Wybuch pandemii koronawirus sprawił, że życie większości z nas niemal z dnia na dzień uległo zauważalnej zmianie. Wprowadzone wiosną 2020 r. ograniczenia w przemieszczaniu się zmieniły także nasze nawyki zakupowe. Jak informowaliśmy już w maju ubiegłego roku, co piąty Polak zrobił w czasie kwarantanny swoje pierwsze zakupy w internecie. Po czasie okazuje się, że ten sposób robienia zakupów bardzo przypadł nam do gustu.
– Pandemia znacząco przyspieszyła zmiany w zachowaniu konsumentów, które obserwowaliśmy już od pewnego czasu. Konsumenci zostali postawieni przed koniecznością skorzystania z innego sposobu zakupu i dostaw towarów. Część osób zatęskniła za fizycznymi doświadczeniami, które dają nam sklepy, ale z drugiej strony wielu konsumentów przekonało się, jak łatwo jest robić zakupy online. E-commerce zyskuje na znaczeniu, a firmy, które będą prężnie działać w Internecie i dostosują swoje sklepy internetowe do nowych potrzeb konsumentów, zyskają przewagę nad konkurencją – powiedział Head of Fashion & Retail Poland Accenture Rafał Reif.
Choć obecnie nie ma na terenie kraju obostrzeń utrudniających przemieszczanie się i robienie stacjonarnych zakupów, to jednak zdaje się, że Polakom bardzo spodobało się zamawianie online.
Wyniki badania przeprowadzonego w połowie września dla PayPal pokazują, że coraz chętniej w ten sposób kupujemy nie tylko odzież czy sprzęt elektorniczny, ale również żywność. Już aż 85 proc. Polaków zamawia bowiem produkty spożywcze w sieci, a 41 proc. planuje w ten sposób kupić żywność na Święta.
Jednymi z głównych motywacji są wygoda i łatwość obsługi, co potwierdza aż 72 proc. konsumentów, w tym użytkowników foodex24.pl, którzy przyznają, że główną motywacją do ich dokonywania w sieci jest oszczędność czasu. Z drugiej strony, 73 proc. respondentów uważa, że kupowanie produktów spożywczych w sieci pozwala im wybierać ,,produkty zrównoważone i przyjazne dla środowiska’’, a 55 proc. twierdzi, że daje im to możliwość szerszego wyboru żywności ekologicznej.
– Oszczędność czasu to jeden z kluczowych powodów, dla których aż 4 na 10 polskich respondentów przynajmniej część artykułów żywnościowych na zbliżające się Święta Bożego Narodzenia kupi w sieci. Przedświąteczne zakupy zawsze były jednym z najlepszych okresów sprzedażowych w sklepach stacjonarnych, a obecnie widzimy, że znaczna część tego ruchu przenosi się do świata wirtualnego, również w przypadku zakupów spożywczych. Coraz więcej konsumentów przyzwyczaja się do zakupów online i można przyjąć, że ten trend w nadchodzących latach będzie nadal się rozwijał – mówi Efi Dahan, dyrektor generalny PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią, Rosję i Izrael.
– Nie oznacza to jednak, że tradycyjne zakupy przechodzą kryzys – prognozy wskazują raczej na upowszechnienie się w przyszłości modelu hybrydowego, w którym kanał online płynnie łączy się ze stacjonarnym i go uzupełnia – wskazują autorzy raportu dodając, iż jeśli chodzi o świeże produkty, konsumenci nadal przejawiają spory apetyt na zakupy w tradycyjnych sieciach stacjonarnych, chętnie widzą też opcję odbioru osobistego w sklepie.