Od pasji do sukcesu w świecie GameDev

Udostępnij

Mec. Dawid D. Malinowski przeprowadził fascynujący wywiad z Mateuszem Wcześniakiem, CEO i współzałożycielem firmy Movie Games. W rozmowie odkryte zostały kulisy kariery Mateusza Wcześniaka, jego osobiste wartości oraz refleksje na temat sektora gamedev w Polsce i roli, jaką Movie Games odgrywa w branży.

Mateusz Wcześniak o swojej karierze, drodze biznesowej i początkach w gamedev

Mateuszowi Wcześniakowi od samego początku marzyło się działanie w obszarze przedsiębiorczości, czyli tworzenie własnej działalności gospodarczej. W efekcie, zajmował się tym już od 16. roku życia, działając przez lata w różnych branżach, a jednocześnie ukończył dwa kierunki studiów.

Ostatecznie, gdy Mateusz Wcześniak trafił do gamedevu, szybko zrozumiał, że w branży tej jest niebywale dużo cudownych osób, które są w niej z pasji, a nie tylko z potrzeby zarabiania pieniędzy,

Co zainspirowało Mateusza zacząć swój biznes?

Przede wszystkim byli to rodzice. Przede wszystkim rodzice wpoili Mateuszowi Wcześniakowi, że nic nie przychodzi w życiu łatwo i trzeba ciężko pracować.

Jak zarządzać biznesem i ludźmi w ciężkie czasy dla biznesu?

Najistotniejsze jest, żeby prezes bądź założyciel spółki był w ciężkich czasach prawdziwym liderem. Mowa tutaj o autentycznym działaniu z zespołem, a nie wypoczywaniu i czekaniu na lepsze czasy.

W takiej sytuacji zespół pracowników radzi sobie zdecydowanie lepiej. Jest mu po prostu łatwiej, gdy lider ich motywuje, działa wspólnie z nimi, a nie tylko deleguje zlecenia.

Jak przekształcić porażki w doświadczenia biznesowe?

Zawsze trzeba mieć realne oczekiwania i doceniać to, co nas spotyka. Absolutnie nie wolno natomiast negatywnych zdarzeń przekładać na swoje całe życie. Należy patrzeć w sposób zrównoważony i wyciągać konstruktywne, samokrytyczne wnioski z własnych porażek.

Jak zmieniły się gry z dawnych lat?

Dawniej liczyła się przede wszystkim grywalność – gry miały po prostu sprawiać jak najwięcej przyjemności, a sama grafika czy ilość mechanik nie liczyła się tak bardzo. W praktyce gry z dawnych lat bardziej stymulowały wyobraźnię – na ekranie prezentowanych było bowiem znacznie mniej szczegółów.

Od czego zaczęła się droga Mateusza w branży produkcji gier?

Idea Macieja Wcześniaka dotycząca gamedevu zaczęła się od jego analizy w jaką spółkę gamingową zainwestować. Podczas tego procesu pojawił się u niego pomysł, żeby stworzyć coś własnego.

Jak kiedyś wyglądała dystrybucja gier wideo? Jak dystrybucja cyfrowa zmieniła całą branżę gamedev?

Dawniej, przed cyfrową rewolucją, tworząc grę trzeba było ją sprzedać do dystrybutora, a następnie była ona sprzedawana w sklepach stacjonarnych, na czym jeszcze zarabiał pośrednik. W efekcie, twórca dostawał zaledwie 10% kwoty od każdego sprzedanego egzemplarza gry.

Następnie, dzięki firmie Valve i platformie Steam doszło do prawdziwej rewolucji, polegającej na tym, że za pomocą kilku kliknięć możemy natychmiast otrzymać grę. Twórcy z kolei dokładnie wiedzą jaka jest prowizja za dystrybucję danej gry na takiej platformie. Zniknęły zatem problemy z całym procesem logistycznym.

Mało tego – następnie platformy typu Steam zaczęły dawać twórcom dostęp do narzędzi oferujących możliwość ograniczenia kosztów marketingowych. W przypadku Steam jest to tak zwana “Wishlista”.

Najlepsze gry Movie Games zdaniem Mateusza Wcześniaka

Pod kątem biznesowym prawdziwymi kamieniami milowymi w spółce Movie Games były trzy gry. Pierwsza z nich to produkcja typu horror z 2018 roku – Lust for Darkness. Gra spłaciła się w zaledwie 24 godziny od premiery.

Drugą taką produkcją było wydane w 2019 roku The Beast Inside. Była to pierwsza bardziej rozbudowana graficznie gra od Movie Games, wymagała ona bardzo dużego zaangażowania od całego studia.

Trzecią taką produkcją było Drug Dealer Simulator, ponieważ była to typowa gra w starym stylu – rozgrywka dawała bardzo dużą satysfakcję, umożliwiała różne ścieżki realizacji celów, natomiast pod względem graficznym tytuł ten był na niskim poziomie, budżet na nią przeznaczony także był niski, a do dziś gra sprzedaje się bardzo dobrze.

W efekcie, Movie Games dziś intensywnie pracuje nad produkcją Drug Dealer Simulator 2, a Mateusz Wcześniak wiąże z tym tytułem ogromne nadzieje. Wiemy już, że gra ta będzie oferowała możliwość rozgrywki w trybie kooperacji.

Jaką rolę odgrywa społeczność graczy w produkcji gier wideo?

Aby stworzyć optymalną produkcję, trzeba wziąć pod uwagę najważniejsze aspekty dla społeczności graczy, które jednocześnie są najtańsze w realizacji dla spółki. W efekcie Movie Games stara się słuchać społeczności poprzez dawanie jej dostępu do produkcji, w postaci publikacji prologów na platformie Steam.

Ponadto, społeczność graczy musi przede posiadać odpowiednią platformę do komunikowania się ze spółką. Z tego powodu Movie Games bardzo szybko zaczęło tworzyć kanały na platformie Discord dedykowane poszczególnym grom i zrzeszające graczy.

Jednocześnie społeczność graczy pełni rolę swego rodzaju “adwokatów” spółki. Oznacza to, że gracze wypowiadają się pozytywnie o Movie Games, ponieważ czują się personalnie zaangażowani w społeczność zbudowaną wokół studia, a także w poszczególne wydane przez niego gry.

Szczegółowa analiza i prognozy dla rynku gamedev w Polsce od Mateusza Wcześniaka

2020 rok był momentem bardzo dynamicznej ekspansji polskiego gamedevu. Za pomocą rodzimego rynku kapitałowego bardzo dużo środków trafiało do spółek.

To już jednak przeszłość – od 2021 roku widzimy spadek sentymentu oraz zdolności pozyskiwania środków w polskim gamedevie, co powoduje duże obawy, gdyż szanse dla większości startupów zostały mocno ograniczone. Rynek natomiast nie był na to przygotowany.

W efekcie, wydawcy wyszukują dziś jedynie prawdziwych “diamentów gamedevu”, realizują tylko projekty, co do których są przekonani, że osiągną one sukces. To zaś stanowi prawdziwe wyzwanie dla polskiego gamedevu. Nie zmienia to jednak faktu, że naprawdę dobrze wyprodukowana i wypromowana gra wciąż może się fenomenalnie sprzedawać.

Co więcej, negatywny sentyment wobec gamedevu na polskim rynku kapitałowym może się odmienić, gdy tylko pojawi się jakaś premiera, która osiągnie prawdziwy sukces. A takie hity sprzedażowe z całą pewnością się pojawią, to tylko kwestia czasu.

Zapraszam do samodzielnego zapoznania się z całym wywiadem, nagranie znajduje się poniżej:

Jakub Bandura
Jakub Bandura
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.

Najnowsze

Zobacz również