Ile dać w „kopertę” na wesele? Polacy coraz szczodrzej obdarowują nowożeńców

Udostępnij

Sezon ślubny w pełni. W czasie, gdy para młoda ekscytuje się wkroczeniem na nową drogę życia, goście weselni zachodzą w głowę ile wrzucić do przysłowiowej (i nie tylko) koperty. Odpowiedz jest oczywista: tyle, na ile nas stać. Na ile jednak w 2023 roku stać Polaków?

Według ostatniego badania „Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023” zrealizowanego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Banku, wielu z nas wykazuje się hojnością w przypadku tradycyjnych „kopert” lub prezentów dla młodej pary.

Jak pokazują wyniki badania, już 16 proc. z nas podarowałoby parze młodej „kopertę” lub prezent o wartości przekraczającej 1000 zł. W tej grupie badanych znalazło się najwięcej mężczyzn, mieszkańców wsi oraz zarabiających od 7 000 zł netto w górę. Patrząc na wiek, najczęściej odpowiadali tak respondenci w wieku 18-29 lat i ci powyżej 60 roku życia.

Ponadto co szósty Polak (18 proc.) przeznaczyłby na „kopertę” lub prezent dla świeżo upieczonych małżonków od 701 do 1 000 zł. W tym gronie również przeważali panowie, a poza nimi także 40-49 latkowie i najlepiej zarabiający z dochodami od 7 000 zł wzwyż. Jednak trzeba zauważyć, że często odpowiadały tak również osoby z niższymi zarobkami od 2 000 do 2 999 zł na rękę.

Dodatkowo 24 proc. ankietowanych wskazało kwotę w wysokości od 301 do 500 zł. Najczęściej odpowiadali tak mieszkańcy dużych miast powyżej 250 tys. osób, zarabiający od 3 000 do 3 999 zł netto oraz najmłodsi badani w wieku 18-29 lat. 

Organizacja wesela drenuje kieszenie młodych…
… i ich rodziców

Organizacja wesela to nie mały koszt. Młodzi nie rzadko liczyć mogą na wsparcie rodziców w tyk zakresie, jednak nie wszyscy mają takie szczęście. Twórcy badania zapytali więc Polaków o to, które wydatki związane z organizacją przyjęcia wydają się im najbardziej obciążające finansowo.

Pierwsze miejsce zajęły koszty związane z wynajęciem sali i cateringiem (83 proc.), drugie wydatki na alkohol i napoje (36 proc.), a trzecie zakup sukni ślubnej i garnituru dla pana młodego (26 proc.).

W dalszej kolejności ankietowani wskazywali cenę zespołu lub DJ’a i wodzireja (34 proc.) oraz fotografa i kamerzysty (19 proc.). Co ósmy Polak wybrał dekorację sali i kościoła (13 proc.), a co dziewiąty wynajem samochodu dla pary młodej (11 proc.).

Arkadiusz Jóźwiak
Arkadiusz Jóźwiak
Autor licznych felietonów oraz tekstów edukacyjnych poruszających szeroką tematykę inwestycyjną począwszy od psychologii, a na analizie technicznej i fundamentalnej skończywszy. Prelegent wielu konferencji inwestycyjnych oraz szkoleń online. Skrupulatność i konsekwencja w działaniu zostały docenione przez wielu inwestorów, co skutkowało m.in. nominacją w konkursie organizowanym przez fundację Invest Cuffs w kategorii Dziennikarz Roku 2019 oraz zdobyciem statuetki NEXUS w kategorii Analityk Roku 2019.

Najnowsze

Zobacz również