Podczas konferencji i targów Invest Cuffs 2023 w Krakowie odbyła się prelekcja Patryka Kempińskiego – CEO Wymienbitcoina.pl i COO RoboHero na temat startupów z branży kryptowalut. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Czym jest startup?
Startup to nowo utworzone przedsiębiorstwo lub tymczasowa organizacja poszukująca modelu biznesowego, który zapewniłby jej zyskowny rozwój. Startupy charakteryzują się krótkim okresem działalności (maksymalnie do 10 lat), innowacyjnością, skalowalnością oraz wysokim ryzykiem i zarazem potencjałem zysku.
Projekt kryptowalutowy a startup
Projekt kryptowalutowy to nic innego, jak startup, posiadający jednak przy tym kilka cech charakterystycznych.
Tradycyjny startup jest najczęściej finansowany przez fundusz Venture Capital. Taka organizacja posiada mały zespół, ma zakorzenione planowanie i kontrolowanie budżetu oraz radzi sobie w sprawach budowania i korzystania z procesów.
Startupy kryptowalutowe z reguły muszą się natomiast mierzyć z wieloma istotnymi problemami, które w przypadku podmiotów współpracujących z funduszami VC raczej nie występują.
Problemy, z jakimi mierzą się startupy kryptowalutowe
Startupy kryptowalutowe są zaś z reguły finansowane przez nieświadomych inwestorów, którzy pozbywają się swoich tokenów w dniu listingu. W efekcie społeczność inwestorów jest bardzo niezadowolona, gdyż cena tokenów spada i inwestycje mogą okazać się nierentowne.
Ponadto, startupy kryptowalutowe mają problemy z założeniem spółki operacyjnej. Podmioty te nie są bowiem w stanie prowadzić działalność ciągle w tym samym miejscu, ponieważ mogą wtedy mieć duże problemy z rozwojem tego projektu.
Kolejny problem dotyczy płatności i nawiązywania współpracy z kontrahentami. Okazuje się bowiem, że startupy nie mogą im dziś płacić za pomocą kryptowalut. Trzeba więc wraz z uruchomieniem firmy założyć jej rachunek bankowy, co jest dość czasochłonne.
Należy także mieć świadomość, że startupy kryptowalutowe borykają się z bardzo wysokim kosztem obsługi prawnej – ze względu na stałą kontrolę regulacji w danym państwie. Wynika to z tego powodu, iż obecnie prawników specjalizujących się w kryptowalutowych regulacjach jest naprawdę niewiele.
Na rynku brakuje także specjalistów, którzy są chętni do nawiązania współpracy z kryptowalutowymi startupami, gdyż nie chcą oni otrzymywać wynagrodzenia w tokenach lub są negatywnie nastawieni do branży kryptowalut i Web3.
Co doprowadza projekty kryptowalutowe do upadków?
Najczęściej do upadku dany projekt doprowadza jego zespół, który nie ma pojęcia jak rozwinąć swój startup. Zdarza się tak, że zespół nie ma doświadczenia w prowadzeniu biznesu czy z obszaru technologii blockchain.
Często zdarza się również tak, że dane projekty kryptowalutowe w ogóle nie idą w parze z obowiązującymi regulacjami. Założyciele startupów po prostu nierzadko nie zdają sobie sprawy, że ich pomysły nie mogą być zrealizowane w realnym świecie tradycyjnych finansów.
Niektóre projekty kryptowalutowe upadają też z powodu opierania się wyłącznie na spekulacji swojego tokena użytkowego. W takiej sytuacji, po listingu dany projekt w pewnym momencie przestaje skupiać się na rozwoju, lecz usiłuje on tylko usatysfakcjonować inwestorów w celu pompowania kursu swojego tokena.
Za upadek projektu kryptowalutowego nierzadko odpowiada także brak pomysłu/planu na sprzedaż swojego produktu. Warto zatem zawsze dowiedzieć się, jaki pomysł twórcy projektów mają pomysł na generowanie przychodów i zysków.
Do upadku projektu kryptowalutowego potrafi doprowadzić również brak zabezpieczenia środków i dywersyfikacji ryzyka. Chodzi o to, w jaki sposób dany startup przechowuje środki, które mają być przeznaczone na rozwój projektu. Kapitał ten należy zdywersyfikować, absolutnie nie wolno go przechowywać w jednej sieci blockchain.
Jednym z największych błędów startupów kryptowalutowych, który bardzo często doprowadza do ich upadków jest listing tokena na początku drogi rozwoju startupu, jeszcze przed zaoferowaniem swojego produktu na rynek.
W takiej sytuacji przez pewien czas dany token będzie generował zainteresowanie, lecz z każdym miesiącem będzie ono maleć, a marketing będzie pochłaniał coraz więcej kapitału danego projektu.
Zapraszam do samodzielnego zapoznania się z całą prelekcją, nagranie znajduje się poniżej: