Grupa dalej dynamicznie rozwija swoje operacje i jest spokojna o realizację prognozy finansowej na 2023 r.
ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor z wartością dodaną, deweloper i dostawca produktów, rozwiązań i usług ICT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA), wypracował w ciągu trzech kwartałów 2023 r. bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody w okresie I-III kw. 2023 r. wyniosły blisko 2,2 mld USD (blisko 9,2 mld zł) i były o 14% wyższe niż wypracowane w analogicznym okresie ubiegłego roku (1,9 mld USD). Zysk netto Grupy w omawianym okresie wyniósł 50,9 mln USD (215,4 mln zł) w porównaniu do 47,2 mln USD w ciągu I-III kwartałów 2022 r. (wzrost o 8%). W samym III kwartale 2023 roku ASBIS wypracował 771,8 mln USD (3 209,8 mld zł) przychodów oraz 22,2 mln USD zysku netto (92,5 mln zł).
Wyniki spółki są zgodne z oczekiwaniami oraz opublikowanymi prognozami finansowymi na 2023 r. Po trzech kwartałach 2023 r. stopień realizacji górnych widełek prognozy na poziomie przychodów wynosi 69% oraz 62% na poziomie zysku netto. Grupa przewiduje, że przychody ze sprzedaży w 2023 r. będą się kształtowały pomiędzy 3,0 mld USD a 3,2 mld USD, natomiast zysk netto po opodatkowaniu będzie na poziomie pomiędzy 78 mln USD a 82 mln USD. Oznacza to, że 2023 rok może być rekordowym rokiem w historii Grupy, szczególnie na poziomie zysków. Historycznie, najlepszym okresem sprzedaży w sektorze IT jest IV kwartał roku kalendarzowego.
INNE WAŻNE WYDARZENIA W OMAWIANYM OKRESIE:
- Największym pod względem sprzedaży krajem ASBIS był dynamicznie rosnący Kazachstan, natomiast kraje byłego ZSRR wciąż utrzymały największy udział w przychodach Grupy (ponad 51% w okresie I-III kw. 2023 r.).
- Polska zagościła już na stałe wśród 10 krajów o najwyższych przychodach w Grupie (TOP10), awansując w okresie trzech kwartałów tego roku na 7. miejsce z przychodami na poziomie blisko 81,2 mln USD.
- ASBIS rozszerzył współpracę z Bang & Olufsen i wprowadził tę markę na rynki afrykańskie oraz otworzył 2 nowe showroomy tej marki na swoich rynkach.
- ASBIS dynamicznie rozbudowuje swoje portfolio produktowe. W III kwartale podpisał nowe umowy lub rozszerzył współpracę z następującymi firmami: Gen (Norton), Pure Storage, ProMobi Technologies, ASUS AIoT (NUC).
„W trzecim kwartale 2023 roku, pomimo presji inflacyjnej, słabszego popytu i niepewnego otoczenia geopolitycznego, ASBIS zwiększył przychody na wszystkich głównych rynkach swojej działalności, w tym na już ugruntowanych rynkach Kaukazu, Europy Zachodniej i Afryki. Grupa po raz kolejny pokazała swoją siłę i motywację do wypracowania solidnego wyniku. Wzmacniamy także rozwój naszego własnego portfolio produktowego i usług IT o zaawansowane technologicznie rozwiązania, w tym o pion związany z robotyką – ASBIS Robotic Solutions (AROS). Wyniki III kwartału 2023 roku pozwalają nam z optymizmem patrzeć na kolejne miesiące tego roku i dodatkowo utwierdzają nas w przekonaniu, że zrealizujemy bardzo ambitną prognozę finansową na 2023 r.” – powiedział Serhei Kostevitch, Prezes Grupy ASBIS.
WYNIKI FINANSOWE
Podsumowanie wyników finansowych Grupy ASBIS w III kw. oraz okresie I-III kw. 2023 r. przedstawiają poniższe tabele (prezentacja wyników w USD oraz w tabeli poniżej poglądowo w PLN). Oficjalną walutą sprawozdawczą Grupy pozostaje USD.
Wyniki finansowe Grupy ASBIS w okresie III kwartału i I-III kw. lat 2023 i 2022
mln USD
mln PLN
SZCZEGÓŁOWE DANE DOTYCZĄCE SPRZEDAŻY
SPRZEDAŻ WEDŁUG REGIONÓW
Regiony krajów byłego ZSRR oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie mają największy udział w przychodach Grupy. Nie zmieniło się to ani w III kwartale 2023 r., ani w okresie 9 miesięcy 2023.
W III kwartale 2023 r. i 9 miesiącach 2023 r. przychody osiągane w regionie krajów byłego ZSRR wzrosły o 3,8% i 12,6% w porównaniu do analogicznych okresów ubiegłego roku. Jeszcze bardziej pozytywny trend był widoczny w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (wzrost o 30,3% w III kwartale 2023 r. i 14,8% w ciągu 9 miesięcy 2023 r.). Sprzedaż na Bliskim Wschodzie i w Afryce wzrosła o 1,5% w III kwartale 2023 r. i o 6,1% w okresie 9 miesięcy 2023 r. w porównaniu do 2022 r. Europa Zachodnia pokazała znaczny wzrost przychodów zarówno w III kwartale 2023 r. jak i w okresie 9 miesięcy 2023 r. (wzrost o 49,8% i 50,6 odpowiednio %).
W wyniku powyższych faktów udział niektórych regionów – np. regionu Europy Środkowo-Wschodniej, w całkowitych przychodach Spółki za III kwartał 2023 r. i 9 miesięcy 2023 r. uległ zmianie w porównaniu do analogicznych okresów 2022 r. Udział Europy Środkowo-Wschodniej wzrósł zarówno w III kwartale 2023 r., jak iw okresie 9 miesięcy 2023 r. odpowiednio do 24,49% z 20,76% i 24,42% z 24,15%. W tym samym czasie udział regionu byłego ZSRR spadł do 49,91% z 53,13% w III kwartale 2023 r. i 51,40% z 51,84% w 9 miesiącach 2023 r.
SPRZEDAŻ WEDŁUG KRAJÓW
Analiza według krajów wskazuje na wciąż silny popyt w Kazachstanie – największym rynku Grupy, gdzie nasza sprzedaż w III kwartale 2023 r. utrzymywała się na stałym poziomie, ale wzrosła o 21,0% w ciągu 9 miesięcy 2023 r. w porównaniu do analogicznych okresów 2022 r. Działalność na Ukrainie – drugim co do wielkości rynku działalności Grupy i bezpośrednio dotkniętej wojną, wzrosła o 8,4% w III kwartale 2023 r. i 37,0% w ciągu 9 miesięcy 2023 r. w porównaniu do analogicznych okresów ubiegłego roku.
Zjednoczone Emiraty Arabskie – nasz trzeci co do wielkości rynek zapewnił przychody w wysokości 240,8 mln USD w ciągu 9 miesięcy 2023 r., co oznacza wzrost o 3,6% rok do roku.
Gruzja i Azerbejdżan odnotowały silny wzrost zarówno w III kwartale 2023 r., jak i w ciągu 9 miesięcy 2023 r. w porównaniu do analogicznych okresów 2022 r.
Polska wygenerowała duży wzrost zarówno w III kwartale 2023 r., jak i w okresie dziewięciu miesięcy 2023 r. (odpowiednio +43,4% i 37,4%). Wzrost sprzedaży w Polsce wynika głównie ze sprzedaży tradycyjnych komponentów IT, takich jak procesory, karty graficzne i dyski (SSD), ale także znacznej części towarów konsumpcyjnych, w efekcie udanego rozwoju sprzedaży produktów marki Bang & Olufsen w Polsce.
Kraje o najwyższych wzrostach sprzedaży były następujące:
• Polska – wzrost o 43,4%
• Słowacja – wzrost 39,3%
• Niemcy – wzrost o 37,3%
Struktura przychodów – Top 10 krajów w III kw. 2023 r. oraz I-III kw. 2022 r.
(w tys. USD)
————————————————————————————————
O Grupie ASBIS (GPW: ASB)
ASBIS Group jest wiodącym dystrybutorem z wartością dodaną, deweloperem i dostawcą produktów, rozwiązań i usług ICT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) z lokalnymi operacjami w Europie Środkowo-Wschodniej, republikach bałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej.
Działalność ASBIS opiera się na trzech filarach:
1. Dystrybucji sprzętu i oprogramowania komputerowego stosowanego przez klientów w biurach i ośrodkach przetwarzania danych, jak również elektroniki użytkowej poprzez:
a. Sieci detaliczne i sklepy internetowe
b. Resellerów współpracujących z małymi i średnimi przedsiębiorstwami
c. Bezpośrednio do dużych przedsiębiorstw.
2. Pełnym zakresie działalności w obszarze produktów najwyższej światowej klasy – od naukowej działalności badawczo-rozwojowej poprzez projektowanie i inżynierię, tworzenie oprogramowania i firmware, aż po produkcję i marketing produktów i rozwiązań IT i obsługujących internet rzeczy (IoT) pod markami własnymi
a. Aeno (inteligentne urządzenia domowe z sektora małego AGD).
b. Canyon (inteligentne zegarki, power banki, akcesoria do komputerów i urządzeń mobilnych)
c. Cron Robotics (budowa własnych rozwiązań w segmencie robotyki, w tym cobotów)
d. Lorgar (akcesoria do gier oraz przesyłania strumieniowego)
e. Perenio (platforma IoT, routery IoT, aplikacje i urządzenia peryferyjne dla inteligentnego biura/domu, inteligentnego zdrowia)
f. Prestigio (inteligentne urządzenia i akcesoria, innowacyjne rozwiązania dla biznesu i edukacji itp.)
g. Prestigio Solutions (innowacyjne rozwiązania technologiczne dla biznesu i segmentu edukacji)
3. Kompleksowych projektach sprzedaży rozwiązań do dużych przedsiębiorstw za pośrednictwem rozbudowanych sieci Integratorów Systemów i Resellerów Wartości Dodanej.
ASBIS powstał w 1990 roku na Białorusi, w 1995 roku Spółka została zarejestrowana na Cyprze i od tego czasu prowadzi działalność z tego kraju. Firma posiada 2 główne centra dystrybucyjne na świecie zlokalizowane w Czechach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz 2 regionalne centra dystrybucyjne (Gruzja, RPA), filie w 34 krajach, ponad 2 500 pracowników i około 20 000 aktywnych klientów w 60 krajach na całym świecie. W 2022 roku Grupa zrealizowała sprzedaż na poziomie blisko 2,7 mld USD.
Akcje Spółki są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od października 2007 r. pod symbolem „ASB” (ASBIS).
Nowości i więcej informacji można znaleźć: