Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił spółce Wizz Air Hungary zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
Chodzi o promocję urodzinową, którą przewoźnik zorganizował w maju ubiegłego roku. W czasie jej trwania można było kupić bilety lotnicze za 35 złotych. Większość z nich spółka anulowała po zawarciu umowy.
Wizz Air anulował klientom bilety lotnicze kupione w ramach promocji urodzinowej 
Z okazji swoich dziewiętnastych urodzin w maju 2023 roku linia lotnicza Wizz Air przygotował ofertę obejmującą różne zniżki. 18 maja ubiegłego roku przewoźnik oferował loty do dowolnego miejsca za 35 złotych.
Bilet można było zarezerwować w aplikacji Wizz Air oraz na stronie internetowej spółki. Cena dotyczyła wylotu z polskiego lotniska, przy wyborze najtańszej opcji bagażu podręcznego i losowym przydziale miejsca.
Jednak większość konsumentów, którzy kupili bilety w cenie 35 złotych, nie miało okazji z nich skorzystać. Spółka anulowała umowy następnego dnia od zakupu, powołując się na błąd techniczny i deklarując natychmiastowy zwrot poniesionych kosztów. Wizz Air uznał jedynie zamówienia, które dotyczyły podróży odbywających się w ciągu 72 godzin od dokonania transakcji.
Z tego powodu do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęły liczne skargi. Najczęściej klienci pisali, iż „linie lotnicze tłumaczą się awarią systemu, mimo że namawiały cały dzień, by skorzystać z ich promocji”.
Rzeczywiście, informacja o zniżkach w ramach promocji urodzinowej była dystrybuowana wieloma kanałami – od banera na stronie internetowej i aplikacji, przez newsletter oraz społecznościowy serwis Instagram.
Wizz Air Hungary grozi kara do 10% obrotu
W związku z działaniami Wizz Air Hungary Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił spółce zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Prezes Chróstny oznajmił, że “konsumenci mają prawo zakładać, że przedsiębiorca prezentuje cechy danej oferty w sposób rzetelny i niewprowadzający w błąd”.
Według Prezesa UOKiK “w przypadku tak zwanych tanich linii lotniczych podróżni przyzwyczajeni są do licznych promocji cenowych. Działając w zaufaniu do przewoźnika Wizz Air, podjęli decyzję o kupnie biletów, zrealizowali płatność i dostali potwierdzenie zawarcia umowy zakupu biletu. Spółka odwołała większość rezerwacji, czym mogła naruszyć zbiorowe interesy konsumentów”.
Warto wiedzieć, że jeśli zarzuty się potwierdzą, to zarówno za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, spółce Wizz Air Hungary grozi kara do 10% rocznego obrotu.