Nowa podstawa programowa – jakie będą zmiany w szkołach?

Udostępnij

Ministerstwo Edukacji Narodowej zaprezentowało ambitny plan zmian w szkolnej podstawie programowej, mający na celu redukcję materiału nauczania o około 20%. Propozycje zmian obejmuje aż 17 przedmiotów, a Minister Edukacji Barbara Nowacka podkreśla, że celem jest dogłębne przerobienie materiału i ulżenie młodzieży, która obecnie zmaga się z przeciążonym programem nauczania.

Prekonsultacje

Obecnie trwają prekonsultacje dotyczące tych zmian. W ramach tego procesu eksperci, nauczyciele, rodzice i uczniowie mają okazję przekazywać swoje opinie i sugestie na temat propozycji resortu edukacji. To ważny krok w kształtowaniu nowej podstawy programowej, który ma uwzględniać różnorodne perspektywy społeczne.

Skala zmian – 20% mniej

Zmiany obejmują 17 przedmiotów, a Minister Nowacka argumentuje, że młodzież ma zbyt obfity program nauczania. Redukcja o 20% pozwoli na skoncentrowane i efektywne przyswajanie wiedzy. Ministerstwo Edukacji Narodowej zaprosiło ekspertów, w tym przedstawicieli Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, do przygotowania zmian w podstawie programowej.

Krytyka, a propozycje MEN

Mimo ambitnych planów, propozycje MEN spotkały się z krytyką ze strony różnych środowisk politycznych. Politycy Konfederacji i Suwerennej Polski wyrazili obawy o „rugowanie źródeł historycznych”. Minister Nowacka zareagowała na te zarzuty, zachęcając krytyków do udziału w konsultacjach. Podkreśliła również, że to nie jest ostateczna wersja zmian, a obecnie toczy się otwarta debata.

Wyjęcie przedmiotu „Historia i Teraźniejszość”

Jedną z istotnych decyzji jest wycofanie przedmiotu „Historia i Teraźniejszość” (HiT) z programu nauczania pierwszych klas szkół średnich. Zamiast tego, planowane są prace nad nowym przedmiotem, który zawrze elementy wychowania obywatelskiego, ze szczególnym uwzględnieniem historii najnowszej.

Oceny z religii i etyki poza średnią

Minister Nowacka ogłosiła również plany wyłączenia ocen z religii i etyki z ocen średnich na świadectwach. Uczniowie będą mieli swobodę wyboru między tymi przedmiotami lub ich brakiem. To rozwiązanie ma ułatwić porównywanie świadectw uczniów, którzy wybierają różne ścieżki edukacyjne.

Proces konsultacyjny i dalsze kierunki

Proces zmian w podstawie programowej to skomplikowany etap, który wymaga skoordynowanej pracy wielu ekspertów. Minister Nowacka podkreśla, że obecnie trwa debata nad propozycjami, a każdy uczestnik ma szansę wnieść swoje spojrzenie na planowane zmiany. Po prekonsultacjach zostaną przygotowane projekty rozporządzeń ministra, które przejdą dalsze etapy konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych.

Zmiany w podstawie programowej

Minister Nowacka podkreśla także konieczność wprowadzenia zmian w zakresie edukacji obywatelskiej. Decyzja o wyjęciu przedmiotu „Historia i Teraźniejszość” z programu nauczania pierwszych klas szkół średnich jest związana z planami wprowadzenia nowego przedmiotu, który ma obejmować elementy historii najnowszej i wychowania obywatelskiego. Szefowa resortu edukacji podkreśla, że młodzież powinna być świadoma swoich praw obywatelskich i posiadać narzędzia do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym.

Nowa podstawa programowa – wyzwania i perspektywy

Nowa podstawa programowa ma zacząć obowiązywać od września. Minister Nowacka podkreśla, że mimo proponowanych zmian, uczniowie będą korzystać z tych samych podręczników, co ma zminimalizować zakłócenia w procesie nauczania. Nowa podstawa programowa, mimo kontrowersji, ma być odpowiedzią na aktualne wyzwania edukacyjne, zwiększając efektywność kształcenia i dostosowując program nauczania do realnych potrzeb uczniów.

Nowa podstawa programowa wzbudza duże zainteresowanie i dyskusje w społeczeństwie. Choć zmiany dotyczące redukcji materiału nauczania są ambitne, ważne jest uwzględnienie różnorodnych perspektyw i opinii społeczeństwa. Proces konsultacji i dalszych uzgodnień jest kluczowy, aby nowa podstawa programowa spełniła oczekiwania wszystkich zainteresowanych stron i zapewniła skuteczne kształcenie młodego pokolenia.

Sara Piwowarczyk
Sara Piwowarczyk
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu prawa, finansów i zarządzania zdobyła na studiach licencjackich z zarządzania. Z pasją oddająca się zainteresowaniom kulturalnym i podróżniczym.

Najnowsze

Zobacz również