Już od jutra – soboty 1 lipca, Zakład Ubezpieczeń Społecznych zacznie przyjmować wnioski rodziców o wypłatę świadczenia z programu Dobry Start. Wnioski o świadczenie można będzie składać do ZUS tylko drogą elektroniczną, a wypłata nastąpi wyłącznie w formie bezgotówkowej.
Czym jest program Dobry Start? 
Program “Dobry Start” to inwestycja w edukację polskich dzieci. To 300 złotych jednorazowego wsparcia na zakup podręczników, zeszytów i niezbędnych sprzętów dla wszystkich uczniów rozpoczynających rok szkolny. Rodziny otrzymają świadczenie bez względu na dochód.
Świadczenie Dobry Start przysługuje raz w roku na dziecko uczące się w szkole, aż do ukończenia przez nie 20. roku życia. Na dziecko niepełnosprawne, uczące się w szkole, świadczenie przysługuje do ukończenia przez nie 24. roku życia.
Co istotne, świadczenie Dobry Start nie przysługuje na dzieci uczęszczające do przedszkola oraz dzieci realizujące roczne przygotowanie przedszkolne w zerówce w przedszkolu lub szkole. Rządowy program Dobry Start nie obejmuje również studentów.
Podstawą prawną świadczenia z programu Dobry Start jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2021 roku w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu “Dobry Start”.
Kto może złożyć wniosek o świadczenie Dobry Start?
W tym roku wnioski o świadczenie Dobry Start składa się wyłącznie drogą elektroniczną. Rodzice mogą złożyć wniosek przez:
- Portal Emp@tia
- PUE ZUS
- Bankowość elektroniczną
Natomiast osoby sprawujące pieczę nad dzieckiem, opiekunowie prawni, opiekunowie faktyczni, osoby uczące się i dyrektorzy placówek opiekuńczo-wychowawczych lub opiekuńczo-terapeutycznych mogą złożyć wniosek tylko za pomocą PUE ZUS.
Co do zasady, wniosek o świadczenie Dobry Start składa jedno z rodziców. Gdy oboje opiekują się dzieckiem i złożą dwa wnioski, to świadczenie zostanie wypłacone temu z nich, który zrobił to jako pierwszy.
Jeżeli jednak dziecko jest – zgodnie z orzeczeniem sądu – pod opieką naprzemienną obojga z rodziców, to każdy z nich może złożyć wniosek. W takiej sytuacji każdy z rodziców otrzyma świadczenie w wysokości 150 złotych.
Z kolei, gdy dziecko nie mieszka z obojgiem rodziców, to wniosek składa rodzic, który faktycznie opiekuje się dzieckiem.
Jakie załączniki są potrzebne do wniosku o świadczenie Dobry Start?
W zdecydowanej większości przypadków załączniki nie są potrzebne. Niektórzy rodzice załączają jednak:
- Kopię orzeczenia sądu wskazującego na pozostawianie dziecka po opieką naprzemienną obojga rodziców sprawowaną w porównywalnych powtarzających się okresach
- Kopię orzeczenia sądu o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka
- Oświadczenia o legitymowaniu się przez dziecko orzeczeniem o niepełnosprawności
Cudzoziemcy mogą natomiast załączać kopię karty pobytu i decyzję o udzieleniu cudzoziemcowi zezwolenia na pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub inny dokument uprawniający cudzoziemca do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który uprawnia do wykonywania pracy.
Co w sytuacji, gdy zapomnimy o załączeniu wymaganych dokumentów? Brakujące załączniki można dosłać za pośrednictwem portalu PUE ZUS. W tym celu należy zalogować się na swój profil w PUE ZUS, a następnie wejść w zakładkę [Dobry start] > [Szczegóły Twoich wniosków]. Tam korzystamy z funkcji [Uzupełnij wniosek].
Do kiedy można złożyć wniosek o świadczenie Dobry Start?
Wnioski będzie można składać – tak jak w latach ubiegłych – już od soboty 1 lipca do 30 listopada bieżącego roku. Co ważne, termin wypłaty świadczenia jest uzależniony od terminu złożenia wniosku.
Jeżeli wniosek wraz z dokumentami zostanie złożony w lipca lub sierpniu, to ustalenie prawa do świadczenia oraz wypłata nastąpi nie później niż do 30 września. Natomiast, złożenie wniosku w późniejszym terminie będzie skutkowało wypłatą świadczenia w terminie dwóch miesięcy, licząc od dnia złożenia wniosku wraz z dokumentami.