Czy Rosjanie będą rozmontowywać samoloty, aby naprawiać inne?

177

Rosyjski przemysł lotniczy jest prawdopodobniej najbardziej dotkniętym sektorem Rosji od początku inwazji tego kraju na Ukrainę. Nie dość, że rosyjskie samoloty nie mogą latać do Europy, to już wkrótce będą miały problem, aby latać w ogóle – ze względu na brak części zamiennych i aktualnych instrukcji serwisowych z Zachodu. Rosyjski samolot

W efekcie według raportu rosyjskiego Ministerstwa Transportu Rosji oraz dwóch linii lotniczych, do 2025 roku prawie dwie trzecie samolotów przewoźników z największego kraju świata straci zdolność do latania, a część maszyn zostanie uziemiona już w drugiej połowie bieżącego roku. Jak Kreml zamierza sobie poradzić z tą sytuacją?

Rosja szykuje się do “kanibalizacji” samolotów

Bez części zamiennych i instrukcji napraw z Zachodu Rosja mierzy się z coraz większymi trudnościami w obsłudze swojej floty i prowadzeniu dokumentacji serwisowej zgodnej z międzynarodowymi standardami. Ze 187 maszyn Aerofłotu – największych rosyjskich linii lotniczych – tylko 10 nie zostało wyprodukowanych przez Airbusa i Boeinga, którym nie wolno serwisować odrzutowców w Rosji.

W efekcie, dotknięty sankcjami rosyjski sektor lotniczy wkrótce ma rozpocząć proces „kanibalizacji” maszyn. Tylko w ten sposób będzie można utrzymać dłużej zdolność do latania niektórych innych odrzutowców, które zostały „znacjonalizowane” dekretem prezydenta Władimira Putina. Na czym będzie on polegać? Chodzi tutaj o nic innego jak rozmontowywanie maszyn – zarówno krajowych jak i zagranicznych – i wykorzystanie ich sprawnych części do napraw rosyjskich odrzutowców.

Ponad połowa maszyn ma zostać rozmontowana Rozmontowanie samolotu

Redukcja samolotów będzie intensywnie postępować jeszcze w rozpoczynającym się sezonie letnim. Raport Ministerstwa Transportu Rosji nie sprecyzował jakie wersje odrzutowców będą dalej eksploatowane, ale zagrożonych uziemieniem i „kanibalizacją” jest od połowy do blisko dwóch trzecich wszystkich zagranicznych maszyn, wykorzystywanych komercyjnie przez takich przewoźników jak Aerofłot, Rossija, Pobeda, S7 Airlines, Azur Air czy Nordwind Airlines.

Najpilniejsze potrzeby sprowadzają się aktualnie do napraw opon oraz łatania okładzin hamulcowych. Niebawem zabraknie jednak również innych części. Nie ma więc mowy o powszechnie stosowanej w lotnictwie praktyce bezpieczeństwa polegającej na działaniach zapobiegawczych. Przyszłość rosyjskich przewoźników zaczyna być coraz trudniejsza.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments