Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny wydał decyzję, w której zobowiązał Grupę OLX do wprowadzenia zmian w serwisie oraz zwrotu klientom pieniędzy.
Zarzuty prezesa UOKiK wobec Grupy OLX dotyczyły wprowadzania konsumentów w błąd co do zakresu pakietu ochronnego, nieudzielania informacji o tym, że produkt można kupić bez usługi serwisowej i mylącego sortowania ofert według najtańszych produktów.
Grupa OLX wprowadzała konsumentów w błąd
W opublikowanym dziś rano komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wskazał, iż działania zostały podjęte na podstawie skarg od konsumentów, którzy byli zaskoczeni tym, że płatny pakiet ochronny w rzeczywistości tej ochrony nie gwarantował.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny oznajmił, że “w wyniku działań Grupy OLX konsumenci ponosili negatywne skutki finansowe. Spółka stosowała szereg postanowień istotnie ograniczających zakres ich ochrony”.
Prezes UOKiK zaznaczył, że “opłacana przez kupujących ochrona była w rzeczywistości pozorna – konsumenci mimo wykupienia usługi mającej zapewnić bezpieczeństwo transakcji mogli tracić pieniądze na rzecz nieuczciwych sprzedawców”.
Ponadto, zdaniem prezesa Chróstnego “OLX stosował również wprowadzające w błąd sortowanie najtańszych ofert dostępnych w serwisie, ponieważ przy ich wyszukiwaniu nie uwzględniał ceny usługi serwisowej. Co więcej, architektura portalu nie wskazywała na możliwość zakupu w drodze bezpośrednich kontaktów stron transakcji, tj. bez Usługi serwisowej”.
Tomasz Chróstny oświadczył przy tym, że “informacje o warunkach świadczenia usług nie mogą wprowadzać w błąd. Konsument ma prawo oczekiwać, że dany serwis zaprojektowany zostanie w uczciwy sposób, a zawarte w nim informacje będą prawdziwe i rzetelne”.
W efekcie, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję, w której zobowiązał Grupę OLX do zmiany praktyk. UOKiK podał w oficjalnym komunikacie, że OLX odda klientom pieniądze i poinformuje o tym konsumentów. Jeśli konsument odpowie na tę wiadomość, otrzyma zwrot na konto bankowe. W przeciwnym razie zwrot środków zostanie przekazany do “portfela OLX” w serwisie.
OLX odda pieniądze klientom
Grupa OLX opublikowała już stanowisko dotyczące zarzutów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W oficjalnym komunikacie grupy możemy przeczytać, że “serwis OLX wdraża rozszerzenie zakresu usługi Pakiet Ochronny, tak by uwzględnić wyjątki, które do tej pory nie podlegały ochronie. Co za tym idzie OLX będzie dostosowywać swoje procedury i komunikację do nowego zakresu usługi”.
Grupa przekazała w oficjalnym komunikacie również, że “w serwisie OLX pojawi się nowy interfejs opcji zakupu. W przyszłości na stronie z wynikami wyszukiwania będzie można poznać łączną cenę towaru z wynagrodzeniem za Usługę Serwisową, a także posortować towary po tej łącznej cenie”.
Co bardzo istotne, w komunikacie napisano, że “w przypadkach określonych w decyzji, OLX zwróci użytkownikom środki pobrane za usługę serwisową i za towar, który reklamowano w ramach 'Pakietu Ochronnego’. OLX przygotowuje też osobną kampanię informacyjną dotycząca wydanej decyzji”.
Grupa OLX poinformowała też, że “wprowadzone przez serwis OLX zmiany są wynikiem współpracy z UOKiK w ramach prowadzonego postępowania. OLX będzie dalej rozwijać serwis celem dostarczenia użytkownikom rozwiązań dopasowanych do ich oczekiwań”.
Na koniec, grupa dodała, że “dla dynamicznej branży e-commerce, w której operuje serwis OLX – a także szerzej branży IT – charakterystyczna jest ciągła ewolucja usług i produktu. Odpowiedzialnie tworząc OLX, serwis stale wsłuchuje się w głosy użytkowników i dostosowuje swoje usługi do ich potrzeb”.
Komu należy się zwrot środków od OLX?
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oświadczył, że zwrot pieniędzy w ramach “Pakietu ochronnego” otrzymają konsumenci, którzy skontaktowali się z OLX od 24 sierpnia 2021 roku do dnia wprowadzenia zmian wynikających z decyzji w sprawie nieprawidłowo wykonanej transakcji, a spółka ich roszczenia odrzuciła, co konsumenci zakwestionowali.
Co istotne, Tomasz Chróstny przekazał, że dotyczy to również osób, które 15 dni przed wydaniem decyzji otrzymały informację o negatywnym rozpatrzeniu wniosku w ramach “Pakietu ochronnego”, ale nie zdążyły skontaktować się ze spółką. Będą mogły zrobić to teraz. Portal odda kwoty, które wydali na zakup produktu.
Z kolei zwrot pieniędzy za “Usługę serwisową” otrzymają osoby, które skontaktowały się z OLX w sprawie tej usługi od 1 grudnia 2021 roku do dnia wprowadzenia wszystkich zmian wynikających z decyzji.