W 11. polskiej edycji badania OC&C Retail Proposition Index ponad 2500 konsumentów zostało poproszonych o ocenę sprzedawców, u których dokonali zakupów w ciągu ostatnich trzech miesięcy.
Z raportu dowiedzieliśmy się które firmy w naszym kraju są najbardziej cenione przez konsumentów. Okazało się, że po raz drugi z rzędu królują te same dwie marki. O jakich firmach mowa? Przekonamy się poniżej:
Allegro najbardziej cenioną firmą w Polsce
W ramach 11. polskiej edycji badania OC&C Retail Proposition Index ponad 2500 konsumentów dokonało oceny sprzedawców, u których dokonali zakupów w ciągu ostatnich trzech miesięcy, pod względem całości ich propozycji, ale także poszczególnych jej elementów – takich, jak cena, asortyment czy obsługa.
Wyniki te zostały następnie wykorzystane do przygotowania rankingu 51 sprzedawców detalicznych w Polsce. Numerem jeden zestawienia, już drugi rok z rzędu okazała się platforma Allegro.
O Allegro
Jak powszechnie wiadomo, Allegro to polska platforma e-handlu z siedzibą w Poznaniu, działająca w sześciu krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Co więcej, Allegro jest największą obecnie platformą e-commerce pochodzącą z Europy pod względem liczby odwiedzin.
Platforma Allegro powstała w związku z sukcesem amerykańskiego serwisu aukcyjnego eBay, który był inspiracją dla założycieli. Została założona dokładnie 10 grudnia 1999 roku. Pierwsza informacja prasowa o starcie serwisu ukazała się 3 dni później w magazynie komputerowym Chip i tę datę przyjmuje się za oficjalny start platformy.
Allegro umożliwia przede wszystkim wystawianie na sprzedaż przedmiotów posiadanych przez użytkowników.
Rozwój Allegro
Dzięki coraz szerszemu dostępowi do Internetu, z serwisu popularnego początkowo wśród kolekcjonerów Allegro z czasem stało się platformą łączącą sklepy, marki i zawodowych sprzedawców z kupującymi, dostępną poprzez przeglądarki i aplikacje.
Oprócz aukcji możliwe jest również wystawienie na sprzedaż przedmiotu za ustaloną z góry cenę (Kup Teraz). Istnieje również możliwość połączenia licytacji i opcji Kup Teraz. Zdecydowana większość (około 90%) ofert dostępnych w serwisie Allegro to oferty jedynie z opcją Kup Teraz.
Weryfikację potencjalnego kontrahenta umożliwia system komentarzy. Są one publikowane dobrowolnie przez strony transakcji i zawierają subiektywne opinie dotyczące jej przebiegu. Za wystawienie przedmiotów na sprzedaż, a także za dokonanie sprzedaży za pośrednictwem Allegro, przedsiębiorstwo pobiera prowizję.
Od 17 listopada 2007 roku serwis Allegro umożliwia swoim użytkownikom możliwość zakładania sklepów. Główne różnice pomiędzy sklepem a aukcją to:
- Możliwość wystawienia przedmiotu na aukcji trwającej do 30 dni (w przypadku aukcji indywidualnych jest to maksymalnie 14 dni)
- Możliwość tworzenia własnych kategorii (w obrębie sklepu)
- Możliwość wstawienia własnego logo oraz dostosowania wyglądu sklepu internetowego
23 listopada 2010 roku w serwisie udostępniono możliwość dokonywania zakupów osobom niezarejestrowanym. Z kolei 12 października 2020 roku Allegro zadebiutowało na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Polacy cenią producentów odzieży sportowej
Drugie miejsce w jedenastej polskiej edycji rankingu OC&C Retail Proposition Index utrzymała firma Nike, choć mało brakowało, a wyprzedziłby ją inny producent artykułów i odzieży sportowej. Mowa o spółce Adidas, która zadebiutowała w rankingu, od razu zajmując w nim trzecie miejsce.
Nike to amerykańska firma, będąca jednym z największych na świecie producentów obuwia, odzieży i akcesoriów sportowych. Spółka Nike została założone w 1964 w jako Blue Ribbon Sports przez Billa Bowermana i Philipa Knighta, który do 2004 był prezesem koncernu.
Nazwa firmy pochodzi od greckiej bogini Nike, a jej siedziba obecnie mieści się w Beaverton w stanie Oregon. Aktualnie Nike zatrudnia ponad 83 tysiące pracowników, a roczne przychody firmy przekraczają 46 miliardów dolarów.
Z kolei Adidas to niemieckie przedsiębiorstwo produkujące obuwie i odzież sportową. Korzenie firmy sięgają 1924 roku, kiedy bracia Adolf i Rudolf Dasslerowie założyli Fabrykę obuwia braci Dassler.
W 1948 przedsiębiorstwo to uległo jednak podziałowi na dwie spółki akcyjne: Adidas i Puma. Oficjalnie firma Adidas została zarejestrowana 18 sierpnia 1949. Nazwa marki pochodzi od zdrobnienia imienia Adolfa – Adi i trzech pierwszych liter jego nazwiska.
Znakiem spółki Adidas są trzy paski nawiązujące do wzmocnienia buta z trzech wąskich skórzanych pasków. Obecnie firma zatrudnia 60 tysięcy pracowników.
Kto jeszcze znalazł się w czołowej dziesiątce rankingu?
Pozycję tuż za podium w jedenastej polskiej edycji rankingu OC&C Retail Proposition Index zajęła niemiecka sieć drogeryjna Rossmann. Na piątym miejscu znalazła się zaś sieć Empik.
Natomiast na szóstym miejscu uplasowała się słynna szwedzka firma zajmująca się sprzedażą mebli – IKEA. Z kolei siódmą najbardziej cenioną przez konsumentów firmą w naszym kraju tum razem okazała się być niemiecka sieć dyskontów Lidl.
Ostatnie trzy miejsca w czołowej dziesiątce należą zaś odpowiednio do: portugalskiej sieci drogerii Hebe; polskiej marki odzieży i akcesoriów sportowych 4F oraz niemieckiego e-commerce skupiającego się głównie na obuwiu i odzieży – Zalando.
Warto zwrócić uwagę, że choć liderem rankingu niezmiernie jest platforma e-commerce, dalsze miejsca pokazują, że Polacy cenią sprzedawców, którzy swoje usługi oferują zarówno w Internecie, jak i w tradycyjnych kanałach sprzedaży.
Jak można zauważyć, to właśnie tego typu firmy z reguły otrzymują w rankingu wyższe oceny w kategorii bezpieczeństwa zakupów. Dzięki sklepom stacjonarnym mogą także w łatwiejszy sposób budować zaufanie klientów.
Od kilku lat wielkim nieobecnym w zestawieniu OC&C Retail Proposition Index jest natomiast największa polska firma – Orlen. W topowej dziesiątce koncern znalazł się po raz ostatni w 2017 roku.