojedyncze sztuki, jak i całe paczki ubrań. Przed opublikowaniem ogłoszenia ustawia się jedną z dwóch opcji: kupowanie za określoną kwotę lub licytację (wtedy istnieje szansa, że zarobimy więcej niż zakładaliśmy).

Jeśli z kolei nie lubimy pakować przesyłek i biegać na pocztę, możemy spróbować sprzedawać ubrania za pomocą takich serwisów, jak Gumtree i OLX. Na nich znacznie łatwiej jest sprzedawać rzeczy lokalnie, choćby w obrębie własnego miasta lub dzielnicy i umówić się po prostu na odbiór osobisty.

Social media

Kolejnym popularnym miejscem służącym do sprzedaży ubrań w stylu Vintage są media społecznościowe, zwłaszcza Facebook oraz Instagram. Chociaż głównie służą nam one do kontaktowania się ze znajomymi i wrzucania zdjęć, można je także sprytnie wykorzystać do zarabiania na ubraniach. Najbardziej klasyczny sposób na zarabianie na starych ubraniach za pomocą Facebooka to zapisanie się do sprzedażowych grup na tym portalu i dodanie posta z ofertą. Na Facebooku istnieje naprawdę wiele takich miejsc – nawet tych dedykowanych jedynie modzie. Możemy również spróbować bardziej bezpośredniego rozwiązania, czyli dodać post z ogłoszeniem na własnym wallu na Facebooku, lub feedzie czy stories na Instagramie i sprawdzić, czy ktoś ze znajomych lub obserwujących nas osób nie będzie zainteresowany oferowaną przez nas odzieżą .

Targi mody Vintage i inne Vintage Markety Grafika prezentująca targ z ubraniami Vintage

Co, jeśli jednak nieszczególnie radzimy sobie z robieniem zdjęć i tworzeniem opisów, a posiadamy mnóstwo interesujących ubrań w stylu Vintage na sprzedaż? Nic straconego. Warto zabrać wtedy swoje stare ubrania na targi mody Vintage. W dużych miastach są one już standardem i odbywają się regularne. Na czym one polegają? W specjalnie przeznaczonym do tego miejscu spotykają się fani mody Vintage i na stoiskach oraz wieszakach prezentują swoje ubrania. Na targach konkurencja jest jednak spora, ponieważ wystawiają się tam prawdziwi poszukiwacze pereł mody Vintage. Jeśli jednak posiadamy produkty o naprawdę wyjątkowej wartości, to bez problemu uda nam się je tam sprzedaż.

Alternatywą są zwyczajne Vintage Markety oraz wyprzedaże garażowe. W tego typu miejscach ludzie sprzedają wszelkiego rodzaju stare produkty (w tym bardzo często antyki i płyty winylowe), a nie tylko ubrania. Vintage Markety charakteryzują się swoim unikalnym klimatem i możemy na nich spotkać wiele interesujących ludzi.

Na koniec, warto zaznaczyć, że styl Vintage ma jeszcze jedną bardzo istotną zaletę. Otóż sprzedaż ubrań Vintage wspiera modę zrównoważoną, jest dobra dla środowiska i ekologiczna. Dziś nawet celebrytki i modelki chętnie kupują stare ubrania z drugiej ręki. Nie ma się więc nad czym zastanawiać – moda na styl Vintage to coś wspaniałego, oby pozostała z nami jak najdłużej.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments