Chmura obliczeniowa – przyszłość rynku danych? Rozmawiamy z Arturem Krawczykiem [VIDEO]

181

W czasie konferencji Impact Fintech, która miała miejsce w Katowicach, udało się nam porozmawiać z prezesem Centrum Myśli Gospodarczej (CMG), Arturem Krawczykiem. Ekspert wyjaśnił nam, czym jest chmura obliczeniowa i dlaczego ta technologia jest potrzebna na rynku.

Czym jest chmura obliczeniowa?

Prezes Centrum Myśli Gospodarczej, by odpowiedzieć nam na zadane powyżej pytanie, użył ciekawej analogii. Zauważył, że stałym elementem krajobrazu Katowic są kominy. Te „były elementem wytwarzania energii”.

„Na przełomie XIX i XX w. energię wytwarzano w przedsiębiorstwach. Nie było dużych elektrowni jak Bełchatów czy Opole, które rozsyłały energię po całym kraju. Podobnie jest dzisiaj. Mamy do czynienia z taką sytuacją, [ale] chodzi o przetwarzanie danych. W większości firm z Polsce znajduje się jakieś centrum danych, jakaś serwerownia albo choćby jedna szafa serwerowa. Te serwery są rozproszone. (…) Chmura to taki system energetyczny, koncentracja przetwarzania danych w stronę dużych centrów danych. Teraz nie będziemy już przetwarzali danych na naszych serwerach. Będziemy dostęp do tych serwerów kupowali z zewnątrz. I tym właśnie jest chmura”

– tłumaczył.

Konkretne rozwiązania

Pytany o konkretne rozwiązania i konsekwencje dla konsumenta, Krawczyk zauważył, że już dziś „chmura jest wszechobecna, ale nie zdajemy sobie z tego sprawy”. Jako konkretne przykłady podał tak znane nazwy jak Netfliks czy Youtube. Te platformy mogą działać temu, że chmura pozwala na przetwarzanie nieograniczonej ilości danych. „Żaden serwer nie podołałby utrzymaniu wszystkich filmów Youtube’a czy Netfliksa” – dodaje ekspert. Jest to możliwe dzięki pewnej plastyczności tej technologii.

Chmura w Polsce

Niestety rynek chmury obliczeniowej jest w Polsce dopiero na bardzo wczesnym etapie rozwoju. Zaledwie 11 proc. firm korzysta w naszym kraju z tej technologii. Z kolei większym zaufaniem chmurę darzy sektor publiczny, co „jest wnioskiem nieoczywistym”, jak podkreśla Krawczyk.

Dziś wielkim wyzwaniem dla władz i rynku – ponownie zdaniem prezesa CMG – jest przekonanie przedsiębiorców, że jest to technologia bezpieczna i nie jest już nowinką technologiczną, jak ci ostatni nierzadko ją traktują.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o