Pomysłów na biznes w Internecie jest mnóstwo. Są te dobre, nieco gorsze, ale także i fatalne, których realizacja z dużym prawdopodobieństwem skończy się problemami finansowymi. W tym artykule nie będziemy podawać konkretnych pomysłów na biznes. Jeśli ktoś mówi, że ma sposób, dzięki któremu każdy zarobi miliony, po prostu jest kłamcą. Ewentualnie osobą nieświadomą, która nie zdaje sobie sprawy z tego, w jak duże kłopoty może wprowadzić innych ludzi. Zamiast tego damy Ci konkretne narzędzia, które pomogą Ci samodzielnie ocenić, czy dany pomysł na biznes jest dla Ciebie.
Jak szukać pomysłów na biznes w Internecie?
Od samych pomysłów na biznes w Internecie aż się roi. Długie listy znajdziesz na blogach, kanałach YouTube’owych i w podcastach. Często są one sprzedawane w formie kursów za niemałe pieniądze. Eksperci podają nawet zestawienia z projektami, które według nich mają największe szanse powodzenia w nadchodzącym roku lub kilku następnych miesiącach. Wbrew pozorom znalezienie pomysłu na biznes nie jest niczym skomplikowanym. Wystarczy kilka ruchów myszką, wpisanie frazy w wyszukiwarkę i… gotowe! Mówi się jednak, że sam pomysł na biznes to jednie 1% sukcesu. Całą resztę stanowi jego skuteczna walidacja, wdrożenie i systematyczny rozwój firmy. Żeby jednak to było możliwe, konieczne jest wybranie tego właściwego. Jak to zrobić?
Twoje predyspozycje – główny czynnik wyboru opłacalnego biznesu
Jeśli pomysł na biznes w Internecie ma być opłacalny, to wbrew pozorom Twoje predyspozycje powinny być głównym czynnikiem wyboru. Dlaczego? Wyobraź sobie, że aktualnie można zbić fortunę na sprzedaży kursów o reklamach w Google Ads. Widzisz, jak kolejni eksperci osiągają setki tysięcy zysku z kampanii. Ty nie masz jednak ani wiedzy o reklamie, ani nie lubisz występować publicznie. Ostatni raz miałeś/aś do czynienia z edukacją w liceum i nie łączy się to absolutnie z żadnymi miłymi wspomnieniami.
Chociażby ten biznes był niezwykle opłacalny dla rynku, najprawdopodobniej dla Ciebie zupełnie taki nie będzie. Nawet jeśli uda Ci się pozyskać niezbędną wiedzę, szybko zmęczysz się przemawianiem do ludzi. Twoje kolejne materiały szkoleniowe będą robione na siłę, a możesz wierzyć, że niedoszli klienci szybko to odczują. Jak więc poprawnie wybrać pomysł na biznes odpowiedni dla siebie?
Po pierwsze, zastanów się nad swoimi mocnymi stronami. Później wypisz te rzeczy, których dosłownie nienawidzisz robić. Następnie weź listę pomysłów na biznes w Internecie i zapisz w zeszycie tylko te, których realizacja rzeczywiście sprawiłaby Ci przyjemność. Oczywiście nie chodzi tutaj o satysfakcję związaną z zarabianiem pieniędzy. Wybierz te zawody, których wykonywanie da Ci poczucie, że robisz coś ważnego. Następnie postaraj się dopisać kilka pomysłów z głowy.
Na co zwrócić uwagę podczas szukania pomysłów na biznes w Internecie?
Jeśli wykonałeś/aś powyższe ćwiczenie, to Twoja lista pomysłów z pewnością nie jest już tak długa, jak zestawienia z Internetu. Nic nie szkodzi! Nie chodzi o ilość, a jakość. Musisz jednak wiedzieć, że na nic zdadzą się nawet najbardziej dalekosiężne plany, jeśli nie znajdziesz na nie klientów. Czas przejść do kolejnego etapu poszukiwania pomysłu na biznes w Internecie, a mianowicie walidacji. Sprawdź, czy ktokolwiek jest zainteresowany produktami lub usługami, które zamierzasz oferować. Jak to zrobić?
Wystarczy wejść na fora i grupy tematyczne w social mediach dotyczące danej dziedziny. Jeśli znajdują się tam realni użytkownicy, którzy z zaangażowaniem wymieniają się poglądami, wówczas możesz przypuszczać, że będą oni chętni na Twoją ofertę. Na tym etapie prawdopodobnie znowu część pomysłów odpadnie, ponieważ nikt nie będzie nimi zainteresowany. To jednak nie koniec.
Teraz czas przyjrzeć się konkurencji. Sprawdź, w jaki sposób działają inne firmy w wybranej branży. Niektórzy mówią, że duża liczba konkurentów powinna być jasnym sygnałem do porzucenia pomysłu na biznes. Nic bardziej mylnego! Tam, gdzie jest ich dużo, tam prawdopodobnie jest także dużo pieniędzy. Na tym etapie powinieneś/aś się bardziej skupić na wyróżnikach, które sprawią, że będziesz postrzegany przez konsumentów jako jeden z najlepszych.
Mam pomysł na biznes i co dalej? Jeśli przeszedł on pomyślnie walidację, możesz brać się za jego realizację. Zacznij od odpowiedniego zaplanowania działań. Najlepiej na kilka miesięcy do przodu. Ważne jest jednak to, aby nie były one zbyt szczegółowe. Na początku rozwoju firmy może zmienić się wiele rzeczy. Ważna jest elastyczność i przede wszystkim konsekwencja. Powodzenia!