Bankowość elektroniczna – historia i rozwój

tego rodzaju rozwiązanie obecnie rozwija się w najbardziej gwałtowny sposób i prawdopodobnie będzie najistotniejsze w przyszłości

101

Technologia wciąż rozwija się w zawrotnym tempie. Niemal każda istotna dziedzina życia przeszła ewolucję na początku XXI wieku. Wszystko z powodu szeroko pojętej elektroniki. Internet, systemy informatyczne oraz urządzenia mobilne mają nieprzerwanie gwałtownie rosnący wpływ na coraz więcej gałęzi przemysłu i usług. Doskonale to widać na przykładzie bankowości. Kilka godzin stania w kolejce w wybranej placówce banku wraz ze żmudnym wypełnianiem formalności odchodzi do lamusa. Bezproblemowo można nawet zawrzeć kredyt nie wychodząc z domu. Takie możliwości oferuje bankowość elektroniczna. W tym tekście przyjrzymy się bliżej jak wyglądała jej historia i rozwój.

Historia bankowości elektronicznej

Za początek bankowości elektronicznej należy uznać pojawienie się bankomatów. Pierwsza maszyna o tej nazwie pojawiła się w 1967 roku w Londynie. W ciągu następnych dwóch lat można było na nie już również natrafić w USA czy Europie Zachodniej i to w dużej liczbie.

Z kolei pierwszy system kontaktu z bankiem przy pomocy komputera, czyli tzw. home banking został wprowadzony już w 1984 roku i, co ciekawe, w Finlandii. Jednak obecnie popularna forma bankowości elektronicznej, tak samo jak Internet oczywiście, miała swoje początki w USA. W 1994 w Kalifornii La Jolla Bank jako pierwszy otworzył oddziały internetowe. Udostępnił on klientom zdalny dostęp do swoich kont.

Bardzo ważne wydarzenie miało miejsce również rok później. Otóż w 1995 w Atlancie powstał pierwszy w pełni wirtualny bank – Security First Network Bank. Nie posiadał on ani jednej placówki, a oferował szeroki zakres usług finansowych, w tym w pełni zarządzane przez Internet konta, niewiele różniące się od tych, jakie znamy dzisiaj. Pomimo, że bankowość elektroniczna wciąż budziła spore kontrowersje, w pierwszą rocznicę działalności posiadał on już 7 tysięcy założonych kont z łącznym depozytem przekraczającym 20 milionów dolarów.

Wtedy nastąpił ogromny wzrost zainteresowania i szereg europejskich banków udostępnił swoim klientom zdalny dostęp do kont. Pierwszym, który tego dokonał był niemiecki Hypo-Bank München. Rok później, czyli w 1996 dołączyły do niego szwedzki SED, fiński Merita Nordbanken oraz dwa estońskie banki.

Rozwój bankowości internetowej

W 2000 roku już ponad 23 miliony ludzi wykorzystywały bankowość elektroniczną. Choć w USA istniało już wtedy 27 wirtualnych banków, które nie posiadały żadnych placówek, to największą popularnością, zaufaniem i stopniem rozwinięcia cieszyły się konta tego typu oferowane w krajach skandynawskich. Dwa lata później na świecie istniało już ponad 3000 instytucji finansowych z funkcją bankowości internetowej.

Bankowość mobilna

Początki bankowości za pomocą telefonu komórkowego związane były z wprowadzeniem przez fiński OKO Bank usług opartych na komunikacji SMS. Trzy lata później ta sama instytucja stała się prekursorem w zakresie umożliwienia klientom dostępu do swoich kont poprzez mobilną stronę internetową opartą na protokole WAP. Jednak oba rozwiązania należy traktować jako ciekawostkę, ponieważ były niepraktyczne i nie zdobyły żadnego znaczącego zainteresowania.

W tym samym roku, ciekawszy pomysł bankowości telefonicznej, oparty na płatnościach poprzez platformę m-commerce zaprezentowała firma Fundamo. W praktyce został on zrealizowany przez współpracującą z Deutsche Bankiem spółkę Paybox. Błyskawicznie rozszerzyła ona działalność poza Niemcy, na tereny Austrii, Hiszpanii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. To w tych krajach konsumenci jako pierwsi otrzymali możliwość korzystania z bankowości mobilnej. W 2003 z tego rozwiązania korzystało już ponad milion osób. Jednak Deutsche Bank nie był zadowolony z efektu i postanowił wstrzymać dofinansowanie. Przetrwała tylko austriacka filia spółki.

Prawdziwa rewolucja jednak nastąpiła w 2007 roku roku, wraz z zaprezentowaniem pierwszego modelu iPhone’a, a następnie telefonów z systemem Android. Otworzyło to przed instytucjami finansowymi zupełnie nowe możliwości, bankowość mobilna błyskawicznie przyjęła formę aplikacji na smartfon. Pojawił się również szybszy Internet w telefonie, można było te urządzenia podłączać do Wi-Fi. Z tego powodu komunikacja SMS straciła na znaczeniu, zastąpiły ją bardziej praktyczne komunikaty przez sieć. M-commerce zamieniło się w e-commerce.

Bankowość elektroniczna w Polsce – historia i rozwój

Pierwszy bankomat w Polsce pojawił się w 1987 roku w Warszawie. Z kolei bankowość elektroniczna w formie home bankingu pojawiła się sześć lat później, wprowadził ją Bank Rozwoju Eksportu.

Natomiast pierwszy oddział umożliwiający świadczenie swoich usług przez internet uruchomił w 1998 roku Poszechny Bank Gospodarczy S.A. w Łodzi. Tak, jak wyglądało to za granicą, udostępniał on swoim klientom dostęp do kont online. Rok później w wyniku fuzji został on włączony do banku Polska Kasa Opieki S.A. w wyniku czego w listopadzie powstała pełna wersja konta internetowego dla klientów Pekao S.A.

W 2000 roku powstał pierwszy wirtualny bank w Polsce – mBank, który tak, jak jego amerykańskie odpowiedniki, nie posiadał żadnych fizycznych oddziałów, obsługa odbywała się tylko przez Internet i telefon.

Jeśli chodzi o bankowość mobilną, to rozwijała się ona dość szybko od samego początku. Już w 1999 roku Bank Zachodni WBK wprowadził powiadomienia SMS informujące o operacjach na rachunku. Z kolei rok później umożliwił klientom dostęp do kont za pomocą mobilnej strony internetowej opartej na protokole WAP. Z kolei bankowość elektroniczna w formie aplikacji na smartfony została jako pierwsza uruchomiona przez Raiffeisen Bank Polska. To właśnie tego rodzaju rozwiązanie obecnie rozwija się w najbardziej gwałtowny sposób i prawdopodobnie będzie najistotniejsze w przyszłości.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments