Firma Dataplace.ai, specjalizująca się w analizie potencjału lokalizacji punktów sprzedaży, zbadała ruch w otoczeniu dziesięciu placówek Poczty Polskiej. Do testu wybrała te same obiekty (w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Lublinie), które poddała analizie w 2017 roku. Okazało się, że w ciągu pięciu lat w każdej z tych placówek nastąpiły gigantyczne spadki odwiedzin.
Najwyższy spadek ruchu odnotowała w jednej z warszawskich placówek, bo aż o 67%. W skali całego badania średni spadek wyniósł natomiast 37,5%. Jak na wyniki badania zareagowała Poczta Polska?
Poczta Polska wątpi w wiarygodność badania, lecz przyznaje, że klientów jest mniej 
Centrala Poczty Polskiej wyjaśniła poważne wątpliwości dotyczące przedstawionych wyników tych badań. Jednocześnie jednak przyznała ona, że w latach 2019-2021 rzeczywiście odnotowała spadek liczby klientów. Był on jednak na poziomie 18%, a przyczynę operator upatruje w pandemii. Ponadto, Poczta Polska pochwaliła się przeprowadzeniem w tym czasie zmian technologicznych w postaci uruchomionych automatów paczkowych Poczty Polskiej.
Poczta Polska stworzyła również szeroką sieć odbioru w punkcie, która umożliwia odbiór przesyłki w jednym z tysięcy lokali, jak Żabka, Biedronka czy Orlen. Samo uruchomienie tej usługi sprawiło, że placówki pocztowe zaczęły pełnić inną funkcję niż przed laty. Po prostu przestały one być pierwszym wyborem klientów.
Poczta Polska nie może zamknąć swoich placówek, choć nie są rentowne
Nie zmienia to jednak faktu, że jako operator wyznaczony, Poczta Polska zobowiązana jest do utrzymywania sieci placówek w całym kraju, pomimo tego, że blisko aż 80% z nich pozostaje nierentowna. Spółka podkreślała już ten fakt wielokrotnie, gdyż jest to istotny ogranicznik konkurencyjności wobec podmiotów, które takich wymagań nie muszą spełniać.
Transformacja modelu biznesowego Poczty Polskiej 
Poczta Polska przechodzi także transformację modelu biznesowego. Przez lata głównym źródłem dochodu spółki były listy. Najnowsze dane Poczty Polskiej wskazują jednak, że spadek usług listowych i reklamowych w I kwartale 2022 roku sięga 10%. Dynamika więc utrzymuje się na poziomie sprzed pandemii.
Spadające zainteresowanie listami operator stara się zrekompensować rozwijaniem oferty kuriersko-paczkowej. W efekcie, do końca 2022 roku Poczta Polska planuje uruchomienie kolejnych 2 tysięcy automatów paczkowych. Obecnie funkcjonują 203 takie automaty. Zlokalizowane są w placówkach pocztowych oraz sklepach Biedronka, Lewiatan, Carrefour i Społem.
Rynek automatów paczkowych zatem bardzo szybko się rozwija. Dużą wagę przykłada się do tego, aby automaty były “na trasie” i blisko potencjalnych klientów. Odbiór czy nadanie paczki nie kojarzy już się z wyprawą na pocztę i staniem w kolejce, bo możemy to zrobić przy domu albo pracy, w dowolnym i wygodnym dla nas momencie.