Jak powstała słynna Coca-Cola?

595

Coca-ColaJaki jest najpopularniejszy napój świata i zarazem prawdopodobnie największy symbol globalizacji? Bez wątpienia Coca-Cola. Według statystyk aż 94% mieszkańców naszej planety zna tę markę, trudno więc spotkać kogoś, kto nigdy jej nie próbował, niezależnie od kraju i sytuacji finansowej popularność tego produktu jest wprost niewiarygodna. Co więcej, posiada ona długą i nietuzinkową historię, z którą można zapoznać się poniżej.

Coca-Cola – początki i sukcesy na rynku krajowym

8 maja 1886 roku amerykański farmaceuta John Stith Pemberton opracował w mosiężnej kadzi w Atlancie, recepturę tego napoju. Co ważne, w stanie Georgia od niedawna obowiązywała wtedy prohibicja, aptekarz próbował więc stworzyć ciekawy substytut dla procentowych trunków, konkretnie dla swojego wina French Wine Coca, które wcześniej zdążyło sobie zyskać sympatię mieszkańców.

Swój wynalazek musiał wcześniej odpowiednio przygotować, ponieważ ciecz w słoiku miała konsystencję syropu, trzeba było ją więc rozcieńczyć wodą gazowaną. Tak więc produkt trafił do znajdujących się w aptece saturatorów. Napój błyskawicznie posmakował klientom.

Nazwa, logo i Coca-Cola trafia na rynek

Początkowo nie miał on jednak nazwy. Tutaj z pomocą przyszedł księgowy Pembertona. Zasugerował on, aby nazwa podkreślała jego skład, czyli mające na celu ukojenie nerwów liście koki i orzeszki kola oraz by zawierała dwie rzucające się w oczy litery C. Następnie to właśnie on, jako że potrafił pięknie kaligrafować, narysował logo doskonale znane do dziś.

Produkt szybko trafił do sklepów w całej Atlancie, jednak początkowo nic nie zwiastowało sukcesu. Jego cena wynosiła 5 centów za szklankę i reklamowany był jako “pyszny i orzeźwiający napój”. W pierwszym roku sprzedawało się średnio 9 szklanek dziennie. Nie była to więc rentowna działalność, przychody za 12 miesięcy wyniosły 50 dolarów a koszty 70.

Początki The Coca-Cola Company i sukces marketingowy

Wkrótce potem, tuż przed swoją śmiercią odsprzedał on formułę produkcji napoju za 2300 USD biznesmenowi i farmaceucie. Nazywał się on As Griggs Candler. W 1893 roku założył on The Coca-Cola Company. Szybko udało mu się rozpromować produkt najpierw w Atlancie a następnie w całych Stanach Zjednoczonych i już od 1894 roku słynny napój był rozlewany do butelek o dobrze znanym do dziś kształcie przypominającym ziarno kakaowca.

Dzięki umiejętnością marketingowym Candlera, jeszcze pod koniec XIX wieku Coca-Cola stała się jednym z najpopularniejszych napojów w USA. Między rokiem 1890 a 1900 sprzedaż zwiększyła się o 4000%, w 1902 była już napojem nr 1 w Stanach Zjednoczonych, 3 lata później rozpoczęła się jej ekspansja za granicę, początkowo do Panamy i na Kubę, a w 1912 zyski ze sprzedaży przekroczyły 50 milionów dolarów.

Sekretna receptura

Co ciekawe do 1905 ten słynny produkt zawierał kokainę, później z niej całkowicie zrezygnowano.

Ponadto, jej oryginalna receptura cały czas była pilnie strzeżona – od 1925 przechowywano ją w skarbcu banku SunTrust w Atlancie i dopiero w 2011 przeniesiono ją do muzeum historii Coca-Coli, które także znajduje się w tym mieście. Przepis podobno zna na pamięć jedynie dwóch pracowników firmy. Wiadomo jednak, że za jej charakterystyczny smak odpowiada mieszanina o tajemniczym kryptonimie 7X.

Dominacja na globalnym rynku napojów

W 1929 roku Coca-Cola zmieniła właściciela, ale rozwój firmy nie został zatrzymany. Kierował nią Robert Woodruff i za jego czasów produkt stał się czymś więcej niż popularnym napojem za kilka centów. Został uznany za prawdziwy symbol Ameryki.

Gdy w 1941 to mocarstwo przystąpiło do II Wojny Światowej, The Coca Cola Company przedstawiła armii ofertę na zaopatrywanie żołnierzy w swój produkt na całym świecie. Woodruff zasłynął z deklaracji “Wszyscy żołnierze będa mogli kupić butelkę Coca-Coli za 5 centów bez względu na to gdzie będą i ile będzie to kosztować naszą firmę”. Dzięki temu już w 1945 roku firma posiadała 64 fabryki na świecie i kontrolowała 95% światowego rynku. Do samej Afryki Północnej wysłano wtedy ponad 3 miliony butelek. Co więcej, choć oficjalna cena wynosiła 5 centów, na czarnym rynku należało za nią zapłacić 40 dolarów.

W 1955 zaczęto ją także sprzedawać w puszkach. W 1957 pojawiła się w Polsce, lecz jedynie na dewizy w sklepach Pewex, dzięki czemu uchodziła za absolutny rarytas, a o jej smaku krążyły legendy. Szerzej dostępna zaczęła być dopiero od 1971. Z kolei 7 lat później Coca-Cola trafiła nawet do Chińskiej Republiki Ludowej.

Coca-Cola – współczesne dzieje

Wiele nowości pojawiło się natomiast w latach osiemdziesiątych. Najpierw w 1982 zadebiutowała Diet Coke, dziś zastąpiona przez Coca-Colę Light i Colę Zero. Trzy lata później wypuszczono Colę o smaku wiśniowym (Cherry Coke), którą wciąż możemy kupić.

Następnie Coca-Cola pojawiła się nawet w kosmosie. W 1991 roku dwie puszki poleciały na stację kosmiczną Mir. Zostały specjalnie zaprojektowane w taki sposób, by ich otwarcie nie zakończyło się erupcją w kosmosie. Z kolei w 1996 wahadłowiec Endeavour miał na pokładzie saturator podający ten napój w wersji klasycznej i dietetycznej.

Coca-Cola jest oczywiście również prawdziwą ikoną popkultury. W historii zapisało się mnóstwo kultowych reklam tej marki, w pamięć zapadają najbardziej chyba reklamy z okresu Świąt Bożego Narodzenia, gdzie napój promuje nie kto inny, jak charakterystyczny Święty Mikołaj. Produkt od wielu lat inspiruje także wielu słynnych artystów, projektantów czy fotografów. Wielką popularność zyskały choćby grafiki Andy’ego Warhola ją przedstawiające.

Aktualnie każdego dnia na rynek trafia dwa miliardy butelek Coca-Coli, co tylko pokazuje niewyobrażalną skalę sukcesu tej firmy.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments