Polacy powrócili do salonów samochodowych – jakie auta w 2023 r. sprzedawały się najlepiej?

Udostępnij

Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w 2023 roku Polacy zarejestrowali 475 032 nowe samochody osobowe. To wynik o ponad 13% wyższy od zanotowanego w 2022 roku. Nie każda marka i model może jednak zaliczyć miniony rok do udanych. Które auta Polacy kupowali najczęściej w 2023 roku?

Liczba rejestracji nowych samochodów w 2023r. najwyższa od wybuchu pandemii Grafika prezentująca proces zakupu samochodu

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w ubiegłym roku Polacy zarejestrowali 475 032 nowe samochody osobowe.

Wynik ten jest o ponad 13% wyższy od zanotowanego w 2022 roku. To także o ponad 6% więcej w porównaniu z 2021 rokiem oraz o blisko 11% więcej od 2020 roku, gdy branża motoryzacyjna znalazła się w kryzysie z powodu wybuchu pandemii COVID-19.

Z drugiej strony, przez minione 12 miesięcy do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów trafiło o ponad 14%, a nominalnie o 80 tysięcy aut mniej niż w rekordowym 2019 roku. Nie da się jednak ukryć, że pomimo rosnących cen, w 2023 roku Polacy znów chętnie odwiedzali salony samochodowe.

Warto też dodać, że względem 2022 roku wyraźnie wzrosła liczba rejestracji dokonywanych przez firmy rejestrujące auta na REGON. Było ich o 15,5% więcej niż w 2022 roku. Klienci indywidualni zarejestrowali w tym czasie zaś o 7,4% więcej samochodów osobowych niż rok wcześniej. W obu przypadkach liczba rejestracji była najwyższa od 2019 roku.

Co ciekawe, największy wzrost sprzedaży w ubiegłym roku odnotowano wśród marek premium, których sprzedaż zamknęła się liczbą 118 246 sztuk. W porównaniu z 2022 rokiem Polacy kupili aż o 23,1% egzemplarzy modeli premium więcej.

Rośnie zainteresowanie autami z napędami alternatywnymi

W całej grupie aut osobowych dominowały modele z klasycznym napędem benzynowym, które z liczbą 198 064 sprzedanych nowych egzemplarzy stanowiły 41,7% rynku. Liczba rejestracji aut benzynowych spadła jednak w ujęciu rocznym aż o 6,1%.

Udział aut z silnikiem Diesla w 2023 roku wyniósł zaś 9,9%, a liczba rejestracji samochodów tego typu spadła o 1,1% i sięgnęła 46 830 sztuk. Zauważalnie wzrosła natomiast liczba rejestracji klasycznych hybryd (HEV) i miękkich hybryd (MHEV), których zarejestrowano odpowiednio 92 898 (wzrost o 41,2%) i 94 935 (wzrost o 28,9%) sztuk.

O 26% wzrosła z kolei liczba rejestracji hybryd plug-in (PHEV). W ubiegłym roku sprzedano 13 151 sztuk nowych aut tego typu. Najwyższy wzrost zanotowały zaś samochody czysto elektryczne (BEV), których kupiono 17 078 egzemplarzy, czyli aż o 51,3% więcej niż w 2022 roku.

Toyota Corolla najchętniej kupowanym autem w Polsce Samochody Toyota Corolla

Niekwestionowaną królową polskich salonów samochodowych po raz trzeci z rzędu została Toyota Corolla. Co więcej, po raz pierwszy od dawna najpopularniejszy model miał tak znaczące udziały w rynku.

W 2023 roku w Polsce zarejestrowano bowiem aż 26 850 egzemplarzy Toyoty Corolli, co przełożyło się na blisko 5,7% udziałów w rynku. To najwyższy wynik od 2004 roku. Tak duża liczba sprzedanych egzemplarzy to jednak głównie zasługa rejestracji dokonywanych przez firmy. Na REGON zarejestrowano bowiem 23 054 sztuk Corolli.

Na drugim miejscu w ubiegłym roku uplasowała się zaś Škoda Octavia, której nowe egzemplarze rejestrowano 15 800 razy. W przypadku czeskiego modelu liczba rejestracji w ujęciu rocznym wzrosła o ponad 45%. Na najniższym stopniu podium znalazła się zaś Toyota Yaris, z liczbą 13 459 zarejestrowanych sztuk.

Próg 10 tysięcy zarejestrowanych egzemplarzy zdołały przekroczyć jeszcze trzy inne modele: Toyota Yaris Cross, Hyundai Tucson oraz Toyota C-HR.

Najpopularniejsze samochody wśród konsumentów

Wśród polskich klientów indywidualnych największym zainteresowaniem także cieszą się auta marki Toyota. Podobnie jak przed rokiem najpopularniejszym modelem, co było już wiadome kilka miesięcy temu, okazała się większy Toyota Yaris Cross, z liczbą 6917 nowych pojazdów nabytych przez konsumentów..

Na drugim miejscu w tym zestawieniu znalazła się Kia Sportage, z liczbą 5419 sztuk zarejestrowanych przez klientów indywidualnych. Podium zamknęła zaś klasyczna Toyota Yaris, z liczbą 4780 nowych egzemplarzy zakupionych przez konsumentów. Co ciekawe, o ile liczba rejestracji Toyoty Yaris Cross wzrosła w ujęciu rocznym o 24,2%, o tyle zainteresowanie klasyczną Toyotą Yaris spadło względem 2022 roku o blisko 10%. Logo Toyota na grillu auta

W czołowej dziesiątce najlepiej sprzedających się aut wśród konsumentów znalazły się jeszcze dwa inne auta marki Toyota. Tuż za podium uplasowała się Toyota C-HR, a siódmą pozycję zajęła miejscu Toyota Corolla.

Łącznie ta japońska marka miała ponad 21% udziału w rynku nowych aut rejestrowanych przez polskich klientów indywidualnych, co było niemal dwukrotnie wyższym wynikiem w porównaniu z drugą w zestawieniu Kią.

Jakub Bandura
Jakub Bandura
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.

Najnowsze

Zobacz również