Uważaj na automatyczne subskrypcje – nie daj się naciągnąć

294

Okres próbny to już stała pozycja w repertuarze deweloperów aplikacji i usług, którzy chcą nas zachęcić do przetestowania swoich produktów. Większość z nas bardzo chętnie z tego udogodnienia korzysta. Jest w tym jednak pewien haczyk. Cały podstęp polega na tym, że często zdarza nam się zapomnieć, że jeśli nie anulujemy tego okresu lub nie wyłączymy jego automatycznego przedłużenia przed upływem 3; 7; 14 lub 30 dni (tyle najczęściej wynoszą okresy próbne), opłata za pełną wersję aplikacji lub usługi pobiera się automatycznie na kolejny okres rozliczeniowy.

Jeśli kwota subskrypcji jest niewielka, jak ma to miejsce choćby w przypadku płatności za muzyczne serwisy streamingowe, żadna poważna krzywda nam się nie stanie. Jednak, nawet w sklepach Google Play i App Store nie brakuje aplikacji, które po ich przetestowaniu i zapomnieniu o anulowaniu subskrypcji, są w stanie jednorazowo pobrać nawet kwoty rzędu kilkuset złotych, ponieważ okres takiej subskrypcji wynosi rok lub jej celem jest po prostu wzbogacenie się kosztem nieuważnego klienta.

Istnieje nawet specjalna grupa aplikacji, która ma właśnie za zadanie naciągać klientów na znaczące wydatki w ten sposób. Nosi ona nazwę fleeceware. Jak należy się bronić przed automatycznymi subskrypcjami? Wskazówki zostaną przedstawione poniżej:

Czym jest fleeceware?

Fleeceware to dość nowy termin, który warto dodać do swojego słowniczka pojęć związanych z bezpieczeństwem. Po raz pierwszy został on użyty we wrześniu 2019 roku, kiedy dostrzeżono wyżej opisane zjawisko. W ekosystemach aplikacji Google Play oraz App Store oprócz aplikacji darmowych i płatnych istnieją takie, z których możemy korzystać za darmo tylko w okresie próbnym. Jeśli nie chcemy płacić po okresie próbnym, musimy anulować subskrypcję. Wielu użytkowników po okresie próbnym po prostu usuwa aplikację, co absolutnie nie jest równoważne z anulowaniem subskrypcji.

Większość z nich jest następnie zaskoczona nagłym naliczeniem opłaty. Wtedy użytkownicy starają się wystąpić o zwrot. Jak nietrudno się domyślić, część deweloperów nie zwróci pieniędzy nikomu i dodatkowo może utrudniać procedurę anulowania subskrypcji. Co jeszcze gorsze, tacy deweloperzy potrafią pobrać absurdalnie wysokie opłaty za aplikacje, które mają wiele tanich lub darmowych odpowiedników. Stąd właśnie nazwa fleeceware oznaczająca złośliwe odpowiedniki aplikacji tanich lub darmowych (od free). Tym bardziej nikt nie sądzi, że takie aplikacje mogą mieć wysokie ceny.

Najczęściej okres próbny w aplikacjach tego typu wynosi 72 godziny, a opłaty za subskrypcję wahają się aż od 100 do 220 euro. W efekcie, eksperci firmy Avast szacują, że tylko 204 aplikacje typu fleeceware, które pobrano łącznie ponad miliard razy zarówno z Google Play, jak i App Store, mogły zarobić na nieświadomych użytkownikach ponad 400 milionów dolarów.

Jak chronić się przed opłatami za automatyczne subskrypcje? Reklama subskrypcji

Musimy po prostu być bardzo uważni. Za każdym razem, gdy instalujemy w swoich smartfonach nowe aplikacje, powinniśmy zwracać uwagę na to, czy pod płaszczykiem darmowej aplikacji nie kryje się jakaś subskrypcja na astronomiczną kwotę po upływie okresu próbnego.

Należy więc pamiętać o tym, że odinstalowanie tytułu, w przypadku którego zgodziliśmy się na okres próbny, absolutnie nie rozwiązuje sprawy. Należy najpierw przejść do ustawień i anulować subskrypcję. Tylko w ten sposób mamy pewność, że po zakończeniu okresu próbnego nie zostaną naliczone dodatkowe opłaty. Jak tego dokonać krok po kroku?

Jak anulować subskrypcję w urządzeniach od Apple?

W przypadku urządzeń z systemem iOS:

  1. Wchodzimy do ustawień, potem wybieramy opcję iTunes Store i App Store
  2. Wybieramy zakładkę Apple ID i wchodzimy w opcję “pokaż Apple ID”
  3. Wybieramy pole „subskrypcje”, które przenosi nas do listy wszystkich obecnych i wygasłych abonamentów
  4. Klikając na odpowiedni abonament możemy albo anulować płatność, albo przywrócić subskrypcję.

Jak anulować subskrypcję w systemie Android

W przypadku urządzeń z systemem Android:

  1. Wchodzimy do sklepu Google Play
  2. W menu wybieramy „subskrypcje”
  3. W menu subskrypcji wybieramy abonament, z którego chcemy zrezygnować.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments