Akces POINT to nowa edukacyjna formuła telewizyjnego panelu eksperckiego, którego celem jest pomoc startupom w skutecznym pozyskiwaniu dofinansowania, w celu komercjalizacji ich innowacyjnych projektów.
Tematem serii wywiadów, Akces POINT jest finansowanie polskich startupów poprzez akcelerację, granty, finansowanie dłużne, inwestycje anielskie, inwestycje funduszowe, venture building i crowdfunding.
W pierwszym odcinku programu Adam Iwan i Anna Jurgaś z Akces NCBR oraz ich goście: Maria Tyka-Majewska – Senior Program Manager w Huge Thing i Joanna Rutkowska – Dyrektor Operacyjna Farada Group, omawiają zagadnienie akceleracji startupów. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Czym jest akceleracja dla startupów i jak może pomóc w ich rozwoju?
Akceleracja to bardzo intensywny program dla startupów, który ma je przybliżyć do wyskalowania ich sprzedaży i działalności. W każdej akceleracji, poza pracą nad produktem, znajduje się zaplecze warsztatów merytorycznych i mentoringu. W trakcie tych warsztatów wypełniane są luki biznesowe, które występują w startupach.
Celem akceleracji jest rozwinięcie startupów w taki sposób, aby były w stanie one wejść na nowe rynki i dotrzeć do nowych grup klientów.
Jak dokładnie akceleracja wspiera startupy?
W pierwszej kolejności akceleracja wspiera startupy za pomocą warsztatów merytorycznych. Na takich warsztatach definiuje się z jakim problemem dany startup musi sobie poradzić.
Warsztaty zawsze mają wymiar praktyczny, startupy współpracują na nich z doświadczonymi przedsiębiorcami, którzy przeszli ścieżkę od startupu do dobrze funkcjonującej firmy.
Ponadto, bardzo ważny w akceleracji jest mentoring. Polega on na tym, że każdy startup przystępujący do akceleracji dostaje osobę, która wspiera go przez ten cały proces i daje mu wskazówki.
Jakie korzyści niesie za sobą uczestnictwo w programach akceleracyjnych dla startupów?
Przede wszystkim akceleracja pomaga startupom w weryfikacji ich produktów. Startup w ten sposób może dowiedzieć się w jakim stopniu jego rozwiązanie odpowiada na potrzeby rynku oraz z jakimi wyzwaniami wiąże się wyskalowanie swojego projektu.
Jakie są rodzaje akceleracji dla startupów?
Mamy do czynienia z takimi rodzajami akceleracji, jak:
- Współpraca komercyjna, bez udziału wkładu publicznego
- Akceleracja przy wsparciu środków publicznych
Dlaczego korporacje mają trudności w porozumiewaniu się ze startupami?
Startupy i korporacje mają problemy z rozpoczęciem współpracy. Startupy nie wiedzą bowiem, jakimi prawami rządzi się korporacja. Z tego powodu muszą one być w tym zakresie edukowane. Z pomocą często przychodzi tutaj mentor, który nierzadko łączy świat startupów ze światem korporacji.
Dla jakich startupów skierowana jest akceleracja?
Idealnym beneficjentem akceleracji są startupy, które mają już produkt z pierwszymi sprawdzonymi funkcjonalnościami, a nie prototyp. Ponadto, najlepszym beneficjentem akceleracji są startupy o dużej chęci skalowania, które nie są skierowane na polski rynek, ale myślą o tym, by działać globalnie.
Z jakimi wyzwaniami startupy mogą się zmierzyć podczas procesu akceleracji?
Podczas procesu akceleracji startup dowiaduje się co musi zaprezentować klientowi i na jakie jego potrzeby ma odpowiadać. W efekcie, startup może przetestować w tym procesie różne modele biznesowe i poznać wszelkie bariery istniejące w zakresie ich działalności.
Jakie błędy popełniają startupy podczas procesu aplikowania się do programów akceleracyjnych?
Po pierwsze, startupy bardzo często wypełniają aplikacje do programów akceleracyjnych w bardzo powierzchowny sposób. W takiej sytuacji akceleratorzy nie są w stanie dobrze poznać startupu, gdyż mają zbyt mało informacji.
Po drugie, startupy często twierdzą, że nie mają konkurencji, co oznacza, iż nie przeprowadziły one rzetelnego badania swojego rynku. Co więcej, pitch decki polskich startupów także nierzadko nie są odpowiednio dopracowane. Dodatkowo, w polskich startupach często widoczne są braki kompetencyjne.
Co zaskoczyło startup Farada Group podczas procesu akceleracji?
Farada Group była zaskoczona otwartością na współpracę ze strony dużej korporacji. Dzięki temu proces akceleracji przebiegał bardzo sprawnie.
Co zaskakuje akceleratorów podczas pomagania startupom w rozwoju w trakcie procesu akceleracji?
