Czy crowdfunding jest alternatywną inwestycją?

423

Czy crowdfunding jest alternatywną inwestycjąW lipcu na kanale Comparic Rynki miała miejsce premiera nowej audycji pod tytułem “Crowdtalks”, w której Michał Stanek przybliża zagadnienia związane z crowdfundingiem i crowdinvestingiem oraz całą społecznością tej formy finansowania. Ostatni odcinek dotyczył crowdfundingu jako alternatywnej formy finansowania. Jego gościem był Jakub Niestrój – prezes zarządu Crowdway. Szczegóły rozmowy zostaną zaprezentowane poniżej.

Crowdfunding jako inwestycja alternatywna

Pierwsze pytanie dotyczyło kwestii przewagi crowdfundingu nad pozyskiwaniem kapitału za pomocą funduszy venture capital lub rynku długu.

Jakub Niestrój stwierdził, że każda z tych form ma swoje zalety i wszystko zależy od tego na jakim etapie rozwoju aktualnie znajduje się nasz biznes. Można więc zastosować różne strategie.

Dlaczego warto zwrócić uwagę na crowdfunding?

Podstawowo ponieważ jest to ciekawy i bardzo udany mariaż świata inwestycji ze światem marketingu. Oferuje on możliwość budowy własnego brandingu, zasięgów oraz lojalnej grupy odbiorców danego produktu/usługi, a przy tym jednocześnie pozyskuje się w ten sposób finansowanie na rozwój. Najlepiej więc crowdfunding sprawdza się tam, gdzie dana spółka pragnie zyskać większą rozpoznawalność. Dzięki tej metodzie inwestorzy stają się konsumentami i z czasem zwiększają swoje zaangażowanie. W krajach, gdzie crowdfunding funkcjonuje znacznie dłużej niż w Polsce, istnieje już wiele firm, które to właśnie głównie na nim wybudowały swoją markę.

Na jakim etapie rozwoju spółki crowdfunding jest najbardziej optymalny?

Nie jest to regułą, lecz wydaje się, iż ten sposób pozyskiwania kapitału wydaje się być doskonałą alternatywą dla funduszy venture capital. Pierwszą zaletą w tym przypadku jest bardzo rozdrobniona struktura akcjonariatu, a druga to zaufanie inwestorów w kwestii wyceny spółki, która zazwyczaj jest wyższa niż w przypadku VC.

Czy istnieje w takim razie możliwość, że najpierw przeprowadza się udaną emisję poprzez crowdfunding, a następnie pojawia się fundusz venture capital, który chce odkupić udziały wszystkich inwestorów z atrakcyjną stopą zwrotu dla nich?

Tak, zdarzyło się już to nawet w Polsce.

Czy w takim razie tacy inwestorzy chętnie uczestniczą w kolejnych crowdfundingowych emisjach?

Tak właśnie wygląda strategia działania Crowdway. Co więcej, prawdopodobnie w tym roku będziemy mieli pierwsze wyjścia z inwestycji zrealizowanych właśnie za pomocą tej platformy.

Jakie są aktualnie możliwości exitów?

Zazwyczaj są one jasno komunikowane przez emitenta podczas przeprowadzania kampanii. Najczęstszym rozwiązaniem jest sprzedaż do inwestora branżowego. Bardzo często pojawia się również deklaracja debiutu na giełdzie. Dużo również się obecnie mówi o rynku obrotu wtórnego akcji zakupionych w ten sposób. Obecnie wiele spółek, pracuje nad takim rozwiązaniem. Czasem zdarza się również, że emitenci, zwykle znajdujący się na dalszym etapie rozwoju, przeprowadzają kampanie z opcją odkupu udziałów przez nich samych po pewnym czasie. Wyjście z inwestycji stanowi niezmiennie największą wątpliwość osób, które pragną zainwestować w spółki za pomocą crowdfundingu. Utworzenie giełdy udziałów mogłoby całkowicie wyeliminować ten kłopot i znacznie przyspieszyć rozwój tego rynku.

Crowdfunding na Crowdway

Jakich biznesów Crowdway poszukuje do crowdfundingu i czego może oczekiwać od tej formy finansowania?

Z każdą kampanią te praktyki dopiero się budują. Największe szanse na sukces mają jednak firmy, które mają bardzo aktywne podejście do działań. Crowdfunding, to wymagający projekt, emitent musi być do niego doskonale przygotowany pod względem marketingowym, musi więc oferować duże zaangażowanie w kampanię by osiągnąć sukces oraz mieć świadomość, że ta forma jest czymś więcej niż zwyczajnym pozyskiwaniem kapitału, lecz także zaproszeniem osób fizycznych do firmy, z którymi trzeba następnie właściwie i odpowiedzialnie prowadzić relacje inwestorskie.

Crowdway otwarte jest na rozmowę z biznesem z każdej branży, pod tym względem nie ma ograniczeń, najważniejsze by miał atrakcyjny pomysł na swoją kampanię. Nie należy także się spieszyć ze startem kampanii, czasami lepiej poczekać i idealnie się do niej przygotować podgrzewając przy tym atmosferę i budując zasięgi.

Najłatwiej obecnie mają branże kraftowych alkoholi, gamingowe czy także te związane ze sztuczną inteligencją lub cyberbezpieczeństwem. Te sektory błyskawicznie zyskują rozgłos. Z kolei obowiązkiem platformy jest pomoc w jak najlepszym wykreowaniu pomysłu emitenta zarówno od strony formalnej, jak i marketingowej. W taki sposób działa Crowdway i wbrew pozorom platformy crowdfundingowe działają w sposób zindywidualizowany wobec klienta, ponieważ ich celem zawsze jest również przyciągnięcie jak największej liczby nowych użytkowników, to właśnie oni w dużej mierze decydują o sukcesie kampanii. Dzięki temu branża crowdfundingowa zarówno na świecie, jak i w Polsce prężnie się rozwija.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments