Przelew na zły numer konta – co zrobić, by odzyskać pieniądze?

298

W erze intensywnego rozwoju bankowości elektronicznej, przelewy pieniężne wykonuje się łatwiej niż kiedykolwiek. Co złego może się wydarzyć przy zlecaniu transferu środków w bankowości elektronicznej? Zdecydowanie dominuje jedna istotna pomyłka – błąd w numerze konta odbiorcy. Ręczne przepisanie długiego i nierzadko pełnego ciągów identycznych liczb numeru konta odbiorcy to niewdzięczne zajęcie. Paradoksalnie, pomimo faktu, iż płatności elektroniczne ze swoimi systemami wieloetapowego uwierzytelniania tożsamości są dziś niezwykle bezpieczne i szczelne, nie chronią przed najbardziej prawdopodobnym zagrożeniem – błędem ludzkim.

Co można zrobić w takiej sytuacji? Ile może potrwać odzyskiwanie pieniędzy i czy bank pomoże nam w tym działaniu? Przekonamy się poniżej. Okazuje się, że odzyskanie pieniędzy przelanych na zły numer konta jest od trzech lat znacznie łatwiejsze niż dawniej.

Przelew na zły numer konta – nowelizacja ustawy

W przeszłości o zwrot środków wysłanych przelewem na zły numer konta można było wnioskować na podstawie art. 405-414 Kodeksu cywilnego, który mówi o bezpodstawnym bogaceniu się i konieczności zwrotu pieniędzy. Jednak w sądzie odbiorcy nierzadko wygrywali sprawy, udowadniając, że wydali już przelane pieniądze.

Na szczęście od lipca 2018 roku sytuacja wygląda już znacznie lepiej dla wszystkich, którym zdarzy się pomyłka. Weszła wtedy w życie nowelizacja ustawy o usługach płatniczych.

Jak więc dziś wygląda cały proces odzyskania pieniędzy wysłanych przelewem na zły numer konta?

Krok 1 – kontakt z bankiem

Pierwszym, najważniejszym i często skutecznym sposobem jest kontakt z bankiem i wniosek o zwrot przelewu. Można to zrobić:

  • Osobiście w oddziale stacjonarnym banku
  • Telefonicznie na infolinii banku
  • Przez system bankowości internetowej (w wybranych bankach).

Krok 2 – działania banku i odbiorcy

Krok drugi należy w pierwszej kolejności do banku. W ciągu 3 dni informuje on odbiorcę o błędnym przelewie wraz z informacją, że pieniądze nie należą do niej. Odbiorca z kolei ma 30 dni na zwrot środków.

Odbiorca zachowuje anonimowość

Czy osoba, która błędnie przelała pieniądze po zwrocie pozna dane uczciwego odbiorcy? Absolutnie nie. Otóż nabywca zwraca pieniądze na specjalny, nieoprocentowany rachunek techniczny. Z tego rachunku pieniądze zostaną przelane na konto pierwotnego nadawcy. Dzięki temu uczciwy oddający ma zapewnioną anonimowość.

W zdecydowanej większości przypadków to właśnie na tym kroku kończy się cała procedura odzyskania pieniędzy. Co jednak jeśli odbiorca odmówi zwrotu pieniędzy?

Odmowa zwrotu pieniędzy – co dalej?

W tej sytuacji bank przekaże nam, że osoba, do której wysłaliśmy błędny przelew, nie chce współpracować i dobrowolnie zwrócić pieniędzy. W efekcie będziemy musieli podjąć dalsze działania.

Odbiorca traci anonimowość

Po pierwsze, jeżeli osoba, która na skutek naszego błędu bezpodstawnie się wzbogaciła, nie chce dobrowolnie zwrócić otrzymanych środków, bank ma obowiązek udostępnić nam jej dane osobowe. Tylko dzięki posiadaniu danych personalnych, będziemy w stanie złożyć skuteczny pozew o zwrot środków.

Pozew o zwrot środków

Następnie, posiadając dokładne dane osobowe osoby, do której przez pomyłkę wysłaliśmy pieniądze oraz potwierdzenie wysłania środków, możemy złożyć pozew o zwrot środków z powodu bezpodstawnego wzbogacenia się.

W takim procesie jesteśmy na zdecydowanie wygranej pozycji – przeprowadzenie sprawy na drodze do odzyskania pieniędzy powinno więc być jedynie formalnością.

Przelew na nieaktualny numer rachunku bankowego

Gdy zlecamy przelew za usługi stałe lub korzystamy z opcji “Przelew na rachunek zdefiniowany” może zdarzyć się, że odbiorca (niezależnie czy jest nim dostawca usług, czy osoba prywatna, której wysyłamy pieniądze) zmienił numer, na który regulowaliśmy bieżące zobowiązania. Co dzieje się w takiej sytuacji?

Zamknięte rachunki bankowe na szczęście nie przechodzą do puli numerów “do wykorzystania ponownie”. Nie trzeba się więc obawiać, że środki trafią do kogoś innego. Ratunkiem przed zablokowaniem przelanej kwoty jest w takich sytuacjach infolinia lub oddział bankowy (w niektórych przypadkach można to zrobić także z poziomu bankowości internetowej) i wycofanie polecenia przelewu. Można to zrobić, jeśli pieniądze miały trafić na konto prowadzone przez inny bank (wtedy realizowane są według sesji Elixir i jest spora szansa, że nasze zlecenie nie zdążyło nawet jeszcze opuścić banku). Wewnątrz banku pieniądze przelewane są natychmiastowo.

Jeśli jednak zorientujemy się zbyt późno i przelew już wyszedł, nie pozostaje nic innego, jak czekać na zwrot. Banki w takich sytuacjach mają do 4 dni roboczych na przywrócenie pieniędzy wysłanych na nieaktualne konto bankowe.

Przelew na nieistniejący numer rachunku bankowego

Ta pomyłka jest zdecydowanie najłagodniejsza w skutkach. W zasadzie płatnik nie ponosi wtedy żadnych konsekwencji, ponieważ system bankowości elektronicznej informuje o wpisaniu błędnego numeru bankowego, co uniemożliwi realizację przelewu. W jaki sposób system rozpoznaje taki błąd?

Dzięki określonej budowie numeru rachunku bankowego. Żadna z 26 cyfr numeru nie jest przypadkowa. Jeśli więc płatnik wpisze numer, który w bankowości nie funkcjonuje, wówczas system łatwo wykryje pomyłkę i nie dopuści do przekazania pieniędzy.

Więcej o budowie numeru konta bankowego IBAN przeczytasz tutaj.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments