Technologie zawsze miały stwarzać pracodawcom oraz pracownikom lepsze warunki do realizacji aktywności zawodowych. Obecnie z uwagi na pandemię koronawirusa wiele osób zostało zmuszonych do pracowania w trybie zdalnym. Część z nas mogła się przestawić tylko na taki model aktywności, ale w wielu sytuacjach możliwa też była praca hybrydowa. Wielu ekspertów twierdzi, że w taki sposób realizowane obowiązki zawodowe to będzie model, który pozostanie z nami już na zawsze. Eksperci wskazują, że z takiego systemu pracy zadowolonych jest wiele osób, a wcale nie chodzi o rzekome możliwości oddawania się rozrywkom takim jak oglądanie seriali albo granie w automaty do gry za darmo. Interesujące jest to, że generalnie większy procent ludzi ceni sobie właśnie system pracy hybrydowej aniżeli całkowicie zdalnej. Tendencja ta pokazuje, że wciąż potrzebne są nam bardzo kontakty międzyludzkie, ale lubimy również mieć pewną swobodę i więcej prywatności, co daje właśnie praca w domu lub w innym miejscu.
Kompetencje cyfrowe Polaków
Oczywiście praca zdalna nie byłaby możliwa gdybyśmy nie potrafili wykorzystywać skutecznie tabletów, różnych funkcji w smartfonach i komputerów osobistych, które obecnie są naszpikowane rozmaitymi aplikacjami. Całkiem jednak dobrze jako społeczeństwo sobie tutaj radzimy. Okazuje się, co widać zresztą w raporcie PwC z badania „Upskilling Hopes&Fears 2021”, że całkiem nieźle wypadamy tu kontekście kompetencji cyfrowych na tle całego świata. Badanie pokazuje, że 62% naszych rodzimych pracowników bardzo dobrze ocenia swoją orientację w różnych rozwiązaniach cyfrowych. Zauważmy, że wskaźnik ten wynosi 58% na świecie. Poza tym raport wskazuje, że aż 26% zbadanych przyznało, iż w momencie rozpoczęcia się pandemii koronawirusa posiadało już odpowiednie umiejętności w tym obszarze. Z kolei 36% zadeklarowało opanowanie kompetencji cyfrowych w jakimś stopniu, a w ostatnim roku bardzo je rozwinęło. Jeżeli zaś chodzi o osoby, które rok temu nie posiadały umiejętności cyfrowych w stopniu wystarczającym, a sporym wyzwaniem było dla nich uczenie się, to był to tylko co piąty respondent. Jak widać, statystyki są całkiem optymistyczne.
Czy jest jakieś ryzyko ze strony automatyzacji?
Badanie wyraźnie też pokazuje, że jesteśmy gotowi do tego, aby zdobywać nowe umiejętności i uczyć się programów oraz aplikacji komputerowych. Załóżmy, że praca zdalna coraz bardziej będzie związana z wykorzystywaniem różnych funkcji cyfrowych, bo branża internetowych technologii bardzo mocno zespolona z rynkiem pracy będzie się teraz nakierowywać na eksploatację tego obszaru. Chodzi, więc nie tylko i wyłącznie o różne funkcje dostępne w chmurze, ale także pisanie głosowe albo rzeczywistość rozszerzoną. Interesującym zjawiskiem, na które warto zwrócić także uwagę, jest sam mechanizm percepcji i uczenia się pracowników. Podczas badań psychologicznych zauważono, że im bardziej intensywnie i codziennie poznajemy różne nowe rozwiązania cyfrowe, tym więcej możemy każdego dnia się nauczyć. Okazuje się też, że polscy pracownicy nie obawiają się zmniejszenia ilości miejsc pracy z uwagi na postępującą automatyzację. Uważamy raczej, że szybko nastąpi tu przekwalifikowanie wielu osób.
Ulepszenie pracy zdalnej
Naturalnie praca hybrydowa to nie tylko i wyłącznie problemy pracowników, ale także pracodawców. Głównym wyzwaniem jest modernizacja firm pod kątem wdrażania ulepszeń dedykowanych właśnie dla pracowników. Przed polskimi pracodawcami stoi duże wyzwanie w zakresie dostarczenia pracownikom zoptymalizowanej metodologii pracy hybrydowej, a także zabezpieczeń aplikacji, jeśli chodzi o potencjalne ataki hakerskie.