Transformacja cyfrowa w polskiej firmie rodzinnej

240

Pakt z biznesemW programie “Pakt z biznesem” emitowanym na kanale Comparic Biznes, Izabela Kozakiewicz przybliża najistotniejsze sprawy dla polskich przedsiębiorców. Od finansów po kwestie prawne i technologiczne – rozmowy o wszystkim co ma wpływ na rozwój i organizację biznesu w Polsce. Podczas ostatniego odcinka ponownie poruszaliśmy temat transformacji cyfrowej, tym razem jednak w odniesieniu do polskiej firmy rodzinnej. Gościem Izabeli Kozakiewicz był Mariusz Sikorski – członek zarządu firmy Cool Flowers. Oto czego się dowiedzieliśmy:

Rozmowa dotycząca transformacji cyfrowej w polskich firmach

Cool Flowers to firma rodzinna funkcjonująca na rynku już od 30 lat. Działa w branży handlowej i znajduje się w czołówce przedsiębiorstw w swoim sektorze. Mariusz Sikorski dołączył do Cool Flowers zawierając związek małżeński. Wcześniej pracował w takich korporacjach jak Arthur Andersen oraz Ernst & Young.

Jakie praktyki korporacyjne warto wdrożyć w firmę rodzinną i jakie są przeszkody w strukturach rodzinnych?

Przede wszystkim w korporacjach jest wysoki poziom profesjonalizacji, czego nie ma w firmach rodzinnych. Funkcje w firmach rodzinnych są skumulowane. Trudno więc zatrudnić pracownika z rynku pracy, przekazać mu część obowiązków i pozwolić działać. Musi on od dołu pozyskiwać doświadczenie i wiedzę, a z reguły nikt nie ma czasu mu jej przekazać.Po prostu obowiązki nie są podzielone, jak w korporacjach i “każdy zajmuje się wszystkim”.

Czy udało się wdrożyć pewny stopień profesjonalizacji w Cool Flowers?

Zdecydowanie tak, zaszły ogromne zmiany. Na początku firma opierała się na płaskiej strukturze. W tej chwili duży poziom decyzyjności położony jest na konkretnych stanowiskach, które zajmują się poszczególnymi etapami działania firmy.

Patrząc na kulturę firmy rodzinnej – w jaki sposób udaje się zarządzać relacjami prywatnymi w stosunku do zawodowych?

Wszyscy żyją działalnością firmy i są w nią mocno zaangażowani. Co więcej, po pewnym czasie naturalnie przez lata zaczęły się wykształcać obszary, w których dany członek rodziny się porusza i nikt nikomu nie wchodzi w drogę. W korporacjach sytuacja przeważnie wygląda identycznie.

Jak Mariusz Sikorski odnalazł się w firmie jako nowy członek rodziny?

Trafił na ludzi przedsiębiorczych i otwartych, nie pojawiały się więc żadne problemy. Zajmuje się on obszarem transformacji cyfrowej, tak samo jak podczas swojej wcześniejszej kariery korporacyjnej.

Jak należy podejść do tematu wdrożenia procesów znanych z wielkiej korporacji do mniejszej firmy rodzinnej?

Jest to trudne, ponieważ przyzwyczajenia z większej działalności pozostają i chciałoby się realizować projekty, które powinny być już wdrożone, lecz nie ma odpowiednich zasobów. Kolejnymi problemami jest zrozumienie i ustalenie wartości zmian, które się zamierza wnieść. Tak naprawdę szeroko pojęta cyfryzacja nie pokazuje swojej wartości, zwłaszcza na początkowym etapie.

Czy starsze pokolenie jest otwarte na zmiany technologiczne? Co zrobić, aby mogło się stać bardziej otwarte na nie?

Wszystko zależy od osoby będącej na czele spółki. To lider wyznacza ścieżkę innowacji. Jeśli rozwija się razem z rynkiem, to będzie dostrzegać potrzeby zmian technologicznych, pomimo faktu, że ich nie rozumie.

Jak wygląda właściwy proces wybierania najlepszych narzędzi i technologii przy ograniczonej wiedzy na dany temat?

Najważniejsze jest poświęcenie funduszy i czasu na pełną analizę techniczną projektu, ale także dobrze skonstruowana umowa – taka która uniemożliwia firmom wdrażającym te narzędzia spieniężenie całej transakcji przed przedstawieniem efektu końcowego.

Jak do tych zmian przygotowywać decydentów oraz pracowników?

Problemem jest dostępny czas pracy. Ludzi w firmie jest niewielu, nie można więc ich zaangażować w tworzenie i wdrażanie systemu. Podstawą jest znajomość procesów działających w firmie przez twórcę systemu. System musi być zindywidualizowany, dostosować się do działania firmy. Gdy ludzie w firmie widzą, że dane rozwiązanie dobrze działa, to bez przeszkód będą chcieli je zaadaptować.

Jak przekonać klientów do korzystania z nowoczesnych narzędzi?

Niestety spora część klientów preferuje tradycyjne metody i nie akceptuje nowoczesnych rozwiązań online. Do tego potrzebna jest prawdopodobnie zmiana pokoleniowa. Czy ze względu na pandemię COVID-19 klienci chętniej korzystają z nowoczesnych narzędzi? W pewnym stopniu tak, zwłaszcza jeśli chodzi o współpracowników z zagranicy.

Czy zmiany, do których doszło na rynku z powodu pandemii koronawirusa, zostaną z nami na stałe?

Jak najbardziej tak, skoro klienci otwierają się na nowoczesne produkty i narzędzia, to mało prawdopodobne jest, że po pandemii wrócą oni do mniej efektywnych tradycyjnych rozwiązań.

Z punktu widzenia z kontaktu z dostawcą – firmami z Chin – jak teraz funkcjonuje współpraca, skoro już nie ma targów, a kontakt jest ograniczony do niezbędnego minimum?

Gotowość cyfrowa spółki sprawiła, że dość elastycznie udało się przejść restrukturyzację – firma musiała się dostosować do nowych kosztów czy spadku obrotów. W przypadku współpracy z firmami z Chin, zawsze przyjmowała ona formę online.

Nagranie dostępne jest pod tym adresem:

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments