UOKiK zobowiązał Orange Polska do zwrotu opłat klientom

Czym jest opłata przygotowawcza

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zobowiązał Orange Polska do zwrotu konsumentom opłat za kontakt z infolinią i wizytę technika. Klienci muszą się jednak pospieszyć, ponieważ na złożenie wniosku mają tylko trzy miesiące.

Prezes UOKiK zakwestionował dwie praktyki Orange – konsumenci otrzymają zwrot opłat Pomarańczowy telefon

We wczorajszym komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napisano, że „prezes UOKiK wydał decyzję, w której zakwestionował praktyki spółki Orange Polska”.

W komunikacie wyjaśniono, że pierwszą z tych praktyk było “pobieranie opłat za połączenia z infoliniami obsługowymi Orange i nju mobile, również w sytuacji, gdy konsument korzystał z oferty, w której ma darmowe rozmowy do sieci komórkowych i stacjonarnych w ramach posiadanego pakietu”.

Co więcej, okazuje się, że opłaty pobierane były nie tylko za faktyczny czas połączenia z konsultantem, ale również między innymi za czas oczekiwania na takie połączenie. Jak wskazano, działania Orange Polska mogły być niezgodne z ustawą o prawach konsumenta.

Przepis jasno wskazuje, że opłata za połączenie z numerem wskazanym przez przedsiębiorcę do kontaktu w sprawie zawartej umowy nie może być wyższa niż opłata za zwykłe połączenie telefoniczne, zgodnie z taryfą, z której korzysta konsument. Jeżeli posiada ofertę darmowych rozmów, to za próbę skontaktowania się z usługodawcą nie powinny być pobierane żadne opłaty.

W komunikacie napisano również, że “drugą praktyką zakwestionowaną przez Prezesa UOKiK jest pobieranie opłat (49 zł) za diagnozę, czy doszło do zgłaszanego w reklamacji przez konsumenta uszkodzenia i która ze stron przyczyniła się do jego powstania”.

Konsumenci otrzymają zwrot kosztów lub darmowy pakiet danych

Jak podano, konsumenci, którym naliczono opłaty, będą mogli wybrać czy chcą otrzymać zwrot kosztów, czy jednorazowo darmowy pakiet danych – 30 gigabajtów dla dzwoniących na infolinię Orange i 9 gigabajtów – dla osób, które korzystały z usług nju mobile. Formularz zwrotu

Obecni klienci usług Orange i nju mobile będą mogli wypełnić specjalny formularz dostępny przez trzy miesiące od daty jego publikacji na stronie internetowej spółki. Osoby, które nie wypełnią formularza również otrzymają zwrot pieniędzy. Zapłacą mniej za rachunek (w ofertach postpaid) lub dostaną doładowanie konta (prepaid).

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przekazał również, że “konsumenci, którzy nie są już klientami usług Orange i nju mogą otrzymać zwrot opłat, ale będą musieli w tym celu wypełnić formularz na stronie przedsiębiorcy, na co będą mieli 3 miesiące od publikacji przez spółkę informacji o decyzji”.

Ponadto, Orange Polska przestanie pobierać opłaty za usługę serwisową asysty technicznej polegającej na diagnozie uszkodzenia. Zwróci również pobrane opłaty w wysokości 49 złotych lub jej wielokrotności.

W komunikacie UOKiK wyjaśniono, że „obecni i byli klienci Orange będący konsumentami, będą musieli w określonym terminie skontaktować się z Orange poprzez czat lub bezpłatną infolinię. Zwrot 49 zł lub wielokrotność tej kwoty otrzymają na podane przez nich konto bankowe”.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wskazał również, że obecni klienci Orange będący konsumentami, którzy nie skontaktują się ze spółką we wskazanym terminie również otrzymają rekompensatę. Spółka pomniejszy ich płatności o 49 złotych lub wielokrotność tej kwoty.

Prezes UOKiK sprawdził też praktyki innych operatorów

Ponadto, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że “oprócz spółki Orange Polska, Prezes UOKiK sprawdził praktyki pozostałych trzech największych operatorów telefonii komórkowej dotyczące pobierania opłat za kontakt z infolinią”. UOKiK

Z komunikatu UOKiK wynika, że T-Mobile Polska oraz Polkomtel przeszły pozytywnie weryfikację, a po uwagach Urzędu dodatkowo poprawiły komunikację skierowaną do konsumentów.

Z kolei, w przypadku P4 (operatora sieci Play) Prezes Urzędu wszczął postępowanie wyjaśniające w trakcie, którego spółka zmieniła praktyki na korzystne dla konsumentów.

ai
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments