Na polskim rynku 3 lutego pojawiła się pierwsza stacja paliw pod szyldem MOL. Działa przy kluczowej trasie łączącej Kraków z Warszawą. Jej wyróżnikiem w stosunku do pozostałych kilkuset stacji kontrolowanych przez węgierski koncern jest fakt, że od początku w ofercie ma paliwa pod marką MOL EVO.
Czy MOL będzie stanowić w naszym kraju silną konkurencję dla PKN Orlen? Warto zaznaczyć, że oba koncerny w biznesie detalicznej sprzedaży paliw rywalizują również w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech.
MOL trzecim największym graczem na rynku paliw w Polsce 
Umowa sprzedaży części aktywów Grupy Lotos spółce MOL została podpisana 12 stycznia 2022 roku i była efektem postawionych przez Komisję Europejską warunków, których spełnienie było konieczne, by PKN Orlen mógł połączyć się z gdańskim koncernem.
Umowa zakładała sprzedaż przez PKN Orlen węgierskiemu koncernowi 417 z 512 stacji należących do Grupy Lotos. Porozumienie było jednak warunkowe. Ostateczne potwierdzenie jej wykonania obie spółki zakomunikowały 30 listopada.
Dzięki niej MOL stanie się trzecim co do wielkości – po PKN Orlen i BP – graczem na polskim rynku paliw. MOL kontroluje obecnie 6,3% stacji paliw w naszym kraju. Dla porównania przed zamknięciem transakcji udział stacji kontrolowanych przez MOL na polskim rynku wynosił 1%.
Trzecie miejsce nie zadowala jednak Węgrów, których ambicje sięgają dalej. Péter Ratatics, wiceprezes MOL odpowiedzialny za segment detaliczny, oznajmił, że celem spółki jest jak najszybszy rozwój i zajęcie drugiego miejsca za plecami Orlenu.
Węgrzy gotowi są w tym celu zarówno na akwizycje pojedynczych stacji, jak i ewentualne przejmowanie mniejszych sieci, jeśli tylko pojawi się taka okazja.
Pierwsza stacja z logo MOL już działa w Polsce
Jak już zostało wspomniane, w piątek 3 lutego zaczęła funkcjonować pierwsza stacja z logo MOL w Polsce. Na pozostałych stacjach przejętych od PKN Orlen sprzedawane jest nadal paliwo Lotos. Z kolei obecna przede wszystkim na południu Polski sieć Slovnaft Partners (także wchodząca w skład biznesowej rodziny MOL) oferuje paliwa Slovnaft Drive.
Co dalej? Koncern poinformował, że do końca 2024 roku 80% przejętych w Polsce stacji przejdzie rebranding i będzie działało pod logotypem MOL-a. Dotyczy to także 83 obiektów funkcjonujących obecnie na południu Polski pod marką Slovnaft Partner.
Rywalizacja Orlenu z MOL nie tylko w Polsce 
PKN Orlen i MOL dotychczas najmocniej konkurowały w Czechach. Z ostatnich danych wynika, że posiadają tam odpowiednio 430 i 303 obiekty. Tym samym PKN Orlen jest w Czechach numerem jeden, a MOL numerem dwa.
W ostatnich tygodniach rozpoczęła się jednak również rywalizacja Orlenu i MOL na Słowacji i Węgrzech. Tam niekwestionowanym liderem jest MOL, a PKN Orlen zajmuje czwarte miejsce. Płocki koncern na Węgrzech prowadzi już rebranding 79 stacji paliw, a docelowo ma mieć tam 143 obiekty.
Równolegle rozpoczął się rebranding 39 stacji na Słowacji, który zakończy się w połowie 2023 roku. Docelowo będzie tam miał ponad 90 placówek.
Podobne strategie Orlenu i MOL
PKN Orlen na rynkach detalicznych, na których rywalizuje z MOL-em, chce wygrywać dzięki posiadanym lokalizacjom swoich obiektów, jakości obsługi oraz jakości oferowanych produktów i usług.
Podobnie o rynek zamierzają jednak walczyć Węgrzy. Koncern MOL zapewnia bowiem, że rozwój usług konsumenckich to jeden z najważniejszych elementów strategii rozwoju ich grupy.
Warto dodać, że MOL posiada obecnie jeszcze stacje w Chorwacji, Rumunii, Słowenii, Bośni i Hercegowinie, Serbii oraz Czarnogórze. Z kolei PKN Orlen ma placówki w Niemczech i na Litwie.
Ponadto, oba koncerny planują wejście na nowe rynki. PKN Orlen przypomina, że zgodnie ze strategią do 2030 roku udział stacji zagranicznych w całej sieci sprzedaży powinien wzrosnąć z 37% do 45%.
Kolejny cel to posiadanie ponad 3500 obiektów (dziś koncern ma niecałe 3200) zlokalizowanych w siedmiu krajach (obecnie jest w sześciu). Co więcej, oba koncerny nadal zamierzają inwestować duże kwoty w rozwój organiczny.
Orlen znacznie większym koncernem 
Na koniec warto zaznaczyć, że kapitalizacja MOL obecnie nieznacznie przekracza 27 miliardów złotych. Dla porównania, kapitalizacja PKN Orlen wynosi obecnie ponad 73 miliardy PLN.