Podatek od plastiku – nowa opłata od 1 stycznia 2021 roku

637

podatek od plastikuW lipcu dobiegającego już końca 2020 roku odbyło się rekordowo długie posiedzenie Rady Europejskiej. Głównym przedmiotem negocjacji było ustalanie konkluzji w kwestii budżetu Wieloletnich Ram Finansowych i Funduszu Odbudowy po pandemii koronawirusa. Przyjęty pakiet finansowy wynosić ma ponad 1,8 biliona euro, w tym 750 miliardów euro przeznaczono w ramach budżetu odbudowy po pandemii. W celu sfinansowania budżetu w najbliższych latach Unia Europejska będzie pracować nad reformą systemu zasobów własnych oraz wprowadzeniem nowych podatków. Jednym z nich będzie podatek od plastiku, który wejdzie w życie już 1 stycznia 2021 roku. Jak będzie działać “plastic tax” 2021? Dowiemy się poniżej.

Podatek od plastiku – podstawowe informacje

Obecne sposoby produkcji, wykorzystywania i unieszkodliwiania tworzyw sztucznych wywierają negatywny wpływ na środowisko, klimat i gospodarkę. Tego typu procesy mogą mieć również negatywny wpływ na zdrowie zarówno ludzi, jak i zwierząt. Z tych też względów konieczne stało się wprowadzenie właściwej polityki w zakresie tworzyw sztucznych na arenie międzynarodowej. W perspektywie czasu, na poziomie europejskim konieczne jest zrównoważone gospodarowanie tworzywami sztucznymi, przy jednoczesnej zmianie sposobu produkcji i wykorzystania tworzyw sztucznych. Efektem tych założeń jest między innymi podatek od nieprzetworzonego plastiku.

Podatek od plastiku, czyli Plastic Tax, ma być przedmiotem finansowania jako środki własne członków UE. Co trzeba o nim wiedzieć? Opłatami będą objęte wszystkie opakowania z tworzyw sztucznych, które trafiły na sprzedaż, ale nie zostały przetworzone. Ile wyniesie opłata? 0,8 euro za każdy kilogram. Warto dodać, iż im wyższy recykling plastiku, tym niższa opłata, natomiast im niższy recykling plastiku, tym podatek jest wyższy. Dodatkowo, podatek od plastiku nie będzie miał zastosowania do opakowań z tworzyw sztucznych, które zawierają co najmniej 30% plastiku pochodzącego z recyklingu.

Jakie mają być efekty podatku od plastiku?

Ma on stanowić bodziec dla krajów członkowskich Unii Europejskiej, do intensyfikacji selektywnej zbiórki tworzyw sztucznych i ich efektywnego recyklingu, jak również ogólnej redukcji tworzyw w obiegu. Co więcej, ma on zwiększyć możliwości recyklingu tworzyw sztucznych stosowanych na rynku i podnieść zapotrzebowanie na zawartość tworzyw sztucznych z recyklingu.

Szacuje się, że wpływy do budżetu Unii Europejskiej z podatku od plastiku wyniosą aż 3 miliardy euro rocznie. Sama Polska może płacić nawet 429 mln euro rocznie, czyli około 2 miliardy złotych. To piąty najwyższy wynik w Unii Europejskiej, po Francji, Niemczech, Włoszech i Hiszpanii.

Plastic tax – podstawa prawna

Jaka jest podstawa prawna podatku od plastiku? Składki krajowe za plastic tax będą obliczane przez Komisję Europejską w oparciu o istniejące obowiązki sprawozdawcze wynikające z dyrektywy 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych oraz decyzji wykonawczej Komisji 2019/665 z dnia 17 kwietnia 2019 roku.

Plastic tax w Polsce – konsekwencje

Wiele firm i instytucji żywi obawy, że projekt ustawy “podatek od plastiku 2021” nie rozwiązuje problemu niedoborów w infrastrukturze zbiórki odpadów, a krótki termin wdrożenia nie daje państwom członkowskim wystarczająco dużo czasu na wprowadzenie w życie przepisów w przemyślany sposób. Pojawiły się również głosy, że z powodu braku odpowiedniej infrastruktury do zbiórki odpadów koszt wszelkich potencjalnych podatków dotyczących tworzyw sztucznych będzie przerzucany na konsumenta dopóty, dopóki recykling chemiczny nie dojrzeje i nie zapewni wystarczającej ilości materiału, aby zaradzić kłopotom związanym z niedoborami.

Jeśli faktycznie to producenci będą musieli płacić za plastik niepodlegający recyklingowi, ceny produktów mogą wzrosnąć. Jak szacuje Polski Związek Przetwórców Tworzyw Sztucznych, nowa danina będzie stanowiła od 25 do 80 procent produktu. Z całą pewnością uderzy więc po kieszeniach tych, którzy kupują najwięcej produktów w opakowaniach plastikowych.

Specjaliści zapewniają, że wiele będzie zależeć od działań podjętych przez dany kraj. Istnieją więc obawy, że finalnie i tak kosztami zostanie obciążony konsument, w związku z czym opłata nie będzie rodzić zachęty do podnoszenia poziomów zbiórki i jakości sortowania lub wykorzystania większej ilości materiałów z recyklingu w produktach.

Dodatkowo, można także spodziewać się wzrostu kosztów gospodarki odpadami. Wspomniana dyrektywa o jednorazowym plastiku wymusi przymocowanie korków do butelek od napojów, a zmiana linii produkcyjnych kosztuje. Wzrost kosztów wywoła planowane połączenie jednolitego pliku kontrolnego (JPK) z ewidencją odpadową prowadzoną w elektronicznej bazie danych o odpadach (BDO). To obciąży recyklerów, którzy prawdopodobnie zażądają więcej pieniędzy od firm wprowadzających opakowania na rynek.

W 2017 roku Polska osiągnęła poziom 35% recyklingu plastikowych opakowań. W tym roku, zgodnie z unijnymi przepisami, powinniśmy odzyskiwać już 44%, a za pięć lat 54%. Na tę chwilę jednak najwięcej plastikowych śmieci wciąż trafia do spalarni.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments