Obostrzenia wprowadzone w celu opanowania pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 sprawiły, że życie większość z nas niemal z dnia na dzień uległo zauważalnej zmianie. Ponad rok obostrzeń i utrudnionego dostępu do usług, w tym czasowe zamknięcia galerii handlowych sprawił, że Polacy zmuszeni zostali do zmiany swoich nawyków zakupowych. W tym czasie doszło do znaczącego wzrostu kanału online.
Co piąty Polak zrobił swoje pierwsze zakupy w internecie
Z najnowszego badania przeprowadzonego przez Santander Consumer Bank wynika, że już niemal 70 proc. Polaków z różnych grup wiekowych robi zakupy w sieci. Zdaje się więc, że ten model robienia zakupów przypadł wielu z nas do gustu. Przypomnijmy bowiem, że z badania przeprowadzonego już w pierwszej połowie 2020 r. przez Accenture i Fashion Biznes wynikało, iż co piąty Polak zrobił swoje pierwsze zakupy w internecie dopiero w czasie pierwszego lockdownu i kwarantanny.
Obecnie, do najpopularniejszych kategorii produktów zamawianych w przez internet należą ubrania, posiłki z restauracji, elektronika i książki.
Pokolenie internetu
Badanie Santander Consumer Bank wykazało, że najbardziej aktywną grupą, jeśli chodzi o zakupy w internecie są najmłodsi Polacy w wieku 18-29 lat. Aż 96,8 proc. z nich korzysta z tej formy robienia zakupów.
Okazuje się jednak, że produktów i usług online szuka obecnie także co trzeci senior powyżej 60-tego i 70-tego roku życia (kolejno 31,1 proc. i 34,5 proc.).
Autorzy raportu zwracają uwagę, że zakupy w sieci chętnie robią mieszkańcy średnich i dużych miast (ponad 70 proc. osób w obu przypadkach) oraz rodzice i osoby z wykształceniem wyższym (kolejno 86 proc. i 88,3 proc.). Korzysta z nich również wielu mieszkańców wsi (64 proc.). Tutaj jednak na przeszkodzie tej formie sprzedaży może stać np. mniejsza dostępność lokali, z których można zamówić jedzenie z dostawą do domu czy popularnych paczkomatów.
Co trzeci z nas zamawia w sieci książki
– W naszym badaniu zapytaliśmy Polaków też o to, jakich produktów szukali w internecie w ciągu ostatnich kilku miesięcy – przyznają autorzy badania dodając, iż co może niektórych zdziwić, okazuje się, że najczęściej kupowaliśmy w ten sposób książki (35,7 proc.).
Jest to najpewniej związane z tym, że przy braku innych rozrywek, czytelnictwo w czasie pandemii wzrosło, zwłaszcza wśród młodych osób, o czym informowała już Biblioteka Narodowa na początku wiosny.
Ponad połowa ankietowanych w wieku 18-29 lat w ostatnich miesiącach kupiła online przynajmniej jedną książkę (57,2 proc.).
Na liście produktów, których najczęściej szukaliśmy w internecie wysoką lokatę zajęły też ubrania (35,6 proc. wskazań) oraz posiłki z restauracji z dostawą do domu (29,5 proc.).
Jak wskazuje badanie, zamawianie gotowego jedzenia jest domeną najmłodszych ankietowanych przed 30-stym rokiem życia (63,4 proc.).
– Co interesujące, jedzenie w ten sposób zamawiamy niezależnie od zarobków – wskazuje Santander Consumer Bank dodając, że robi to już co czwarta osoba z dochodem, który zaczyna się od 2 tys. zł i nie przekracza 3 tys. zł na rękę.