Tak, jak już wcześniej zapowiadano, należąca do Marka Zuckerberga firma Meta Platforms zaoferuje użytkownikom w Europie dostęp do serwisów Facebook i Instagram bez reklam za opłatą abonamentową. Poznaliśmy ostateczne stawki, które będą obowiązywać już od listopada.
Ile trzeba zapłacić za dostęp do Facebooka i Instagrama bez reklam?
We wczorajszym oświadczeniu Meta Platforms podała, że począwszy od listopada, użytkownicy będą mogli subskrybować serwisy społecznościowe za 9,99 euro miesięcznie w Internecie (czyli za pośrednictwem komputerów) lub 12,99 euro miesięcznie za pośrednictwem mobilnych systemów operacyjnych Apple i Android.
Usługi subskrypcji będą oferowane każdemu w Unii Europejskiej, Europejskim Obszarze Gospodarczym i w Szwajcarii. Dotyczy to więc także Polski. Po przeliczeniu podanych stawek na złotówki, okazuje się, iż za dostęp do serwisów społecznościowych bez reklam w Internecie (za pośrednictwem komputerów) trzeba będzie zapłacić niecałe 45 złotych, a za dostęp na urządzeniach mobilnych – prawie 58 PLN.
Ponadto, w komunikacie Meta Platforms możemy przeczytać, że “do 1 marca 2024 roku początkowa subskrypcja obejmuje wszystkie połączone konta w centrum kont użytkownika. Jednak od 1 marca 2024 roku za każde dodatkowe konto będzie pobierana dodatkowa opłata w wysokości 6 euro miesięcznie w Internecie i 8 euro miesięcznie w systemach iOS i Android”.
Czy nadal będzie można korzystać z Facebooka i Instagrama za darmo?
Co istotne, Meta Platforms zapewnia przy tym, że “jeśli zdecydujemy się nadal korzystać z produktów firmy za darmo, nasze wrażenia pozostaną takie same, a to doświadczenie będzie nadal wspierane przez narzędzia i ustawienia, które Meta stworzyła, aby umożliwić ludziom kontrolowanie ich reklam”.
Meta Platforms przypomina przy tym, że narzędzia i ustawienia obejmują preferencje dotyczące reklam, które oferują szereg elementów sterujących umożliwiających wpływanie na wyświetlane reklamy, a także dane wykorzystywane do informowania o tych reklamach, w tym informacje o aktywności od partnerów reklamowych.
Firma podkreśla również, że subskrypcja bez reklam będzie dostępna dla osób w wieku 18 lat i starszych. Obecnie Meta Platforms bada bowiem „w jaki sposób zapewnić nastolatkom użyteczne i odpowiedzialne doświadczenie reklamowe, biorąc pod uwagę zmieniający się krajobraz regulacyjny”.
Płatny Facebook i Instagram odpowiedzią na unijne regulacje?
Jak wskazuje największa na świecie agencja prasowa zajmująca się rynkami kapitałowymi – Bloomberg, subskrypcje serwisów firmy Meta Platforms są reakcją na rosnące regulacje dotyczące sposobu gromadzenia i wykorzystywania danych użytkowników w Europie.
W oficjalnym komunikacie Meta Platforms wyjaśniło, że “opcja zakupu subskrypcji bez reklam równoważy wymagania europejskich organów regulacyjnych, dając użytkownikom wybór i umożliwiając Meta dalsze świadczenie usług wszystkim osobom w UE, EOG i Szwajcarii”.
Firma oznajmiła, że “Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w swoim wyroku wyraźnie uznał, że model abonamentowy, taki jak ten, który został ogłoszony, jest ważną formą zgody na usługę finansowaną z reklam”.
Warto dodać, że sam Mark Zuckerberg, dyrektor generalny Meta Platforms, nie jest zwolennikiem płatności. Uważa, że jego usługi powinny pozostać darmowe i wspierane przez reklamy, aby były takie same dla wszystkich i dostępne dla ludzi, którzy z różnych powodów nie mogą płacić za dostęp.
Z tego powodu użytkownicy ze Stanów Zjednoczonych najprawdopodobniej nie powinni spodziewać się, że w ich regionie także zostaną wprowadzone płatne wersje serwisów Instagram oraz Facebook.