Dla akceleratorów zaskakujący jest fakt, iż startupy nie zdają sobie sprawy, że akceleracja to naprawdę intensywny proces, nie są one do tego przygotowane. Ponadto, akceleratorów zaskakuje również, że korporacje nie mają u siebie ułożonego procesu przetestowania i wdrożenia technologii dostarczanej przez startupy.
Jak akcelerator mierzy skuteczność i efektywność rozwoju startupu?
Akceleratorzy układają indywidualny plan i definiują kamienie milowe, które startup musi spełnić w trakcie akceleracji. Ponadto, akceleratorzy obserwują również rozwój startupów, które przeszły u nich proces akceleracji, żeby zobaczyć jakie sukcesy zdołały one osiągnąć.
Jakie kluczowe lekcje wyciągnęła Farada Group z udziału w różnych programach akceleracyjnych?
Przede wszystkim przez udział w programach akceleracyjnych Farada Group zdobyła kilkuletnią perspektywę rozwoju branży detalicznej, co zaowocowało uzyskaniem przez spółkę możliwości wpasowania się w tej ścieżkę rozwoju, dostosowania się do potrzeb tej branży.
Ponadto, udział w programach akceleracyjnych nauczył Farada Group, że nie da się skalować biznesu bezpośrednio z Polski na amerykański rynek, gdyż różnica pomiędzy tymi rynkami jest ogromna.
Z jednej strony amerykański rynek jest o wiele większy, podobnie jak konkurencja w sektorze startupów. Z drugiej strony mamy tutaj do czynienia ze sporymi różnicami w zachowaniach konsumentów, kulturze zakupowej czy kulturze prowadzenia biznesu.
Udział w programach akceleracyjnych nauczył Farada Group również, że startup co prawda musi być wrażliwy na potrzeby rynku, ale również nie może obawiać się pivotować.
Co w programach akceleracyjnych wymaga poprawy?
Przede wszystkim należy mieć pamiętać, że startupy to małe zespoły. W efekcie, w programie akceleracji część osób działających w startupie jest tak mocno obciążona obowiązkami z nią związanymi, że musi być wyłączona z jakichkolwiek innych aktywności.
Joanna Rutkowska uważa, że rozciągnięcie procesu akceleracji w czasie byłoby pożądane. Ponadto, programy akceleracyjne byłyby bardziej atrakcyjne, gdyby bezpośrednio po nich następowała runda inwestycyjna. Dodatkowo, więcej programów akceleracyjnych powinno dążyć do zagranicznej ekspansji startupów.
Jakie są zalety programów akceleracyjnych dla startupów?
Najważniejszą zaletą programów akceleracyjnych jest możliwość nawiązania przez startup współpracy z korporacją. Dzięki temu pozyskuje on możliwość poznania tego, jak funkcjonuje duża firma.
Ponadto, program akceleracyjny prowadzi do zwiększenia networkingu. Startupy podczas tego procesu poznają bowiem inne startupy realizujące aktualnie program akceleracyjny oraz doświadczonych przedsiębiorców prowadzących warsztaty.
Co więcej, startupy w ramach programu akceleracyjnego, często uzyskują też możliwość poznania potencjalnych inwestorów. Na dodatek startupy, po zakończeniu programu akceleracyjnego mogą dołączyć do klubu alumnów (absolwentów programów akceleracyjnych). W takich klubach organizowane są warsztaty ze specjalistami.
Jak dokonać wyboru najlepszego programu akceleracyjnego dla swojego startupu?
W pierwszej kolejności należy zapoznać się ze stroną danego programu akceleracyjnego i przeczytać jego regulamin, aby dowiedzieć się, jakie wyzwania w procesie akceleracji narzucą danemu startupowi korporacje.
Ponadto, warto zobaczyć, kogo dany program akceleracyjny ma w swojej bazie mentorów oraz dowiedzieć się kim są ci mentorzy. Świetnym pomysłem jest również poszukanie opinii o danym programie akceleracyjnym – w tym celu można się zwrócić do startupów będących absolwentami danych programów akceleracyjnych.
Co jest najważniejsze w komunikacji między akceleratorem a startupem?
Najważniejsze jest to, aby komunikacja między akceleratorem a startupem musi być w 100% otwarta. Startup absolutnie nie może zatem niczego ukrywać, gdyż w innym przypadku akcelerator nie będzie w stanie dobrać początkującej firmie odpowiednich mentorów, którzy pomogą jej przezwyciężyć te trudności.
Równie istotna jest regularność. Akcelerator musi na bieżąco otrzymywać informacje co się dzieje w danym startupie i jak przebiega postęp prac, aby wiedzieć w czym może on pomóc startupowi.
Zapraszam do samodzielnego zapoznania się z całym nagraniem, znajduje się ono poniżej: