W czwartym odcinku emitowanego na kanale Blockchain Space [by Comparic] programu CryptoVerse Show Katarzyna Jakubowska z Tokenomia.pro, Adam Gaca – CEO Cyber Live i Sławomir Matul – CEO VR Factory Games rozmawiają o Metaverse.
CryptoVerse Show #4
Czym jest Metaverse?
Metaverse to przeniesienie realnego świata do świata cyfrowego, z tym, że ludzie, którzy do tej pory byli obserwatorami świata cyfrowego, teraz go współtworzą. Ponadto, Metaverse to rozszerzenie świata o kolejny wymiar, tworzenie równoległej, wirtualnej rzeczywistości, dającej znacznie więcej możliwości rozrywki.
Czy będziemy mieć różne wersje Metaverse?
Jak najbardziej, z całą pewnością będziemy funkcjonować w wielu Metaverse, z różnych kategorii – zarówno scentralizowanych i zdecentralizowanych.
Czy Metaverse może stać się głównym światem, w którym funkcjonujemy?
Absolutnie tak. Pytanie tylko za ile lat się to wydarzy. Prawdopodobnie będzie się to działo krok po kroku, tak jak miało to miejsce w przypadku mediów społecznościowych. Wydaje się jednak, że ten proces z całą pewnością potrwa wiele lat.
Czym zajmuje się VR Factory Games?
VR Factory Games obecnie pracuje nad grami w wirtualnej rzeczywistości na różne platformy VR.
Czym zajmuje się Cyber Live?
Cyber Live powstał w celu przeniesienia branży muzycznej do Metaverse. Konkretnie mowa tutaj o koncepcji, by zwirtualizować cały proces produkcji wydarzeń muzycznych w Metaverse.
Jakie są potrzebne zasoby do zbudowania własnego Metaverse?
Na to pytanie nie da się odpowiedzieć, ponieważ dziś nie ma jednej, spójnej koncepcji Metaverse. Wszystko zależy więc od skali i samych założeń biznesu, tego do jakiej grupy odbiorców kieruje on swoje usługi.
Warto jednak zauważyć, że prowadzenie biznesu w Metaverse zdecentralizowanym nie wymaga w ogóle pieniędzy. Można na przykład stworzyć w nim coś wyjątkowego, sprzedać za pomocą NFT (lub wynajmować) i w ten sposób zarabiać. Równie dobrze można jednak prowadzić w Metaverse poradnię psychologiczną czy agencję zajmującą się kreowaniem wirtualnego wizerunku.
Czy Metaverse będzie stanowił szansę na sukces dla osób, które nie są popularne w realnym świecie?
Absolutnie tak. W zdecentralizowanym Metaverse jesteśmy dużo bliżej osób zajmujących się promowaniem twórców, łatwiej więc będzie nawiązać z nimi współpracę. Co więcej, w Metaverse, możemy kreować swój wizerunek w dowolnym kierunku. Nie ogranicza nas tutaj wiek czy fizjonomia.
Jak branża Metaverse będzie wyglądać za 10 lat?
Z całą pewnością będzie bardziej spójna. Firma Meta (dawniej Facebook) będzie dążyła, aby jak najwięcej kategorii rozwijających się w tej branży znajdowała się w jej Metaverse. Z całą pewnością w najbliższych latach rozwinie się jednak dużo konkurencyjnych Metaverse, rywalizacja będzie między nimi ogromna, a dużą rolę rozegra tutaj wirtualna i rozszerzona rzeczywistość.
Czy potencjalne pęknięcie bańki NFT mogłoby wpłynąć negatywnie na rozwój Metaverse?
Niekoniecznie. NFT – zwłaszcza w kontekście cyfrowej sztuki – to obecna moda i rzeczywiście mogłoby dojść do pęknięcia bańki, lecz nie powinno to zaszkodzić samej idei Metaverse.
Zapraszam do samodzielnego zapoznania się z całą rozmową, znajduje się ona poniżej.