Wyłączając 2022 rok, minione 12 miesięcy było najgorszym czasem dla importerów aut używanych od dziewięciu lat. Do Polski trafiło 805 775 używanych samochodów z zagranicy. Choć to o 4,3% więcej niż w 2022 roku, to w porównaniu do 2021 był to wynik już o 14,3% niższy.
Natomiast ceny samochodów używanych w 2023 roku ustabilizowały się. W grudniu ich mediana w polskich komisach wyniosła 32 900 złotych, co oznacza spadek miesiąc do miesiąca o 2,9%.
2023 kolejnym słabym rokiem dla importerów aut używanych 
W 2023 roku Do Polski trafiło 805 775 używanych samochodów z zagranicy. Choć to o 4,3% więcej niż w 2022 roku, to względem 2021 był to wynik o 14,3% niższy.
Mało tego, dla porównania w rekordowym 2019 roku import przekroczył 1 milion pojazdów. W efekcie, wyłączając 2022 rok, poprzednie 12 miesięcy było najgorszym okresem dla importerów samochodów używanych od dziewięciu lat.
Z drugiej strony należy zauważyć, że według raportu Barometr AAA Auto w 2023 roku na polskim rynku wtórnym oferowano na sprzedaż 2 036 602 auta. To oznacza, że w porównaniu z 2022 rokiem liczba oferowanych pojazdów z drugiej ręki wzrosła o 297 314 pojazdów.
Najwięcej ofert dotyczących sprzedaży samochodów używanych w 2023 roku można było znaleźć w województwie mazowieckim – aż 369 356. Drugie pod tym względem było województwo wielkopolskie – z liczbą 245 869 ofert, a trzecie śląskie – w którym można było znaleźć 234 620 ofert.
Jakie samochody były najczęściej sprowadzane do Polski?
Po roku przerwy najpopularniejszym modelem znów zostało Audi A4. Przez minione dwanaście miesięcy do Polski trafiło 21 057 egzemplarzy tego auta.
Drugi w zestawieniu Opel Astra był rejestrowany 20 849 razy. Na trzecim miejscu w tym rankingu znalazł się zaś Volkswagen Golf. W ubiegłym roku trafiło do Polski niespełna 20 500 egzemplarzy tego auta. 
Warto dodać, że w przeciwieństwie do rynku nowych samochodów , na wtórnym rynku w 2023 roku dominowały auta z silnikiem Diesla. Ich liczba ofert wyniosła aż 969 248 ofert. Na drugim miejscu znalazły się oczywiście modele z silnikami benzynowymi – z liczbą ofert rzędy 885 132.
W następnej kolejności znalazły się auta napędzane LPG (117 461 ofert), hybrydowe (54 347 ofert), elektryczne (9676 ofert), CNG (715 ofert), E85 (14 ofert) oraz wodorowe (9 ofert).
Wzrost cen samochodów używanych wyhamował
W grudniu mediana cen samochodów używanych wyniosła 32 900 złotych. I choć wartość ta jest o 1000 złotych niższa niż miesiąc wcześniej, to względem grudnia 2022 roku odnotowano wzrost o 2000 PLN.
Co jednak istotne, w porównaniu do wcześniejszych miesięcy 2023 roku możemy mówić o stabilizacji cen. W grudniu 2022 roku notowano bowiem wzrost rzędu 7 tysięcy złotych w ujęciu rocznym.
Biorąc pod uwagę cały 2023 rok mediana ceny aut używanych w Polsce wyniosła 29 700 złotych, co przekłada się na wzrost aż o 6700 PLN w ujęciu rocznym. Co więcej, w czterech województwach mediana ta już przekroczyła ona 30 tysięcy złotych. W województwie mazowieckim wyniosła ona 36 500 złotych, a w wielkopolskim, śląskim i małopolskim – około 31 tysięcy PLN.
Co ciekawe, z danych udostępnionych w raporcie Barometr AAA Auto wynika, że wpływ na wzrost mediany ceny samochodów używanych w całym 2023 roku może mieć wzrost udziału nowych aut w ofercie. 
Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu Aures Holdings, operatora sieci AAA Auto, podkreśliła, że o ile w 2022 roku w polskich komisach samochodowych można było znaleźć około 79 tysięcy ofert dotyczących sprzedaży czteroletnich aut, o tyle w 2023 roku było ich już około 104 tysiące.
Oznacza to wzrost nowych aut używanych w ofercie polskich komisów o prawie 32% rok do roku. Łączna liczba aut oferowanych w komisach wzrosła w tym czasie z kolei o 17%.
