Bankowy Fundusz Gwarancyjny (BFG) wydał w piątek rano decyzję o rozpoczęciu przymusowej restrukturyzacji należącego do Leszka Czarneckiego Getin Noble Banku. Decyzja ta podjęta została ze względu na jego złą sytuację finansową i ryzyko upadłości. W praktyce oznacza to, że 3 października 2022 roku Getin zniknie z rynku przechodząc tym samym do historii.
Getin Noble Bank przymusowo przejęty
Przymusowa restrukturyzacja banków to jeden z instrumentów mających chronić klientów indywidualnych oraz podatników przed niekontrolowaną upadłością dużych instytucji finansowych.
Działalność Getin Noble Bank S.A. (GNB) w dniu 3 października 2022 r. zostanie przeniesiona do banku pomostowego o nazwie VeloBank, którego właścicielem obok Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (BFG) jest także System Ochrony Banków Komercyjnych S.A. (SOBK), składający się z ośmiu największych banków komercyjnych działających w Polsce (Alior Bank S.A., Bank Millennium S.A., Bank Pekao S.A., BNP Paribas Bank Polska S.A., ING Bank Śląski S.A., mBank S.A., Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski S.A., Santander Bank Polska S.A)
– Transakcja ta ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa depozytów i zachowanie ciągłości obsługi klientów. Stanowi rozwiązanie pozwalające uniknąć negatywnych skutków upadłości GNB, która w przypadku niewdrożenia przymusowej restrukturyzacji byłaby nieunikniona i którą odczuliby klienci tego banku, a także cały sektor bankowy w Polsce – wskazuje BFG w komunikacie.
Nowo utworzonym VeloBankiem pokieruje Adam Marciniak, który właśnie zrezygnował ze stanowiska wiceprezesa CCC. Wcześniej przez cztery lata był on członkiem zarządu PKO BP, odpowiedzialnym za obszar technologii, cyberbezpieczeństwo oraz szkolenia i rozwój pracowników.
Przejęcie Getin Noble Banku a sytuacja klientów
Dla klientów GNB nic się nie zmienia. Wszyscy klienci są i będą obsługiwani tak jak do tej pory, mają nieprzerwany dostęp do wszystkich swoich środków pieniężnych. Obsługa klientów banku pozostaje bez zmian. Normalnie działają karty, bankomaty, bankowość elektroniczna, mobilna oraz placówki GNB.
– Wszyscy klienci są i będą obsługiwani tak, jak do tej pory, mają nieprzerwany dostęp do wszystkich swoich środków pieniężnych. Dotyczy to wszystkich osób i podmiotów, które na dzień 30 września 2022 r. są klientami Getin Noble Banku SA, w tym klientów firmowych, z sektora publicznego, a także klientów bankowości osobistej i private banking – informuje BFG.
Oznacza to, że klienci nadal mogą korzystać z kart i bankomatów. Nie zmieniają się także numery rachunków bankowych, strony logowania, hasła i loginy do bankowości internetowej. Przeniesione zostaną również wszystkie depozyty, a także kredyty w PLN.