Węgierski MOL z pierwszą stacją – czy będzie konkurencja dla Orlenu?

Udostępnij

Na polskim rynku 3 lutego pojawiła się pierwsza stacja paliw pod szyldem MOL. Działa przy kluczowej trasie łączącej Kraków z Warszawą. Jej wyróżnikiem w stosunku do pozostałych kilkuset stacji kontrolowanych przez węgierski koncern jest fakt, że od początku w ofercie ma paliwa pod marką MOL EVO.

Czy MOL będzie stanowić w naszym kraju silną konkurencję dla PKN Orlen? Warto zaznaczyć, że oba koncerny w biznesie detalicznej sprzedaży paliw rywalizują również w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech.

MOL trzecim największym graczem na rynku paliw w Polsce Rowery MOL w Budapeszcie

Umowa sprzedaży części aktywów Grupy Lotos spółce MOL została podpisana 12 stycznia 2022 roku i była efektem postawionych przez Komisję Europejską warunków, których spełnienie było konieczne, by PKN Orlen mógł połączyć się z gdańskim koncernem.

Umowa zakładała sprzedaż przez PKN Orlen węgierskiemu koncernowi 417 z 512 stacji należących do Grupy Lotos. Porozumienie było jednak warunkowe. Ostateczne potwierdzenie jej wykonania obie spółki zakomunikowały 30 listopada.

Dzięki niej MOL stanie się trzecim co do wielkości – po PKN Orlen i BP – graczem na polskim rynku paliw. MOL kontroluje obecnie 6,3% stacji paliw w naszym kraju. Dla porównania przed zamknięciem transakcji udział stacji kontrolowanych przez MOL na polskim rynku wynosił 1%.

Trzecie miejsce nie zadowala jednak Węgrów, których ambicje sięgają dalej. Péter Ratatics, wiceprezes MOL odpowiedzialny za segment detaliczny, oznajmił, że celem spółki jest jak najszybszy rozwój i zajęcie drugiego miejsca za plecami Orlenu.

Węgrzy gotowi są w tym celu zarówno na akwizycje pojedynczych stacji, jak i ewentualne przejmowanie mniejszych sieci, jeśli tylko pojawi się taka okazja.

Pierwsza stacja z logo MOL już działa w Polsce

Jak już zostało wspomniane, w piątek 3 lutego zaczęła funkcjonować pierwsza stacja z logo MOL w Polsce. Na pozostałych stacjach przejętych od PKN Orlen sprzedawane jest nadal paliwo Lotos. Z kolei obecna przede wszystkim na południu Polski sieć Slovnaft Partners (także wchodząca w skład biznesowej rodziny MOL) oferuje paliwa Slovnaft Drive.

Co dalej? Koncern poinformował, że do końca 2024 roku 80% przejętych w Polsce stacji przejdzie rebranding i będzie działało pod logotypem MOL-a. Dotyczy to także 83 obiektów funkcjonujących obecnie na południu Polski pod marką Slovnaft Partner.

Rywalizacja Orlenu z MOL nie tylko w Polsce najdroższa benzyna

PKN Orlen i MOL dotychczas najmocniej konkurowały w Czechach. Z ostatnich danych wynika, że posiadają tam odpowiednio 430 i 303 obiekty. Tym samym PKN Orlen jest w Czechach numerem jeden, a MOL numerem dwa.

W ostatnich tygodniach rozpoczęła się jednak również rywalizacja Orlenu i MOL na Słowacji i Węgrzech. Tam niekwestionowanym liderem jest MOL, a PKN Orlen zajmuje czwarte miejsce. Płocki koncern na Węgrzech prowadzi już rebranding 79 stacji paliw, a docelowo ma mieć tam 143 obiekty.

Równolegle rozpoczął się rebranding 39 stacji na Słowacji, który zakończy się w połowie 2023 roku. Docelowo będzie tam miał ponad 90 placówek.

Podobne strategie Orlenu i MOL

PKN Orlen na rynkach detalicznych, na których rywalizuje z MOL-em, chce wygrywać dzięki posiadanym lokalizacjom swoich obiektów, jakości obsługi oraz jakości oferowanych produktów i usług.

Podobnie o rynek zamierzają jednak walczyć Węgrzy. Koncern MOL zapewnia bowiem, że rozwój usług konsumenckich to jeden z najważniejszych elementów strategii rozwoju ich grupy.

Warto dodać, że MOL posiada obecnie jeszcze stacje w Chorwacji, Rumunii, Słowenii, Bośni i Hercegowinie, Serbii oraz Czarnogórze. Z kolei PKN Orlen ma placówki w Niemczech i na Litwie.

Ponadto, oba koncerny planują wejście na nowe rynki. PKN Orlen przypomina, że zgodnie ze strategią do 2030 roku udział stacji zagranicznych w całej sieci sprzedaży powinien wzrosnąć z 37% do 45%.

Kolejny cel to posiadanie ponad 3500 obiektów (dziś koncern ma niecałe 3200) zlokalizowanych w siedmiu krajach (obecnie jest w sześciu). Co więcej, oba koncerny nadal zamierzają inwestować duże kwoty w rozwój organiczny.

Orlen znacznie większym koncernem Dystrybutory paliwa

Na koniec warto zaznaczyć, że kapitalizacja MOL obecnie nieznacznie przekracza 27 miliardów złotych. Dla porównania, kapitalizacja PKN Orlen wynosi obecnie ponad 73 miliardy PLN.

Jakub Bandura
Jakub Bandura
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.

Najnowsze

Zobacz również