Zniszczony największy samolot świata – jakie koszty odbudowy?

398

Niestety, w niedzielę 27 lutego Minister Spraw Zagranicznych Ukrainy Dmytro Kuleba potwierdził, że w trakcie walk o podkijowskie lotnisko Gostomel, siły rosyjskie zniszczyły największy samolot świata – słynnego Antonova An-225 Mrija. W przeszłości pomagał w trakcie największych katastrof humanitarnych, służył nauce i biznesowi. W Polsce zasłynął przylotem z maseczkami w czasie początków pandemii koronawirusa. Tym razem maszyny nie można było ewakuować, ponieważ przechodziła prace serwisowe.

Nie jest jasne, w jaki sposób doszło do zniszczenia samolotu. Wszystko wskazuje na to, że stało się to podczas celowego nalotu lub ostrzału. Co warto wiedzieć o największym samolocie świata? Ile będzie kosztować jego odbudowa?

Antonov An-225 Mrija – podstawowe informacje Antonov An-225 Mrija

Antonov An-225 Mrija to sześciosilnikowy samolot transportowy produkcji radzieckiej, pochodzący z biura konstrukcyjnego Antonowa, zbudowany w zakładzie O.K. Antonowa w Kijowie. Był to największy i jednocześnie najcięższy samolot w historii. Istniał tylko jeden egzemplarz tej maszyny. Ważyła 200 ton, ale była w stanie przetransportować kolejne 250 ton ładunku. Jej długość wynosiła 84 metry, wysokość – 18,1 metra, a rozpiętość skrzydeł – 88,4 metra. Zaprojektowano ją w celu przenoszenia wahadłowca kosmicznego oraz części rakiet.

To samolot o konstrukcji metalowej, półskorupowej, wykonanej z duraluminium. Posiadał także hermetyzowaną kabinę dla 23-osobowej załogi. Załadunek może odbywać się tylko przez wrota przednie po uniesieniu nosa kadłuba. Podwozie samolotu posiada 32 koła.

Prędkość przelotowa samolotu to 800 kilometrów na godzinę. Maksymalny zasięg to 15,4 tysiąca kilometrów, a z pełnym ładunkiem – 4,5 tysiąca kilometrów. Podczas godziny lotu Antonov An-225 spalał 15 ton paliwa lotniczego.

Debiut samolotu i jego wizyty w Polsce

Świat ujrzał tę maszynę po raz pierwszy na światowym salonie lotniczym Paris Air Show w 1989 roku, choć jej lot odbył się w grudniu 1988 roku. Warto dodać, że w Polsce Antonov An-225 Mrija lądował kilkakrotnie, między innymi 14 kwietnia 2020 roku na lotnisku imienia Fryderyka Chopina w Warszawie. Dostarczył z Chin maseczki medyczne. Po raz ostatni w naszym kraju znajdował się on w styczniu bieżącego roku, na lotnisku Rzeszów-Jasionka.

Ile będzie kosztować odbudowa? Antonov An-225 Mrija

Jurij Gusev, prezes Ukroboronpromu – producentu sprzętu obronnego zarządzającego spółką Antonow powiedział, że odbudowa samolotu Antonov An-225 Mrija kosztować będzie aż 3 miliardy dolarów. Opublikował on również następujące oświadczenie: “Naszym zadaniem jest zadbanie o to, aby te koszty pokryła Federacja Rosyjska, która celowo wyrządziła szkody lotnictwu Ukrainy i branży przewozów lotniczych”.

Ukraina nie traci wiary

Warto dodać, że “mrija” oznacza po ukraińsku “marzenie”. W niedzielę 27 lutego Minister Spraw Zagranicznych Ukrainy Dmytro Kuleba opublikował tweet o następującej treści: “Rosja mogła zniszczyć naszą Mriję. Ale nigdy nie zdołają zniszczyć naszego marzenia o silnym, wolnym i demokratycznym państwie europejskim. Zwyciężymy!”.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments