Barber shop – pomysł na dochodowy męski biznes

Udostępnij

Barber shop to biznes, który sięga swymi tradycjami w odległą historię, nawet do starożytnego Egiptu, Rzymu czy Grecji. Jednak ówcześnie funkcjonował on pod nazwą golibrody. Dziś barberzy to specjaliści z zakresu fryzjerstwa męskiego, z którego usług coraz częściej korzystają panowie. Niektórzy uważają, że barber shopy są odpowiedzią na salony piękności dla kobiet. W końcu dziś panowie – zwłaszcza młodsi mężczyźni – przywiązują coraz większą uwagę do dbania o swój wygląd zewnętrzny. Nic więc dziwnego, że decydują się na skorzystanie z usług specjalistów nie tylko w celu skrócenia włosów i stylizacji fryzur, ale również zarostu – nierzadko za pomocą tradycyjnej brzytwy.

Czy zatem w związku z prawdziwym boomem na barber shopy w naszym kraju, który miał miejsce w minionej dekadzie, założenie własnego lokalu tego typu może okazać się dobrym pomysłem na męski biznes przynoszący duże dochody? Na co należy zwrócić szczególną uwagę, aby mieć szansę powodzenia? Przekonamy się poniżej:

Kto może otworzyć własny barber shop? Barber

Teoretycznie każdy może zostać właścicielem barber shopu – nie ma pod tym względem żadnych istotnych ograniczeń. Zacznijmy jednak od tego, że rozpoczynając swoją przygodę z usługami barberskimi, w pierwszej kolejności powinniśmy zdobyć odpowiedni fach w ręku. Nawet najbardziej utalentowani potrzebują bowiem odpowiedniego wprowadzenia i poznania właściwych technik stylizacji włosów męskich i zarostu. Myśląc o własnym barber shopie, pierwszym krokiem powinno być więc wykonanie odpowiednich kursów, które przygotują nas do pracy w tym zawodzie. Bardzo ważne jest to, aby wybrana szkoła lub akademia mogła pochwalić się bardzo dużym doświadczeniem, a prowadzący kursy byli czynnymi barberami.

Dzięki temu będziemy mieli możliwość otrzymania nie tylko wielu porad teoretycznych, ale również praktycznych. Po skończonych kursach, ale przed rozpoczęciem własnej działalności, warto zatrudnić się również na krótki okres w innym barber shopie lub chociaż przejść w nim szkolenie – większość barber shopów takowe oferuje. Zdobędziemy dzięki temu praktyczne doświadczenie, które będziemy mogli wykorzystać w późniejszym czasie. Zobaczymy również od kuchni jak działa barber shop. W początkowej fazie zdecydowanie ułatwi to funkcjonowanie naszego biznesu.

Jak otworzyć własny barber shop?

Odpowiedni lokal

Formalności konieczne w procesie zakładania barber shopu, wyglądają podobnie, jak w przypadku każdego innego salonu zajmującego się dopieszczaniem wyglądu klientów. Przy wyborze lokalu, należy wziąć pod uwagę to, czy posiada on dostęp do wody oraz odpowiednie zaplecze sanitarne. Są to jedne z wymogów Państwowej Inspekcji Sanitarnej, którego zgoda na prowadzenie tego typu działalności jest niezbędna z punktu widzenia prawa. Mężczyzna w barber shopie

Ponadto, lokal musi mieć niezależne wejście oraz posiadać następujące pomieszczenia lub wydzielone strefy:

  • Przestrzeń, w której są świadczone usługi
  • Szatnia (zazwyczaj tę funkcję pełni wieszak)
  • Poczekalnia dla klientów
  • Oddzielne pomieszczenie dla pracowników, w którym zapewnione są szafki na odzież oraz wydzielone miejsce do spożywania posiłków
  • Toaleta dla pracowników
  • Miejsce do przechowywania sprzętu
  • Stanowisko do dezynfekcji.

Aby uzyskać pozwolenie Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego, w ciągu 14 dni od daty rozpoczęcia działalności, trzeba złożyć wniosek zgłoszeniowy w odpowiednim oddziale.

Rejestracja działalności

Kolejną formalnością nieodłączną przy zakładaniu barber shopu jest zarejestrowanie działalności. Zdecydowanie najczęściej wybieraną formą w przypadku tego biznesu są: jednoosobowa działalność gospodarczą lub spółka cywilna. W tym celu należy wypełnić druk CEIDG-1, czyli wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Przy rejestracji należy wybrać PKD 96.02.Z – Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne.

Formularz do ZUSu

W kolejnym etapie, w terminie do 7 dni od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej w ZUSie należy złożyć formularz ZUS ZZA lub ZUS ZUA. Pierwszy jest zgłoszeniem jedynie do ubezpieczenia zdrowotnego – gdy wykonywana działalność jest jedynym źródłem dochodów; a drugi do ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego – gdy jest się dodatkowo zatrudnionym na umowę o pracę, w której zarabia się powyżej minimalnej krajowej. Oczywiście należy zgłosić nie tylko siebie – jako właściciela działalności, ale i pracowników.

Kasa fiskalna online

Dodatkowo, konieczny jest zakup kasy fiskalnej online – od 1 lipca 2021 roku przedsiębiorcy świadczący usługi fryzjerskie, kosmetyczne i kosmetologiczne mają obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy takiego urządzenia. Więcej o kasach fiskalnych online przeczytasz tutaj.

O czym jeszcze należy pamiętać?

Lokalizacja kluczem do sukcesu

Po pierwsze, bardzo często szanse powodzenia barber shopu zależą od jego lokalizacji. Najlepiej, aby znajdował się on w okolicy, gdzie codziennie przechodzi wielu mężczyzn, takiej jak rejon uczelni wyższych czy wśród korporacyjnych biurowców. Zwiększy to szanse na pozyskanie nowych klientów. W początkowym okresie prowadzenia własnego biznesu nie warto raczej kupować takiego lokalu. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wynajem. Będziemy mieli dzięki temu możliwość przeniesienia się, jeżeli uznamy, że w innej lokalizacji nasz barber shop będzie miał większe pole do popisu.

Z drugiej strony barber shop w modnej okolicy w dużym mieście z całą pewnością będzie wiązał się z istnieniem konkurencji. Nakłada to na nas wymóg dość aktywnego życia swoim biznesem i nieustannego dbania o klienta. Z kolei niewielki, kameralny barber dla mieszkańców danej dzielnicy lub małego miasta, bez większej konkurencji w okolicy, może więc również okazać się świetnym pomysłem i szansą na pozyskanie grupy lojalnych klientów. Kluczem do sukcesu jest tutaj więc analiza lokalnego rynku i konkurencji. Odpowiedni research powinien wykazać czy w danej lokalizacji mamy zapotrzebowanie na barber shop.

Odpowiednie wnętrze Wnętrze barber shopu

Warto skupić się także na wystroju barber shopu. Choć wiele osób twierdzi, że mężczyźni nie zwracają tak dużej uwagi na wystrój wnętrz jak kobiety, to taki stereotyp nie ma zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością. Każdy mężczyzna lubi miejsca, w których panuje odpowiedni klimat. W związku z tym urządzając barber shop, powinniśmy zadbać o prostotę i ciepło. Idealnie wpasują się tutaj skórzane sofy, skórzane fotele w starym stylu czy masywne drewniane meble. Warto zadbać również o lodówkę z zimnymi napojami czy ekspres do kawy, a nawet konsolę do gier, z której skorzystać mogą oczekujący klienci.

Jest bardzo wiele niuansów, które będą wpływały na ogólną ocenę z wykonanej usługi i uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Współczesnym mężczyznom zależy bowiem nie tylko na odpowiednio wykonanej usłudze, ale również miłym spędzeniu tego czasu. Warto zadbać więc również o klimat w naszym barber shopie, poprzez odpowiednie ustawienie światła, czy wybór właściwej, męskiej muzyki.

Oferowane usługi

Bardzo istotna jest również sama oferta naszego barber shopu. Najlepiej, aby nie skupiała się ona tylko na usłudze strzyżenia. Pielęgnacja brody i wąsów, masaż twarzy, sprzedaż profesjonalnych barberskich kosmetyków… To wszystko daje klientowi poczucie kompleksowego zaopiekowania się jego wizerunkiem. Tak naprawdę każda dodatkowa modernizacja zarówno polityki salonu, jak i rozwój kompetencji barberów, wpływa pozytywnie na odbiór naszego lokalu.

Działania marketingowe

Nie wolno także zapominać o marketingu. Dziś promocję barber shopu najlepiej rozpocząć po prostu od szerokich działań w mediach społecznościowych. Strona na Facebooku i konto na Instagramie (a obecnie najlepiej również na TikToku) jest zatem tutaj absolutną podstawą. Na Facebookowym profilu naszej działalności warto zamieścić zdjęcia poglądowe, dzięki którym można zachęcić potencjalnych klientów do odwiedzenia naszego barber shopu. Najważniejsze jest jednak oczywiście zadbanie o jakość oferowanych przez nas usług barberskich, dzięki czemu z całą pewnością będziemy mogli liczyć na skuteczny marketing szeptany, który zwłaszcza na początku naszej działalności okaże się po prostu bezcenny.

Ile kosztuje otwarcie barber shopu i ile można zarobić?

Koszty na start Narzędzia wykorzystywane w barber shopie

Mały i prosty barber shop z podstawowymi usługami można dziś otworzyć już za około 25 tysięcy złotych. Oczywiście koszty inwestycji mogą wynieść znacznie więcej, zwłaszcza jeśli chcemy się wyróżnić i szukamy niezwykle atrakcyjnej lokalizacji, ale minimalne wydatki na start wyniosą właśnie tyle. Mowa tu o takich kosztach jak:

  • Wynajęcie lokalu
  • Zaadaptowanie lokalu na barber shop (znacznie łatwiej będzie, gdy wynajmiemy lokal po salonie fryzjerskim, salonie masażu czy innym, podobnym punkcie usługowym, gdzie od razu będziemy mieli dostęp do wody i stworzone właściwe warunki sanitarne)
  • Zakup wygodnego fotela fryzjerskiego, konsolety fryzjerskiej, myjki i luster
  • Zakup odpowiednich narzędzi do strzyżenia, stylizacji i modelowania włosów i zarostu
  • Zakup kosmetyków.

Comiesięczne koszty stałe

Miesięczny koszt prowadzenia działalności na początek z jednym barberem oraz obsługą pomocniczą powinien natomiast zamknąć się w przedziale od 7 do 8 tysięcy złotych.

Ile można zarobić?

Ile natomiast można zarobić? Wszystko zależy oczywiście od liczby klientów oraz naszego cennika. Szacuje się jednak, że niewielkie barber shopy są w stanie osiągnąć miesięczny dochód sięgający nawet 12 tysięcy złotych. W takiej sytuacji nasza inwestycja powinna zwrócić się stosunkowo szybko, będziemy więc mogli pomyśleć o rozszerzeniu naszej działalności – choćby większym lokalu i zatrudnieniu kolejnych barberów.

Jakub Bandura
Jakub Bandura
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.

Najnowsze

Zobacz również