Franczyza edukacyjna to jeden z popularniejszych sposobów na otwarcie szkoły językowej. Przede wszystkim jest to rozwiązanie, które pozwala czerpać z wiedzy i doświadczenia marki, która na rynku jest znacznie dłużej i cieszy się odpowiednią renomą. Wybór partnera do franczyzy powinien być jednak dobrze przemyślany.
Franczyza edukacyjna – z kim warto ją otworzyć?
Franczyza edukacyjna to jeden z popularniejszych sposobów na otwarcie szkoły językowej. Przede wszystkim jest to rozwiązanie, które pozwala czerpać z wiedzy i doświadczenia marki, która na rynku jest znacznie dłużej i cieszy się odpowiednią renomą. Wybór partnera do franczyzy powinien być jednak dobrze przemyślany.
Z kim chcesz zacząć franczyzę edukacyjną?
O otwarciu, ale i prowadzeniu szkoły językowej warto myśleć jak o wymagającym maratonie. Kogo w takiej sytuacji chcielibyśmy mieć u swojego boku? Z pewnością partnera, który podtrzyma na duchu, doda odwagi, pociągnie do przodu, ale i przytrzyma, kiedy zrobi się naprawdę ciężko.
Bardzo podobnych wartości warto szukać we współpracy franczyzowej. Marka, na współpracę, z którą się zdecydujesz, powinna być dla Ciebie wsparciem i bezpiecznym oparciem, szczególnie na początku tej przygody, kiedy w prowadzeniu szkoły będziesz stawiać swoje pierwsze kroki. Warto więc przed rozpoczęciem całej procedury sprawdzić firmy, które bierzesz pod uwagę: zobaczyć, jakimi cieszą się opiniami wśród swoich franczyzobiorców, może uda Ci się porozmawiać z kimś takim osobiście. Taka wiedza od praktyka daje ogromnie dużo.
Czego oczekiwać od partnera?
Franczyza to oczywiście określony model biznesowy. W skrócie: robisz coś pod czyimś szyldem i za posługiwanie się nim uiszczasz określoną opłatę. W edukacji jednak chodzi o coś więcej. Tutaj liczy się know-how dydaktyczne, metodyczne, stosowane rozwiązania, sposób nauczania języka itd.
Musisz być tutaj z partnerem zgodny/zgodna co do określonej wizji szkoły. Ponadto warto zwracać uwagę, ile tego know-how możesz uzyskać: jaki i do czego dostęp otrzymasz, czy możesz liczyć na szkolenia (bezpłatne i płatne) dla Ciebie, dla kadry, czy w ofercie jest możliwość uczestnictwa w większych projektach marki itd.
Know-how dotyczy również spraw administracyjno-promocyjnych. To w przypadku edukacji także jest naprawdę ciężki kawałek chleba, warto więc zorientować się:
- ile i jakie obowiązki bierze na siebie partner (np. w Early Stage za komunikację promocyjno-marketingową odpowiada marka),
- na jaki rodzaj wsparcia administracyjno-prawnego możesz liczyć (szczególnie na początku),
- ma ile elastyczny i otwarty jest franczyzodawca na Twoje propozycje zmian.
Zobacz na przykład: https://universe.earlystage.pl/franczyza/franczyza-szkoly-jezykowej
Prawa i obowiązki – franczyza edukacyjna
Każda umowa powinna być przede wszystkim czytelna i przejrzysta dla obu stron. Od partnera w przypadku franczyzy masz prawo oczekiwać, że przedstawi Ci czytelną propozycję współpracy z jasno zaznaczonymi punktami regulującymi waszą współpracę. Koniecznie dokładnie zapoznaj się z umową.
Ważnym jej punktem z pewnością będzie kwestia prowizji, sposób jej obliczania lub ustalenie stałej kwoty. Rozwiązania pierwsze, najczęściej w oparciu o procent od dochodu, jest bezpieczniejsze i nie zmusza Cię do ponoszenia kosztów w miesiącach słabszych, czyli np. w wakacje, kiedy kursów albo nie ma, albo jest ich zdecydowanie mniej niż w trakcie roku szkolnego.
Warto także upewnić się, jak wyglądają zapisy o rozwiązaniu umowy i odpowiedzialności każdej ze stron. Zobacz, jak to może wyglądać: https://universe.earlystage.pl/franczyza/nasza-franczyza.