W najnowszym odcinku emitowanego na kanale Portfel Polaka programu „Biznes Focus” Cezary Andrzejczyk – partner zarządzający w Qualia Advisory i Piotr Frankowski – Dyrektor zarządzający Ayming Polska, rozmawiają o rozwoju sztucznej inteligencji. Oto, czego się dowiedzieliśmy:
Jak zmieniła się percepcja wykorzystania AI w biznesie od czasu pojawienia się pierwszych modeli językowych?
Dla szerszej populacji kluczowe wydarzenie w kontekście AI miało miejsce w listopadzie 2022 roku, kiedy to OpenAI wypuściło pierwszą ogólnodostępną wersję chatbota ChatGPT. Według ekspertów rozwiązanie to nie stanowiło jednak żadnej rewolucji technologicznej.
Prawdziwą rewolucję stanowiła zaś demokratyzacja sztucznej inteligencji, która wtedy nastąpiła. Mieliśmy bowiem do czynienia z pierwszym momentem, gdzie wykorzystywanie AI w życiu codziennym przestało być zarezerwowane tylko dla analityków danych w największych firmach.
Dziś już natomiast wszyscy wiedzą, że sztuczna inteligencja to narzędzie, które potrafi być ogromnie pomocne – zarówno dla firm, jak i dla całego społeczeństwa w życiu codziennym. Mimo wszystko, AI nie będzie jednak masowo zastępować pracowników w firmach.
Sztuczna inteligencja po prostu będzie coraz mocniej wpływać na to, w jaki sposób poszczególne grupy zawodowe będą realizować swoje obowiązki, aby zwiększyć swoją efektywność.
Jakie mogą być potencjalne przyczyny niskiego poziomu innowacyjności w Polsce pomimo coraz częstszego wykorzystania rozwiązań opartych na AI?
Według badań Polska jest czwartym od końca państwem w Unii Europejskiej pod kątem innowacyjności. Co jednak istotne, nasz kraj z każdym rokiem przeznacza coraz większą część naszego PKB na działalność badawczo-rozwojową, a tempo tego wzrostu jest obecnie najwyższe w Unii Europejskiej.
Należy też zauważyć, że innowacyjność kształtuje dostęp do kapitału. Większość firm w Polsce to firmy z sektora MŚP, które mają bardzo ograniczone możliwości w zakresie dofinansowań na działalność innowacyjną.
Na szczęście sytuacja ta powoli się zmienia. Aktualnie bardzo pożądane byłyby jednak pewne rozwiązania regulacyjne, które mogłyby przyspieszyć ten proces.
Jakie branże mogą wykorzystywać AI w celu zwiększenia swojej efektywności i generowania większych zysków?
Aktualnie nie ma branży, na którą sztuczna inteligencja już za chwilę nie będzie wpływała. To narzędzie jest kluczowe z powodu możliwości zautomatyzowania wielu zadań, które wykonywane są praktycznie w każdym sektorze gospodarki.
Jedną z branż, która może najmocniej zyskać na wykorzystywaniu sztucznej inteligencji jest handel. Może on bowiem stosować AI do prognozowania popytu. Inną branżą, dla której sztuczna inteligencja okaże się bardzo użyteczna jest marketing, który może wykorzystać AI do komunikacji z klientem i generowania materiałów promocyjnych.
Sztuczna inteligencja ma również szerokie zastosowanie w branży produkcyjnej – choćby w zakresie optymalizacji kosztów, ograniczenia zużycia energii, przewidywania zużycia maszyn czy przestrzegania reguł ESG. AI jest też niezwykle użyteczna dla branży logistycznej – między innymi w kontekście optymalizacji transportu i przepływów.
Czy AI będzie podlegać coraz większym ograniczeniom regulacyjnym?
Regulacje zazwyczaj nie nadążają za postępem technologicznym. Nie zmienia to faktu, że nałożenie na sztuczną inteligencję większych ograniczeń regulacyjnych jest po prostu nieuniknione. Proces ten będzie jednak stanowić duże wyzwanie dla regulatorów.
W tym obszarze warto między innymi zwrócić uwagę na kwestie etyczne, ponieważ sztuczna inteligencja nie jest w stanie uwzględnić pewnych przekonań, które są w pełni naturalne dla człowieka.
Kolejnym problemem jest przestrzeganie praw własności intelektualnej przez sztuczną inteligencję. Na dziś nie rozstrzygnięto bowiem czy firmy mają prawo wykorzystać kod oprogramowania, które wypracowało AI – zarówno samodzielnie, jak i we współpracy z programistą.
Jak usługi firmy Ayming Polska mogą pomóc poprawić innowacyjność polskich firm?
Ayming już od 20 lat wspiera polskie firmy w wyszukiwaniu możliwości poprawy finansowania. Od 8 lat Ayming pomaga również firmom uzyskiwać ulgi podatkowe na inwestowanie w działalność badawczo-rozwojową.
Na przestrzeni ostatnich lat Ayming dostrzegł, że z działalnością badawczo-rozwojową – praktycznie w każdej branży – wiąże się sztuczna inteligencja. Obecnie większość projektów realizowanych przez Ayming dotyczy właśnie AI.
W tym zakresie Ayming pomaga firmom rozpoznać koszty związane z tą działalnością badawczo-rozwojową, uzyskać firmom korzyści podatkowe z tym związane oraz pozyskać finansowanie na tą działalność w postaci grantów. Ponadto, Ayming udziela firmom ekspertyz co może stanowić działalność badawczo-rozwojową, a co nie.
Prognozy dotyczące wpływu rozwiązań opartych na AI na rentowność polskich firm w nadchodzących latach
Piotr Frankowski uważa, że polskie firmy będą coraz mocniej inwestować w innowacyjność – a w szczególności w rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji.
Problemem w tym obszarze cały czas pozostaje jednak dostęp do kapitału. Wielkie fundusze inwestycyjne nie są bowiem chętne do lokowania swojego kapitału w Polsce ze względu na ryzyko geopolityczne – czyli wojnę za naszą wschodnią granicą.
Uwzględniając wszystkie czynniki Piotr Frankowski jest jednak zdania, że Polska może w przyszłości stać się jednym z hubów, który będzie kreował i zasilał resztę świata pod kątem innowacyjności.
Piotr Frankowski twierdzi ponadto, że wkrótce na rynku dominować będą przedsiębiorstwa, które dziś wdrażają sztuczną inteligencję na szeroką skalę. Z kolei firmy, które bagatelizują temat AI po prostu wypadną z rynku, gdyż ich marżowość i efektywność będzie znacznie niższa.
W dalszej przyszłości, gdy sytuacja na globalnym rynku już się unormuje, a wszystkie firmy zaimplementują narzędzia sztucznej inteligencji w maksymalnym opłacalnym dla nich zakresie, o przewadze na rynku znów będą stanowić ludzie – ich własność intelektualna, pomysły i decyzyjność.
Zapraszam do samodzielnego zapoznania się z całą rozmową, nagranie znajduje się poniżej: