Kim są Millenialsi? – pokolenie Y, ich sukcesy i problemy

183

Każde pokolenie od czasu dwudziestolecia międzywojennego ma swoją nazwę. Dla lat 1927–1942 mówimy o pokoleniu Silent, którego reprezentanci rodzili się i dorastali w okresie wielkiego kryzysu i II wojny światowej. Kolejne to pokolenie Baby Boomers (1943-1960), czyli ludzie urodzeni podczas powojennego wyżu demograficznego. Pokolenie X to natomiast osoby urodzone w latach 1961-1981.

Po nich na świat przyszli Millenialsi, znani także jako pokolenie Y. Za najnowsze pokolenie, które jeszcze na dobrą sprawę nie weszło na rynek pracy, uznaje się z kolei generację Z.

Dziś skoncentrujemy się na przedostatnim z tych zbiorów. Kim są Millenialsi? Skąd taka nazwa i jak jeszcze inaczej są określani? Czym charakteryzuje się pokolenie Y? Co je wyróżnia? Jak Millenialsi definiują sukces i z jakimi trudnościami muszą się mierzyć? Odpowiedzi na te pytania zostaną zaprezentowane poniżej:

Millenials – kto to taki? Millenialsi

Millenialsi to po prostu osoby urodzone na przełomie XX i XXI wieku, czyli wszyscy, którzy wchodzą w dorosłość i na rynek pracy już w nowym millenium. Pokolenie to określa się różnymi nazwami. Najpopularniejsze z nich to:

  • Pokolenie/generacja Y
  • Dzieci-trofea
  • Pokolenie sieci
  • Pokolenie bumerangu
  • Echo wyżu
  • Pokolenie MTV
  • Globalne pokolenie
  • Pokolenie Piotrusia Pana
  • Pokolenie TL;DR
  • Pokolenie selfie.

Kto konkretnie zalicza się do grona Millenialsów?

Do pokolenia Millenialsów zazwyczaj zalicza się osoby, które urodziły się w latach 1982-2004. Następnie pojawiło się już pokolenie Z. Ten zakres – przyjęty przez twórców teorii pokoleń, Williama Straussa i Neila Howe’a – jest jednak dyskusyjny. Niektórzy podają, że Millenialsi to osoby z lat 1980-1996, 1984-1997 lub 1982-2000. Ten spór częściowo rozwiązuje rozłożenie tych 20 lat na kilka części i wyróżnienie:

  • Pierwszej fali: lata 1982-1987
  • Rdzenia: lata 1988-1997
  • Drugiej fali: lata 1998-2003.

Czym charakteryzuje się pokolenie Y? Internetowe media społecznościowe w formie pigułek

Za pan brat z cyfrowymi technologiami

Po pierwsze, w odróżnieniu od pokolenia X, Millenialsi – niezależnie o której ich fali czy rdzeniu mówimy – doskonale oswoili nowinki technologiczne, dzięki czemu aktywnie korzystają z technologii cyfrowych, mediów społecznościowych i uznawani są za generację zuchwałą, otwartą na nowe wyzwania. Pokolenie Y żyje po prostu w „globalnej wiosce”, nie zna świata, w którym nowe technologie nie były na wyciągnięcie ręki.

Przyjaźnie ponad wszystko

Co więcej, z badań wynika, że przeciętny Millenials najmocniej ceni przyjaźnie, nawet bardziej niż rodzinę. Stanowią one dla niego absolutny priorytet w życiu prywatnym. Oznacza to, że zdecydowanie chętniej spotykają się oni ze znajomymi niż chodzą w odwiedziny do cioci czy babci. Millenialsi mają również najwięcej przyjaciół na Facebooku wśród wszystkich pokoleń. Ich średnia na tym profilu społecznościowym wynosi aż około 300 znajomych.

Bez social mediów ani rusz

Social media to dla pokolenia Y bardzo często istota życia. Millenialsi bez przerwy robią zdjęcia i dokumentują swoje doświadczenia, a następnie dzielą się nimi w serwisach społecznościowych. To w nich zawierają nowe znajomości oraz kontaktują się ze znajomymi. Można więc powiedzieć, że social media pełnią u nich role swego rodzaju wirtualnych pamiętników.

Zabiegane pokolenie

Millenialsi uchodzą także za bardzo zabiegane pokolenie. Lepiej przemawiają do nich wiadomości obrazkowe niż tekst. Są przyzwyczajeni do tego, że informacje otaczają ich z każdej strony i jeśli któraś szybko ich nie zainteresuje, rezygnują z dalszego czytania.

Elastyczność, brak przywiązania

Pokolenie Y nie jest także tak przywiązane do danej marki, jak poprzednie pokolenia. Jeśli zatem Millenialsowi spodoba się oferta nowego gracza na rynku, bez obaw zaryzykuje i kupi produkt. Natomiast jeśli konkurencja zaproponuje coś lepszego, nie zawaha się skorzystać z jej oferty. Co ciekawe, w przeciwieństwie do poprzednich pokoleń, aż połowa Millenialsów ma co najmniej jeden tatuaż.

Millenialsi ogromnie cenią elastyczność zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym. Łatwo i szybko akceptują zmiany i się do nich adaptują, oczekują jednak tego samego, zwłaszcza za gruncie zawodowym. Zależy im na elastycznym czasie pracy i możliwości pracy zdalnej. Nie dla nich jest 8 godzin za biurkiem – pragną pracować z kawiarni, biblioteki, domu lub parku, i najlepiej w godzinach, w których im pasuje.

Przeżywanie ważniejsze od posiadania Millenialsi na wydarzeniu kulturalnym

Co bardzo ważne, Millenialsi pożądają doświadczeń. Posiadanie schodzi u nich na dalszy plan. Nie mają problemu z wypożyczeniem aut, wynajmowaniem mieszkania (czy nawet mieszkaniem z rodzicami po 30. roku życia), subskrybowaniem platform dystrybuujących seriale, muzykę i gry. Pieniądze wydają natomiast na doświadczenia – imprezy, podróże, koncerty, wszelkie aktywności.

Brak autorytetów, wiary, poglądów

Warto dodać, że większość pokolenia Y uważa się za osoby niewierzące, a nawet za takie, które nie mają określonych poglądów politycznych. Millenialsi nie potrzebują autorytetów i trudno dla nich kimś takim być – nawet szefów w pracy traktują często nie jako przełożonych, ale jako pracowników równych sobie, tylko najczęściej posiadających większe doświadczenie.

Pokolenie Y w Polsce

W polskich realiach Millenialsi to osoby, które dorastały w wolnej Polsce lub się w niej urodziły. Są z reguły dobrze wykształceni, ciekawi świata, znają języki, nie pamiętają czasów PRL-u. Znają natomiast pełne znaczenie słowa wolność. Mogą się kształcić zarówno w kraju, jak i za granicą, podróżować dookoła świata, rozwijać wszelkiego rodzaju pasje, pracować, gdzie i kiedy chcą. Jeśli tego nie robią, to jest to ich wybór, nie zewnętrzny zakaz.

Według oficjalnych danych w naszym kraju żyje obecnie 11 milionów Millenialsów.

Jak Millenialsi definiują sukces?

Dla Millenialsów sukces to przede wszystkim bycie szczęśliwym. Zależy im na odczuwaniu satysfakcji w pracy, posiadaniu wielu bliskich przyjaciół, kochającego partnera i byciu przynajmniej niezależnymi finansowo. Muszą również mieć czas na zabawę, podróże i odpoczynek. Wtedy z reguły czują się spełnieni, uznają że ich życie jest udane.

Za Millenialsów, którzy osiągnęli największy sukces i zyskali największą popularność uznaje się Marka Zuckerberga, Cristiano Ronaldo i Kylie Jenner.

Problemy i obawy pokolenia Y

Wejście na rynek pracy stres

Millenialsi nie urodzili się w czasach, w których pracę dostawał każdy, a bezrobocie wynosiło 0%. Przyszło im żyć w rzeczywistości korporacyjnej walki o etat, umowę o pracę czy nawet branie urlopu. Ich upór, często zbyt wielkie ambicje, oczekiwanie ze strony rodziny i walka o prestiż powodują, że pokolenie Y nie zawsze potrafi sobie poradzić z tą nową rzeczywistością.

Największe przerażenie wśród Millenialsów budzi zatem moment ukończenia studiów i wejścia w zbyt szybki, nieuczciwy i pozbawiony skrupułów rynek pracy. Muszą wtedy zmienić swój wygodny status i podporządkować się do zasad doboru naturalnego – przetrwają tylko najsilniejsi, a konkretnie osoby, które zaimponują pracodawcy elokwencją, erudycją, ogromną wiedzą z branży, doświadczeniem na podobnym stanowisku oraz przede wszystkim otwartym umysłem.

Wyższe ryzyko problemów zdrowotnych w związku ze stresem i trybem życia

Inne problemy pokolenia Y wynikają natomiast z jego cech charakterystycznych. Ich bardzo szybkie tempo życia, nastawienie na ciągłe doświadczanie i stres związany z poszukiwaniem pracy sprawiają, że ryzyko zapadnięcia na schorzenia takie jak cukrzyca czy choroby układu krążenia jest u nich znacząco zwiększone.

Co więcej, wspomniane wcześniej portale społecznościowe pokazują im totalnie wyidealizowany obraz rzeczywistości, w której można jednocześnie wyglądać nienagannie, spełniać się w pracy, prowadzić udane życie rodzinne, wyjeżdżać regularnie na wakacje, imprezować, posiadać mnóstwo hobby i mieć piękny dom. Rzeczywistość Millenialsów obecnie to często jednak nienormowane godziny pracy, umowy śmieciowe, brak własnego mieszkania oraz wizja niepewnej emerytury. Wszystko to prowadzi do odczuwania chronicznego lęku oraz zwiększonego ryzyka depresji.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments