Biznes cukierniczy nie należy do najłatwiejszych. Branża spożywcza rządzi się pewnymi prawami, które czasem przytłaczają. Jednak domowa cukiernia może być ciekawym pomysłem, zwłaszcza jeśli uwielbiamy piec, a nasze wyroby zwalają z nóg niepowtarzalnym smakiem. Co może zagwarantować sukces domowej cukierni? Od czego zacząć?
Czy domowa cukiernia to dobry sposób na biznes?
Wyroby cukiernicze nigdy nie wyjdą z mody. Każdy z nas lubi od czasu do czasu zjeść ciasteczka lub tort. Do cukierni chętnie przychodzimy przed różnymi świętami i zamawiamy przepyszne ciasta. Domowa cukiernia może być ciekawym pomysłem na biznes, jednak należy pamiętać, że w tej branży nie jest łatwo. Ale zacznijmy od początku. Biznes cukierniczy to połączenie wyrobu ciast, ciasteczek, tortów i innych słodkości z ich sprzedażą. Możemy zajmować się tworzeniem słodkości na zamówienie lub otworzyć własną cukiernię z ciastami dostępnymi od ręki.
Cukiernie możemy prowadzić samemu, w duecie lub uczynić z tego pełnoprawny rodzinny biznes, przy którym działamy razem z innymi członkami familii. Trzeba pamiętać, że konkurencja na tym rynku jest dość duża. Musimy liczyć się z cukierniczymi gigantami, a także lokalnymi cukierniami, które przez lata wyrobiły sobie renomę. Od czego powinniśmy zacząć? Co zrobić, żeby zaistnieć w tej branży? Kluczem do sukcesu są wyjątkowe wyroby, po które klienci będą do nas wracać.
Jak wystartować z własną cukiernią i co może zagwarantować jej sukces?
Branża cukiernicza jest bardzo rozwinięta i możemy spotkać się z niezwykłymi wyrobami, które przypominają małe dzieła sztuki. Jednak wygląd to nie wszystko, najważniejszy jest smak. Jeżeli pieczenie to nasza pasja, warto zadbać o niezwykłe i unikatowe przepisy, których klienci nie znajdą u konkurencji. Możemy połączyć oryginalne receptury z ciekawym wyglądem wypieków. Aktualnie to będzie przepis na sukces.
Inną opcją jest wybranie tradycji, w nieco odświeżonym stylu. Jeżeli nasze miasto znane jest z jakichś wypieków, warto właśnie od nich zacząć. Jeden warunek — muszą być przepyszne i najlepiej przygotowywane według tradycyjnego przepisu. Możemy postawić również na zapomniane receptury, jeżeli przykładowo nasza babcia robiła jakieś konkretne ciasto, które aktualnie ciężko gdzieś kupić. Ale czy dobrym pomysłem będzie wynajęcie lokalu od razu?
Najlepiej na początek spróbować swoich sił z robieniem ciast i tortów na zamówienie. Dzięki temu nie musimy od razu wydawać pieniędzy na wynajem lokalu i dodatkowo wybadamy rynek, sprawdzimy potrzeby klientów. Nie łatwo jest pozyskać klientów bez własnego lokalu stacjonarnego, jednak nie jest to niemożliwe. Na ratunek przychodzi Internet, w którym z odpowiednią reklamą z łatwością jesteśmy w stanie pozyskać pierwszych klientów, którzy zamówią u nas wyjątkowy tort lub smakowite ciasto. A co jeżeli chcemy od razu wynająć lokal? Miejsce, w którym znajdzie się nasza cukiernia, jest niezwykle ważne.
Jaka lokalizacja na cukiernię jest najlepsza?
Zdecydowanie najlepiej w tym biznesie, poza gigantami, wychodzą cukiernie rodzinne, których produkcja i sprzedaż usytuowana jest w jednym miejscu. Dzięki temu oszczędzamy na dowozie produktów. Istotną kwestią jest to, gdzie sytuujemy lokal. Powinien on znaleźć się w miejscu, w którym będzie sporo potencjalnych klientów. Najlepiej postawić na centrum miasta, jednak w mniejszych miejscowościach i w pobliżu atrakcji turystycznych też nie będziemy narzekać na brak klientów.
Ważną kwestią, o której warto pomyśleć, jest umożliwienie klientom zamawiania tortów, ciast i ciasteczek na imprezy z dowozem. Jeżeli nasze produkty są smaczne, na pewno szybko znajdą się osoby, które zamówią je na specjalne okazje. Ponadto należy zadbać o marketing i współpracę przykładowo z salami weselnymi, a nawet kawiarniami. W niektórych kawiarniach ciasta nie są robione na miejscu, tylko zamawiane właśnie w cukierni.
Start cukierni to nie taka prosta sprawa, ponieważ już na początku musimy zainwestować w specjalny piec cukierniczy i lodówki do przechowywania wypieków. Do tego dochodzą ceny produktów. Jednak ile właściwie można zarobić w tym biznesie? Czy to naprawdę się opłaca?
Ile można zarobić na własnej cukierni?
Artykuły spożywcze, które są potrzebne do wyrobów cukierniczych, sporo kosztują, jednak mimo to zysk może wynosić od 20 procent do około 30 procent w stosunku do zainwestowanego kapitału. Najbardziej znane cukiernie, które odwiedzają regularnie tłumy klientów, potrafią zarobić nawet 300 procent w stosunku do nakładu.
A jakie produkty w cukierni najlepiej schodzą? Sporą popularnością cieszy się tradycyjna szarlotka. Klienci chętnie kupują tak zwane produkty mokre, czyli torty i ciasta. Mniejszym powodzeniem cieszą się produkty twarde, czyli ciasteczka i babeczki. Jednak mimo wszystko cukiernia może okazać się naprawdę dobrym pomysłem na biznes. Jest to rynek ponadczasowy, w którym najważniejszą kwestią jest dobra jakość. Co ważne, w przypadku cukierni nie możemy liczyć na dodatkowy dochód, zarabiamy jedynie na sprzedaży wyrobów cukierniczych. Nieduża rodzinna cukiernia może zarobić od około 30 tys. zł brutto miesięcznie, do nawet 250 tys. zł brutto miesięcznie.
Cukiernia to dobry pomysł na biznes, jednak należy przemyśleć kilka kwestii
Wyroby cukiernicze od zawsze cieszą się sporym zainteresowaniem. Kupujemy je na co dzień, ale także na większe okazje. Tłumy przed cukierniami gromadzą się między innymi na Tłusty Czwartek, czy święta Bożego Narodzenia. Dobre cukiernie mogą liczyć na zamówienia tortów weselnych, a nieduże lokale z wyjątkowymi produktami nie będą narzekać na brak klientów.
Cukiernie możemy prowadzić samemu, w duecie lub uczynić z tego pełnoprawny rodzinny biznes. Konkurencja na rynku cukierniczym jest duża, dlatego należy pomyśleć, czym możemy się wyróżnić. Rozwiązaniem, które może zapewnić nam sukces będzie zadbanie o niezwykłe i unikatowe przepisy, których klienci nie znajdą u konkurencji. Na rynku cukierniczym najważniejsza jest jakość. Jeśli nasze wyroby zachwycają, zapewne klienci będą do nas wracać.
Na początku naszej przygody z cukiernictwem możemy postawić na wykonywanie tortów, ciast i ciasteczek w domu na zamówienie. W takiej sytuacji warto pomyśleć o reklamie w Internecie na przykład w social mediach. Natomiast, jeżeli od razu planujemy wynająć lokal, warto zadbać o odpowiednią lokalizację. Najlepiej sprawdzi się centrum miasta.