W biznesie bardzo ważną kwestią jest nawiązywanie relacji z innymi przedsiębiorcami. Dzięki temu nasza firma może się rozwijać, a nowe projekty mogą iść do przodu. Partnerstwo strategiczne jest rozwiązaniem, które coraz więcej firm stosuje i dzięki niemu biznesy mogą realizować kolejne cele. Jak wygląda relacja partnerów strategicznych? Kiedy warto pomyśleć o takim rozwiązaniu?
Kim jest partner strategiczny?
Partnerstwo strategiczne zakłada wielopłaszczyznowe porozumienia, a w szczególności doceniają je przedsiębiorcy. Nie ma dokładnej definicji partnera strategicznego, ponieważ nie istnieje żaden podział, który nadawałby konkretnym relacjom strategiczny charakter. Partnerem strategicznym określa się firmy, instytucje oraz organizacje, które mają wpływ na działania konkretnego przedsiębiorcy i funkcjonowanie danej firmy. Partnerstwem strategicznym określa się również działanie dwóch samodzielnych podmiotów, które postanowiły współpracować w celu uzyskania konkretnych korzyści.
Zwykle partnerami strategicznymi są dwaj przedsiębiorcy, a pomiędzy nimi zawarte są liczne umowy. Jednak nie zawsze tak wygląda tego typu relacja. Może to być także utworzenie spółki lub tak zwanego joint venture. Polega na podmiocie utworzonym wspólnie przez co najmniej dwa niezależne przedsiębiorstwa. Celem jest realizacja konkretnego projektu i osiągnięcie wspólnego celu.
Warto wiedzieć, że partnerstwo strategiczne dotyczy również gospodarek i całych państw. Jednak najważniejszą kwestią w tego typu umowie jest wzajemne zaufanie. To na nim opiera się współpraca. A kiedy warto pomyśleć o partnerze strategicznym? Wspólny cel partnerów może wpłynąć znacząco na rozwój obu przedsiębiorstw.
Kiedy warto pomyśleć o partnerstwie strategicznym?
Najczęściej partnerstwo strategiczne stosują i wiążą się umową przedsiębiorcy, którzy mają aktywnie działające biznesy. Zwykle ich wspólnym celem jest połączenie sił, które pozytywnie wpłyną na rozwój przedsiębiorstw. Przykładowo jedna firma stosuje nową technologię produkcyjną, którą pomaga rozwinąć drugiej. Natomiast sami partnerzy strategiczni pomagają w podejmowaniu decyzji biznesowych.
Partnerstwo strategiczne zakłada długotrwałą relację, której celem jest osiągnięcie wielu wspólnych korzyści oraz wprowadzenie nowych rozwiązań w obu firmach. Ponadto przedsiębiorcy często razem budują wartości firmy. Natomiast najczęściej z partnerstwem strategicznym możemy spotkać się w przypadku firm zajmujących się handlem. To dzięki nim mogą wzmocnić pozycję na rynku i pozyskać nowych klientów.
Relacje z partnerem strategicznym mogą być szczególnie cenne, jeżeli dopiero ruszamy z własnym biznesem. Dzięki niemu możemy stać się konkurencyjni na rynku i szybciej zyskać nowych klientów. Ponadto dobrze dobrany partner strategiczny może pozytywnie wpłynąć na wizerunek naszej własnej marki. Często rolą naszego wspólnika jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w firmie. Warto pomyśleć o partnerstwie strategicznym, jeżeli zależy nam na konkretnych zmianach i potrzebujemy wsparcia w ich wprowadzeniu. Poza tym relacja partnerska może być niezastąpiona dla osób, które jeszcze nie do końca odnajdują się w świecie biznesu. Partner strategiczny może okazać się skarbnicą wiedzy i dobrych rad. Partnerstwo strategiczne ma dwa typy. Jak może wyglądać relacja partnerów strategicznych? Wszystko zależy od tego, czy zależy nam na długotrwałej współpracy.
Rodzaje partnerstwa strategicznego
Przede wszystkim warto pamiętać, że partnerem strategicznym może być każdy podmiot. Czyli współpracy mogą podejmować się zarówno duże korporacje, jak i małe firmy, które dopiero od niedawna działają na rynku. Wyróżnia się dwa rodzaj partnerstwa strategicznego:
- Partnerstwo strategiczne linearne — w tym przypadku współpraca została podjęta w określonym celu, do którego dążą przedsiębiorcy. Kiedy firmom uda się osiągnąć wyznaczony cel, współpraca zostaje rozwiązania.
- Partnerstwo strategiczne cykliczne — w przypadku partnerstwa cyklicznego przedsiębiorcy również dążą do konkretnego celu, jednak kiedy zostanie osiągnięty, kontynuują oni współpracę podczas następnego projektu biznesowego.
Warto wiedzieć, że partnerstwo strategiczne spotykamy w wielu branżach. Czasem nawiązują je duże firmy z naukowcami, w celu stworzenia całkiem nowego produktu. W takiej sytuacji przedsiębiorca zapewnia środki do realizacji projektu.
Innym przykładem współpracy partnerskiej jest wspólna praca producenta danej usługi lub produktu z dystrybutorem. Jednak w tym przypadku relacje są bardzo bliskie i obaj przedsiębiorcy biorą równą odpowiedzialność za sukcesy i porażki. Obie strony powinny wiedzieć, na czym polega ich zadanie i dokładnie zdefiniować cel, do którego dążą. Partnerzy strategiczni w tym przypadku razem dążą do rozwoju marki.
Co ciekawe o partnerstwie strategicznym mówimy także w przypadku wspólnej pracy działu badań i rozwoju. W tym przypadku partnerzy strategiczni muszą zaufać sobie nawzajem i zadbać o dobry przepływ informacji, dzielenia się wiedzą oraz nowoczesną technologią. Dla niektórych ten rodzaj partnerstwa w opisanej sytuacji jest niemal nierealny. Ciężko dzielić się swoimi pomysłami i zdobytą wiedzą. Właśnie dlatego w relacji partnerów strategicznych tak ważne jest zaufanie do drugiej strony.
Partner strategiczny może okazać się niezastąpiony
W biznesie bardzo ważne są relacje z innymi przedsiębiorstwami. Partnerstwo strategiczne nie ma dokładnej definicji, a to wszystko dlatego, że nie istnieje żaden podział, który nadawałby konkretnym relacjom strategiczny charakter. Partnerstwem strategicznym określa się między innymi współpracę dwóch samodzielnych podmiotów, których założeniem jest osiągnięcie wcześniej ustalonego celu. Możemy wyróżnić dwa rodzaje takiej relacji. Partnerstwo strategiczne linearne, które kończy się po osiągnięciu ustalonego celu oraz partnerstwo strategiczne cykliczne, w którym przedsiębiorcy współpracują nawet po osiągnięciu danego celu przy kolejnych projektach.
Przykładów partnerstwa strategicznego możemy zaobserwować naprawdę wiele. Czasem większa firma postanawia współpracować z naukowcami, a celem ich relacji jest stworzenie całkiem nowego produktu. W takim partnerstwie korporacja finansuje działania, natomiast naukowcy zajmują się realizacją projektu. Partnerstwo strategiczne może zawrzeć nowy przedsiębiorca ze znaną już firmą, w celu zdobycia prestiżu oraz wiedzy o prowadzeniu biznesu. W takiej sytuacji większe przedsiębiorstwo pomaga w podejmowaniu decyzji i ma wpływ w mniejszej firmie. Innym rodzajem partnerstwa strategicznego jest wspólna praca nad badaniami i innowacyjnymi technologiami. Jednak wymaga naprawdę sporego zaufania. Dzielenie się pomysłami i całkiem nowymi rozwiązaniami technologicznymi to nie taka prosta sprawa.
Warto pomyśleć o partnerstwie strategicznym, jeżeli zależy nam na konkretnych zmianach i potrzebujemy wsparcia w ich wprowadzeniu. Nowi przedsiębiorcy na rynku także powinni rozważyć taką relację. Partner strategiczny może okazać się skarbnicą wiedzy i dobrych rad.