Firma kurierska DHL oraz należące do Alibaba Group przedsiębiorstwo logistyczne Cainiao nawiązały współpracę dotyczącą automatów paczkowych w Polsce.
Zgodnie z zawartą umową DHL ma wykupić część udziałów w polskiej filii Cainiao. Po transakcji zaś obie firmy zamierzają zainwestować w pierwszym etapie 60 milionów euro w rozwój sieci maszyn w naszym kraju. Firmy mają aspiracje do stworzenia jednej z największych sieci punktów odbioru i nadania paczek w Polsce.
DHL połączyło siły z Cainiao 
Na mocy umowy pomiędzy DHL eCommerce Solutions, specjalisty ds. logistyki e-commerce Grupy Deutsche Post DHL oraz Cainiao Network należącej do Grupy Alibaba, DHL zakupi część udziałowych papierów wartościowych Cainiao w Polsce.
Giganci logistyczni chcą wspólnie wykorzystać potencjał wzrostu polskiego rynku dostaw poza domem, który potroił się w ciągu ostatnich trzech lat. W pierwszej fazie po transakcji obie firmy planują zainwestować 60 milionów euro w instalację automatów paczkowych.
Transakcję muszą jeszcze zatwierdzić organy kontroli fuzji w jurysdykcjach niektórych krajów. W ocenie przedstawicieli DHL i Cainiao, takich zezwoleń należy się spodziewać w nadchodzących miesiącach.
DHL i Cainiao rzucają wyzwanie Paczkomatom InPost?
DHL i Cainiao na początkowym etapie partnerstwa planują połączyć swoje istniejące sieci automatów paczkowych. Na ten moment obie firmy obsługują w kraju łącznie 1200 takich urządzeń.
Ponadto, w oparciu o istniejącą sieć automatów paczkowych i punktów DHL, firmy zainwestują w początkowej fazie partnerstwa 60 milionów euro w instalację nowoczesnych automatów paczkowych z przyjaznymi dla użytkownika interfejsami w kluczowych lokalizacjach.
Ostateczną ambicją jest zbudowanie wiodącej w Polsce sieci automatów, z bezproblemowym zasięgiem pierwszej i ostatniej mili, uzupełniając i tak już rozległą sieć obsługiwaną przez DHL w Europie, obejmującą łącznie ponad 90 tysięcy punktów dostępowych.
Miażdżąca przewaga InPost w Polsce 
DHL i Cainiao będą tym samym rywalizować z obecnym liderem na rynku automatów paczkowych, którym pozostaje na ten moment InPost. Na koniec 2022 roku InPost posiadał 19 306 Paczkomatów w Polsce, a podczas 12 miesięcy minionego roku dostarczył ponad 508 milionów paczek w naszym kraju.