Ostatni Boeing 747 – to koniec pewnego rozdziału lotnictwa

Udostępnij

We wtorek 31 stycznia ostatni Boeing 747 opuści fabrykę w Everett. Symboliczny koniec produkcji tego legendarnego samolotu wyznacza przekazanie samolotu B747-8F dla towarowego przewoźnika Atlas Air. Będzie to 1574. maszyna tego typu i ostatnia wyprodukowana w ciągu ponad 50 lat.

Boeing 747 – pierwszy szerokokadłubowy i dwupiętrowy samolot w historii Boeing 747

Największe pasażerskie odrzutowce na świecie przechodzą do historii. Nie ma żadnych wątpliwości, że Boeing 747, potocznie znany jako Jumbo Jet, to samolot, który zmienił świat. We wtorek 31 stycznia produkcja tych odrzutowców ostatecznie dobiegnie końca.

Warto dodać, że w użyciu jest wciąż 350 samolotów tego typu i korzysta z nich 58 linii lotniczych i przewoźników cargo. Ich wartość rynkowa wynosi od 38,5 do 50,73 milionów dolarów.

Produkcja Boeinga 747 rozpoczęła się w 1967 roku. Oblot tej maszyny miał miejsce w 1969, a rok później jej pierwszy egzemplarz został przekazany liniom lotniczym Pan American World Airways. Od tamtej pory w lotnictwie cywilnym dokonał się prawdziwy skok technologiczny. Samolot rozpoczął rewolucję i demokratyzację lotnictwa.

Nowy model dowożenia pasażerów zasługą Boeinga 747

Odrzutowiec ten sprawił, że świat stał się mniejszy. Umożliwiał podróżowanie bez międzylądowania na znacznie dłuższych trasach, łącząc miasta po obu stronach Oceanu Atlantyckiego i Spokojnego. Ponadto, Boeing 747 zabierał na pokład o wiele więcej pasażerów, obniżając koszty lotu w przeliczeniu na fotel. Dzięki temu bilety mogły być coraz tańsze.

Liniom lotniczym odrzutowiec ten umożliwił z kolei budowanie dominującego przez dekady modelu dowożenia pasażerów mniejszymi samolotami do i z większych lotnisk, skąd dużymi maszynami podróżowali do kolejnego hubu. W ten sposób rozwinęły się słynne lotniska we Frankfurcie, Monachium, Paryżu, Amsterdamie, Londynie czy Nowym Jorku.

Do 2005 roku Boeing 747 był jedynym szerokokadłubowym i dwupiętrowym samolotem. Wtedy pojawił się jego bezpośredni konkurent, czyli Airbus A380. Ponadto, do 1988 roku był też największym samolotem na świecie, zanim w powietrze wzbił się Antonow An-225 Mrija.

Dlaczego produkcja Boeinga 747 została zakończona? Boeing 747

Boeing 747 po prostu przegrał z ekonomią. Cztery silniki zużywały więcej paliwa lotniczego niż w przypadku takich maszyn jak jego następca – Boeing 777 czy także 787 Dreamliner.

Te odrzutowce także otworzyły liniom lotniczym nowe możliwości – tym razem opłacalnego latania większymi samolotami również mniejszymi miastami, nie zaś wyłącznie z i do głównych hubów. Oznacza to, że Boeing 777 i Boeing 787 pozwalają otwierać więcej połączeń bezpośrednich, bez konieczności przesiadania się, nie tylko między największymi miastami.

Boeing 747 będzie jeszcze latać przez dekady?

Okazuje się jednak, że wiele z wycofywanych przez linie lotnicze Boeingów 747 zyskuje dziś drugie życie jako maszyna do przewozu ładunków. Pod tym względem deklasuje Airbusa A380, który służy wyłącznie jako maszyna pasażerska.

Jakub Bandura
Jakub Bandura
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.

Najnowsze

Zobacz również