Jak zarabiać na własnym biznesie?

Udostępnij

Niektórzy lubią pracę na etat i świetnie się w niej sprawdzają, kiedy inni marzą o założeniu własnej firmy. Lęk przed niepowodzeniem towarzyszy wielu osobom. Dodatkowo często nie mamy za dużych środków na start z własnym biznesem. Jednak jak zacząć i przekuć marzenia w rzeczywistość? Co zrobić, żeby zarabiać na własnym biznesie?

 

Najważniejszy jest pomysł

własna firmaZanim wystartujemy z własnym biznesem często mamy kilka ciekawych pomysłów w głowie. Przede wszystkim warto postawić na takie rozwiązania, których na rynku brakuje. Odpowiadanie na potrzeby odbiorców jest bardzo ważne. Znalezienie luki na rynku jest najlepszym początkiem dla małych biznesów, ponieważ nowym przedsiębiorcom ciężko jest konkurować z biznesowymi gigantami.

Przed założeniem firmy warto dobrze przemyśleć, co jest naszym celem. Lepiej postawić na takie gałęzie handlu, które w jakimś stopniu nas interesują. W takiej sytuacji prowadzenie własnej firmy będzie czystą przyjemnością. Jednak co należy przygotować, jeszcze zanim wystartujemy z własnym biznesem? Podpowiemy w dalszej części artykułu.

Pierwsze kroki w świecie biznesu

Nowi przedsiębiorcy czasem nie wiedzą, od czego zacząć, a kiedy ich firma nie zaczyna przynosić od razu zysków, tracą motywację. To nic dziwnego, że pierwsze kroki są trudne. Jeszcze przed wystartowaniem z własnym biznesem należy zastanowić się, czym dokładnie będziemy się zajmować. Następnie należy określić czy sprzedaż będzie możliwa online, czy tylko stacjonarnie. Warto na starcie określić, jaki mamy budżet. Dodatkowo każdy nowy przedsiębiorca powinien zadbać o tożsamość graficzną firmy, sporządzić główne cele i politykę, którą się kieruje. Jeżeli nie posiadamy logo, nie mamy strony internetowej lub konta w social media, dużo trudniej będzie nam dotrzeć do docelowej grupy odbiorców.

własny biznes

Najważniejszy dla każdej firmy jest marketing i reklama. Na początku raczej nie dysponujemy zbyt dużym budżetem, więc wiele osób decyduje się zająć marketingiem na własną rękę. W takiej sytuacji trzeba pamiętać, że należy określić swoją docelową grupę odbiorców. Dzięki temu będziemy mogli stworzyć reklamę, która dociera właśnie do takich osób. Oprawa wizualna naszej marki powinna nawiązywać do tego, czym się zajmujemy i przyciągać potencjalnych klientów.

Aktualnie w świecie biznesu niezwykle ważne jest stworzenie wizytówki naszej marki w social media i Internecie. Klienci często szukają różnych produktów w wyszukiwarce Google lub właśnie w mediach społecznościowych takich jak Instagram i Facebook. Dzięki internetowej wizytówce możemy dotrzeć do wielu osób. Jednak, jak to właściwie zrobić?

Social media to praktycznie bezpłatna reklama

Jeszcze zanim założymy firmę, warto przygotować sobie nazwę naszej marki i sprawdzić, czy jest dostępna. Następnie tworzymy identyfikację wizualną i określamy tożsamość firmy. Już na tym etapie warto zastanowić się, jaka będzie nasza docelowa grupa odbiorców. Kiedy mamy pomysł, gotową identyfikację i wszystkie inne formalne sprawy załatwione, możemy stworzyć wizytówkę w Google i profile w mediach społecznościowych.

Social media to tak naprawdę darmowa reklama, która pozwala nam łatwo i szybko zyskać klientów. Start w świecie biznesu nie jest łatwy, jednak dużo prościej jest działać stopniowo według określonego planu.

Czym jest franczyza i jak może stać się naszym biznesem?

własny biznesOsoby, które bardzo chciałyby zacząć ze swoim własnym biznesem, ale nie mają pomysłu na własną firmę, mogą skorzystać z franczyzy. Ten sposób zyskuje na popularności. Dodatkowo w takiej sytuacji nie musimy się martwić marketingiem i reklamą, a możemy korzystać z popularności już istniejącej firmy. Warto jednak pamiętać, że w takiej sytuacji nie będziemy całkowicie autonomiczni, ponieważ realizujemy cudze pomysły i musimy podporządkować się pewnym zasadom.

Liczba firm, które oferują współpracę, z roku na rok rośnie. Między innymi możemy nawiązać współpracę z siecią sklepów Żabka. Głównym powodem, dla którego duże firmy podejmują się współpracy, jest to, że brakuje im własnych lokali, ale także rąk do pracy.

Skąd wziąć środki na własny biznes?

Wiadomo, że zanim zaczniemy zarabiać, często musimy zainwestować. Niektóre pomysły zaczynamy realizować niskim kosztem, kiedy inne wymagają sporego nakładu środków. Jeszcze zanim wystartujemy z własnym pomysłem, warto przygotować biznesplan, który określi, ile pieniędzy będziemy potrzebować.

Na początek możemy rozważyć wzięcie kredytu na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Inną opcją są dotacje z urzędu pracy lub ze środków Unii Europejskiej. Warto też rozważyć wykorzystanie części własnych oszczędności. Jednak w biznesie bardzo ważne są także kontakty z innymi przedsiębiorcami i wcześniejsze poznanie rynku.

Rób to, co sprawi ci radość

Opcji i pomysłów na biznes jest naprawdę sporo. Co chwilę na rynku pojawiają się nowe firmy, które go podbijają. Jeżeli jednak zdecydujemy się zrezygnować z pracy na etacie i chcemy pójść na swoje, warto zająć się tym, co sprawia nam radość. Bardzo często nasze własne pasje mogą stać się kluczem do sukcesu.

własny biznesCoraz większą popularnością cieszą się rzeczy wykonywane lokalnie i własnoręcznie. To super pomysł, ponieważ stosunkowo nie musimy wydawać na niego za dużo środków, a o reklamę możemy sami zadbać w mediach społecznościowych. Oryginalne i ręcznie robione rzeczy są aktualnie w modzie. Sporo osób chętnie zapłaci za unikatowy przedmiot i wyjątkowe usługi.

Jak najszybciej zacząć zarabiać na własnym biznesie?

Sukces firmy zależy od kilku czynników. Niektórym wydaje się, że dobry pomysł sam się obroni. Niestety tak nie jest, a wiele małych biznesów upada, ponieważ nie były realizowane według określonego planu. Czasem zabraknie tożsamości wizualnej i konkretnej wizji, a czasem zawodzi brak marketingu i reklamy. Niektórzy młodzi przedsiębiorcy zniechęcają się, ponieważ klientów jest za mało. Na sukces trzeba sporo pracować. Jednak jeżeli nie do końca mamy pomysł na biznes, ale chcemy przestać pracować na etat, warto rozważyć franczyzę z inną, większą firmą. Dzięki temu nie będziemy musieli zajmować się promocją.

Z kolei zanim zdecydujemy się na start własnego biznesu, należy określić, jaki mamy na niego budżet. Czasem powstrzymuje nas brak środków. Warto wtedy rozważyć wzięcie kredytu na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub poszukać dotacji z Unii Europejskiej i urzędu pracy.

Patrycja Grzebyk
Patrycja Grzebyk
Redaktorka Portfelu Polaka. Ukończyłam studia licencjackie na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Uniwersytecie Śląskim. Specjalizuje się w tematyce społecznej, finansowej i prawnej.

Najnowsze

Zobacz również