Co zrobić, jeśli nienawidzisz swojej pracy?

198

Zdarza się, że praca, którą wykonujemy lub firma, w której pracujemy, przestają nam odpowiadać, a nawet budzi w nas jedynie niechęć lub nieustanne przygnębienie i wysysa życiową energię. Co gorsza, w niektórych sytuacjach porzucenie tej znienawidzonej pracy bywa z różnych powodów niewykonalne. Niestety, obserwując społeczeństwo w dużych miastach, można dojść do wniosku, że z każdym rokiem coraz więcej osób, delikatnie mówiąc, nie przepada za swoim zawodowym zajęciem. Szczególnie widać to w poniedziałkowy poranek, gdy spojrzymy na zatłoczone ulice i smutne ludzkie twarze.

Warto jak najszybciej zdać sobie sprawę, iż jeśli nie podejmiemy żadnych działań w tym zakresie, będziemy z każdym tygodniem czuli się tylko gorzej. Przy naprawdę dużej niechęci do swojej pracy, po pewnym czasie, jako ich następstwo zaczną się pojawiać negatywne objawy psychosomatyczne. Możliwości jest tutaj wiele, a najczęściej spotykane to: bezsenność, nieumiejętność relaksowania się, obniżony nastrój, migreny, a także częste infekcje chorobowe. Jednym słowem, nasz organizm na wiele sposobów będzie w stanie nam pokazać, że czujemy się bardzo niekomfortowo i jak najszybciej powinniśmy to zmienić.

Co zatem zrobić, jeśli znajdujemy się w takiej sytuacji i nienawidzimy swojej pracy? Z całą pewnością, w pierwszej kolejności można podjąć kilka nieinwazyjnych kroków, które mogą okazać się dla naszego stanu bardzo korzystne. W pierwszej kolejności:

Zadaj sobie pytanie: czego najbardziej nie lubisz w swojej pracy Załamany mężczyzna w delegacji

W pierwszej kolejności nazwij i wypisz dokładnie punkt po punkcie rzeczy, które denerwują Cię w Twojej pracy. Im dokładniej, tym lepiej. Irytują Cię współpracownicy, którzy nie dotrzymują terminów? Pracodawca, który chcąc sprawdzić, jak pracujesz, patrzy się w Twój monitor, co Cię niesamowicie stresuje? Nie odpowiadają Ci godziny pracy (zaczynasz za wcześnie lub kończysz za późno? Uważasz, że zarabiasz zdecydowanie za mało, w kontekście tego co robisz? Wydaje Ci się, że inni pracownicy są faworyzowani przez przełożonego? Te wszystkie kwestie są istotne, warto zdawać sobie z nich sprawę.

W następnym kroku:

Zadaj sobie pytanie: co lubisz w swojej pracy

Podejmij to działanie na identycznej zasadzie, jak powyżej. Z całą pewnością znajdziesz w swojej pracy coś, co lubisz. Mogą być to kontakty z innymi pracownikami, satysfakcjonująca pensja, dogodne godziny pracy czy choćby możliwość pracy zdalnej.

Te dwa przeciwstawne pytania pozwolą Ci na chwilę spojrzeć z dystansu na Twoją pracę. Już na tym etapie bardzo często okazuje się, że tak naprawdę nie trzeba rzucać pracy i przebranżawiać się. Analizując powyższe aspekty nierzadko można dojść do wniosku, że wystarczy popracować nad zaledwie paroma kwestiami i nasz zawód może na nowo stać się przyjemny lub przynajmniej zaczniemy uważać, że jest on w porządku.

W kolejnym kroku najlepsze, co możesz zrobić to:

Spróbuj szczerze porozmawiać ze swoim przełożonym

Jeśli widzisz, co konkretnie Ci nie odpowiada w Twojej pracy, a także sprawia, że odczuwasz wobec niej wyraźną niechęć, warto porozmawiać o tym ze swoim szefem. Dla pracodawcy Twoje zadowolenie w zasadzie powinno być równie ważne, jak dla Ciebie, ponieważ, jak doskonale wiadomo: jeśli czujesz się zadowolony i masz inspirację do działania, lepiej pracujesz.

Oczywiście pojawia się tutaj problem związany z tym, czy rzeczywiście możesz porozmawiać ze swoim przełożonym szczerze. Nie każdy może to przyjąć dobrze i jeśli istnieje obawa, że taka dyskusja skończy się dla Ciebie źle, warto poszukać w firmie kogoś innego, na równie ważnym lub jeszcze wyższym stanowisku menedżerskim w Twojej firmie. Takiej osobie w końcu także powinno zależeć na zadowoleniu i – co za tym idzie – efektywności jego podwładnych.

Jeżeli jednak nadal nie znajdujesz wyjścia z tej przykrej sytuacji, jaką jest nienawiść do Nieszczęśliwy mężczyzna, który nie cierpi swojej pracy swojej pracy, najlepsze co możesz zrobić, to:

Zacznij rozglądać się za nową pracą

Co bardzo ważne, nie decyduj od razu o porzuceniu pracy bez żadnej nowej na horyzoncie. Nie warto tak ryzykować, zwłaszcza jeśli Twoja sytuacja materialna nie jest w pełni ustabilizowana i nie posiadasz zbudowanej finansowej poduszki bezpieczeństwa, która zapewni bezproblemowe utrzymywane się bez etatowego źródła dochodu przez co najmniej kilka miesięcy.

Jeżeli jednak uważasz, że Twoja sytuacja związana z pracą w danej firmie jest naprawdę zła i nie ma szans, abyś znalazł nić porozumienia ze swoim szefem w sprawie zmian i poprawił swoje samopoczucie związane z pracą, warto rozważyć takie rozwiązanie. Życie po prostu jest zbyt krótkie, by marnować je na stanowisku, które nie daje Ci szansy na rozwój i jeśli nie ma Twoim zdaniem głębszego sensu i – co najgorsze – autentycznie Cię unieszczęśliwia.

Rozważ przebranżowienie

Co ważne, jeśli szczerze wypisałeś co lubisz, a czego nie lubisz w swojej pracy, spojrzałeś na to z dystansu i doszedłeś do wniosku, że minusy zarówno pod względem ilości jak i jakości bezdyskusyjnie dominują nad plusami, warto zastanowić się czy po prostu nie powinieneś robić w życiu czegoś zupełnie innego. Nie jest żadną tajemnicą, że wiele osób mija się ze swoim powołaniem, a następnie jest przez większość swojego życia nieszczęśliwa, przynajmniej na polu zawodowym.

Faza pierwsza

Jak zatem odkryć, jaki zawód będzie dla Ciebie właściwy? Zacznij od naprawdę szerokiej autoanalizy. A zatem, w pierwszej kolejności pomyśl o tym, co naprawdę sprawia Ci przyjemność. Przypomnij sobie jakie zadania, w wykonywanej przez Ciebie pracy – obecnej lub wcześniejszej – sprawiały Ci prawdziwą przyjemność. Warto również wrócić pamięcią do czasów studiów, liceum, a nawet szkoły podstawowej. Zastanów się także co uwielbiasz robić w czasie wolnym. Jakie czynności chętnie wykonujesz sam z siebie, a także jakie po prostu absorbują Cię tak, że nie zwracasz uwagi na upływający czas?

Faza druga

Po drugie, zastanówmy się jakie są Twoje mocne strony. Zadaj sobie pytania w czym jesteś dobry, do czego masz prawdziwy talent, oraz za co cenią Cię inni ludzie, zwłaszcza ci, których znasz z pracy. Ponadto, pomyśl czy są takie rzeczy, które wychodzą Ci bez większego wysiłku. Przypomnij sobie również swoje największe sukcesy. Dzięki jakim cechom je osiągnąłeś?

Faza trzecia

Na sam koniec pomyśl co tak naprawdę jest dla Ciebie ważne. Odpowiedz sobie na kilka pytań. Jakie są Twoje wartości? Jak je rozumiesz i dlaczego przypisujesz im tak duże znaczenie? Które z nich możesz realizować w pracy i w jaki sposób? Myśląc o swojej karierze zawodowej, które działania uważamy za najbardziej wartościowe? Jakie działania dają Ci poczucie sensu? Co chciałbyś dawać od siebie innym w pracy, którą mógłbyś wykonywać? Po dokonaniu tak rzetelnej autoanalizy powinieneś znaleźć swoje prawdziwe powołanie. Następnie możesz spróbować się przebranżowić i zacząć poszukiwać pracy w tym nowym obszarze. Powodzenia!

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments