Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakomunikował dziś rano, że program „Więcej korzyści dla Ciebie” oferowany przez UPC miał zakładać świadczenie usług o innych parametrach niż te, które zamówili konsumenci. Spółce grozi kara do 10% obrotów.
Klienci UPC płacili za usługi, których nie zamawiali? 
Jak podał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w ramach programu “Więcej korzyści dla Ciebie” spółka UPC Polska w okresie od 1 lutego 2019 roku do 1 kwietnia 2022 podwyższała abonament klientom mającym umowy na czas nieoznaczony.
UOKIK wyjaśnił, że konsumenci otrzymywali od spółki wiadomości, z których dowiadywali się, że będą mieli dostęp do większej liczby kanałów (w tym programów premium) lub szybszy Internet. Wiązało się to z wprowadzeniem dodatkowej opłaty od 4 do 8 złotych w zależności od posiadanego pakietu.
Abonenci mogli całkowicie wypowiedzieć umowę ze spółką, zgłosić rezygnację z tych zmian przed ich wprowadzeniem lub korzystać z oferty, przy czym mieli w dalszym ciągu możliwość przez 6 miesięcy zrezygnować z niej i otrzymać zwrot różnicy w abonamencie.
Wszystkie te opcje oznaczały jednak, że to na konsumentów zostanie przerzucony ciężar braku wyrażenia zgody na nowe usługi, których nie zamawiali. W umowach zawieranych z konsumentami takie działanie jest prawnie zakazane.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny oznajmił, że „niedopuszczalne jest pobieranie opłat za niezamówione produkty i usługi. Pamiętajmy, iż włączenie jakichkolwiek świadczeń, odpłatne dodanie ich do wcześniej zawartej umowy, musi się odbyć za wyraźną i świadomą zgodą konsumentów, a brak odpowiedzi takiej zgody nie stanowi”.
Spółka UPC Polska narzuciła zaś swoim klientom kształt produktów i ich wyższą cenę, po czym zobligowała ich do podjęcia działań w celu zablokowania zmian, o które nie wnioskowali.
Ciężar braku wyrażenia zgody na usługi, których nie zamawiano, przerzucono na konsumentów
UOKiK zauważył, że abonenci mogli całkowicie wypowiedzieć umowę ze spółką, zgłosić rezygnację ze zmian przed ich wprowadzeniem lub korzystać z oferty, przy czym mieli w dalszym ciągu możliwość przez sześć miesięcy zrezygnować z niej i otrzymać zwrot różnicy w abonamencie.
Podkreślono jednak, że wszystkie te możliwości oznaczały, iż ciężar braku wyrażenia zgody na nowe usługi, których nie zamawiano, został przerzucony na konsumentów. W umowach zawieranych z konsumentami takie działanie jest prawnie zakazane.
W ocenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedsiębiorca nie powinien jednostronnie zmieniać zakresu świadczonych usług lub uruchamiać nowych, a następnie wymagać opłacenia wyższego abonamentu za niezamówione produkty lub wycofanie się z nowych warunków.
Jeśli zarzuty postawione przez UOKIK się potwierdzą, UPC Polska grozi kara do 10% obrotu.
UOKiK po raz kolejny ukarze UPC Polska? 
Firma UPC Polska wielokrotnie w ostatnich latach przyciągała uwagę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Za wprowadzanie nieuczciwych zmian w ofertach firma została ukarana między innymi w 2015 i 2016 roku.
Z kolei w 2022 roku firma musiała zapłacić 12 milionów złotych grzywny za wygórowane koszty odstąpienia od umowy, a w lutym bieżącego roku UOKiK zobowiązał firmę do zwrotu kosztów świadczenia usługi Pakiet Bezpieczeństwa UPC, która była uruchamiana bez zgody konsumentów.