Dropshipping – czym jest i kto stosuje ten model?

334

DropshippingRynek e-commerce rozwija się w iście zawrotnym tempie zarówno na świecie, jak i w Polsce. Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na rozkręcenie biznesu w sieci, chcą czerpać zyski z własnego sklepu internetowego.

Do tej pory często jednak rezygnowali ze swoich planów z powodu niewystarczających zasobów pieniężnych, technologicznych lub magazynowych. Część z nich nie poddawała się i prowadziła takie przedsiębiorstwo pełniąc wszystkie czynności, od odbioru towaru, przez pakowanie go, po kontakty z klientami we własnym garażu, piwnicy lub na strychu.

Obecnie sytuacja na tym rynku dla początkujących pomysłodawców wygląda już znacznie lepiej. To właśnie z myślą o nich powstał model biznesowy noszący nazwę dropshipping. Błyskawicznie zyskał wielu zwolenników, a jego popularność wciąż rośnie.

Czym jest dropshipping?

Dropshipping to model biznesowy wykorzystywany w sprzedaży internetowej. Polega on na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę. Rola przedsiębiorcy prowadzącego e-commerce w tym rozwiązaniu logistycznym sprowadza się do prowadzenia działań marketingowych oraz zbierania zamówień i przesyłania ich do hurtowni/dystrybutora, który realizuje wysyłkę dóbr do klienta.

Podobnie jak w przypadku standardowego handlu detalicznego, sprzedawca osiąga zysk z różnicy pomiędzy ceną hurtową a detaliczną. W tej sytuacji nie ma on zatem bezpośredniego (fizycznego) kontaktu z produktami, które znajdują się w jego ofercie. Ten model biznesowy został spopularyzowany przez Stany Zjednoczone i Wielką Brytanię. W Polsce najpierw zaczęły z niego korzystać firmy oferujące elektronikę i akcesoria komputerowe. Obecnie to rozwiązanie staje się coraz powszechniejsze wśród sprzedawców odzieży i bielizny, zabawek dla dzieci, zegarków czy płyt z muzyką.

Jak w takim razie wygląda sprawa z dowodem zakupu? Najczęściej sklep internetowy wystawia go klientowi w wersji elektronicznej na podany adres mailowy. Niektórzy sprzedawcy jednak wysyłają paragony lub faktury hurtowniom/dystrybutorom, a one je drukują i dołączają do paczki, którą następnie wysyłają klientowi.

Dropshipping – dla kogo?

Jak zostało wspomniane we wstępie, dropshipping wydaje się optymalnym rozwiązaniem dla początkujących i niedużych sklepów internetowych, które przeważnie sprzedają swój towar w małych ilościach i zamrażanie środków pieniężnych na masowe zamówienia zapasów od dostawców czy wynajem powierzchni magazynowej, aby przechowywać te towary im się zwyczajnie nie opłaca.

To rozwiązanie jest także powszechnie stosowane w przypadku towarów o wyjątkowo dużych rozmiarach lub masie. Przykład? Stalowe konstrukcje, sprzedawca pobiera depozyt i taki budynek jest dostarczany bezpośrednio na plac budowy nabywcy.

Dropshipping – jak zacząć?

Oczywiście każdy sklep internetowy musi być zarejestrowaną działalnością gospodarczą. Następnie sprzedawca musi wybrać dystrybutora lub hurtownię, z którą podpisze umowę nawiąże współpracę. W samej Polsce działa kilkaset firm oferujących swój towar w modelu dropshippingowym. Następnie należy przygotować własny sklep internetowy. Większość z nich działa w oparciu o popularne platformy, w sieci można znaleźć mnóstwo poradników dotyczących założenia własnego e-commerce. Kolejnym krokiem jest dodanie produktów dystrybutora/hurtowni do własnego sklepu internetowego. Oczywiście to sprzedawca ustala swoją marżę, więc w tym kroku musi wyznaczyć ceny detaliczne. To w zasadzie wszystko na początek, e-commerce oparte na dropshippingu jest już gotowe. Sama obsługa na tym etapie wydaje się prosta i bezproblemowa, obowiązkiem przedsiębiorcy jest jedynie prowadzenie działań marketingowych oraz zbieranie zamówień i przesyłanie ich do dostawcy oraz wystawianie dowodów zakupu.

Zalety dropshippingu

Taki model biznesowy, jak dropshipping posiada wiele plusów. Prawdopodobnie największą jest brak konieczności przechowywania towarów. Nie trzeba się przejmować wynajmem magazynu, co jest ogromną oszczędnością.

Takie rozwiązanie nie wymaga również dysponowania dużym kapitałem początkowym. Nie trzeba wcześniej kupować towarów, które następnie będą sprzedawane w sklepie. Dzięki temu unika się zamrożenia środków na gromadzenie produktów, a przepływ pieniądza odbywa się cały czas.

Kolejną zaletą jest brak konieczności wynajmowania biura. Do prowadzenia sklepu internetowego potrzebny jest jedynie komputer ze stałym dostępem do sieci oraz telefon.

Co więcej, w jednym sklepie sprzedawca może oferować różne produkty or różnych dostawców czy producentów. Dodatkowo, w każdej chwili można wycofać towary, które się nie sprzedają, a na ich miejscu umieścić inne, nie będą one zalegać w magazynie, jak to ma miejsce w przypadku typowego e-commerce.

Jak widać, dropshipping odznacza się ogromną oszczędnością czasu i pieniędzy, a to aspekty nie do przecenienia dla początkujących e-biznesów.

Wady dropshippingu

Niestety żadne rozwiązanie nie jest idealne. Model dropshippingu także może generować pewne problemy. Po pierwsze nie mamy wpływu na hurtownię/dystrybutora. Sprzedawca nie ma kontroli nad wysyłanym towarem, nie ma pewności więc czy sposób obsługi klienta lub pakowanie produktów odpowiada wizerunkowi jego firmy. Może się zdarzyć, że jakość tych usług świadczonych przez dostawcę jest niska, co skutkuje zniechęceniem klientów.

Kolejnym mankamentem jest brak pewności, że dostawca zrealizuje zamówienie w gwarantowanym przez sklep internetowy czasie. Tutaj znowu z powodu braku kontroli nad wysyłką to sprzedawca ponosi ryzyko, że reputacja jego biznesu zostanie nadszarpnięta.

Dodatkowo, może się zdarzyć nawet taka sytuacja, że sprzedawca zleci hurtowni/dystrybutorowi zamówienie, a produkt jest już wyprzedany. Należy więc się liczyć z istnieniem takiego zagrożenia, na którym wizerunek prowadzonego e-commerce również może ucierpieć.

Czy w takim razie dropshipping jest dobrym rozwiązaniem?

Oczywiście wszystko zależy od naszych preferencji i możliwości finansowych. Jednak, nie podlega dyskusji, że dropshipping jest bardzo ciekawym modelem biznesowym, który może ogromnie ułatwić życie. Ponadto, w wielu sytuacjach będzie on optymalnym sposobem na prowadzenie własnego e-commerce, właśnie w początkowej fazie, gdy nie możemy sobie pozwolić na zamrożenie kapitału i chcemy generować zyski już od pierwszych dni po otwarciu sklepu internetowego.

Oczywiście, jak w każdym e-biznesie, ogromne znaczenie mają tutaj działania marketingowe. Aby posiadać liczną grupę klientów, należy odpowiednio rozpromować w sieci własny e-sklep. Dzięki dropshippingowi mamy na to znacznie więcej czasu, w końcu to dystrybutor zajmuje się realizacją zamówień, a dla wielu z nas to właśnie najbardziej żmudna i problematyczna część biznesu.

Jeśli więc mamy pomysł na e-commerce i spodziewamy się, że osiągnie on duży sukces, warto czym prędzej podjąć kroki w tym celu i rozważyć dropshipping, ponieważ może on być odpowiednim rozwiązaniem na początku naszej drogi do bogactwa.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments