Stało się coś przełomowego. Obecnie najpopularniejszym sposobem konsumpcji telewizji w Stanach Zjednoczonych jest – podkreślmy to: po raz pierwszy w historii! – streaming.
Streaming wyprzedza tradycyjną TV
Po raz pierwszy w historii streaming wyprzedził kablówkę. Co to oznacza w praktyce? Stał się najczęściej wybieranym sposobem konsumpcji telewizji w Stanach Zjednoczonych.
Skąd to wiemy? Wynika to z lipcowego badania przeprowadzonego przez Nielsen. Streaming ma 34,8% udziału w oglądalności. Na drugim miejscu znalazła się telewizja kablowa z mimo wszystko trochę gorszym wynikiem (34,4%). Podium zamykają „inne źródła” (9,2% dla gier, odtwarzania mediów fizycznych i trudnych do skategoryzowania transmisji strumieniowych).
Warto jednak dodać, że przełom mógł się dokonać wcześniej. Nielsen śledzi bowiem rankingi platform dopiero od 14 miesięcy. Od samego początku trend był wzrostowy. Samo zjawisko zachodziło kosztem sieci kablowych.
Tempo zmian przyspieszyło w marcu tego roku. Do tego okresu streaming zyskiwał około jednego punktu procentowego miesięcznie.
Kolejna ważna data w tym procesie to lipiec, w którym popularność streamingu napędzona została nowym sezonem (a dokładniej: drugą częścią 4. sezonu) serialu „Stranger Things”, który został opublikowany na Netflix.
Eksperci nie mają wątpliwości: trend ten będzie jeszcze się pogłębiał, a popularność streamingu będzie rosła z miesiąca na miesiąc również w wielu innych krajach świata.
Walka o klienta
Inną kwestią jest to, że na samym rynku platform streamingowych robi się ciasno. Pozycję lidera stracił wspomniany Netflix. Jak podawaliśmy w lipcu, w parę miesięcy stracił aż 970 tys. abonentów. Na koniec czerwca liczba subskrybentów wyniosła 220,67 mln, zaś pod koniec poprzedniego kwartału 221,64 mln. Sytuacji nie uratowała więc nawet wspomniana premiera 4. sezonu serialu „Stranger Things”, który mimo tego okazał się hitem i popkulturowym fenomenem (zapewne bez niego odpływ klientów byłby o wiele większy).
Dlatego dawny lider został niejako przez konkurencje zmuszony do zmiany swojego modelu biznesowego. Platforma wprowadza abonament, który może i będzie korzystny cenowo dla klientów, ale będzie zawierał reklamy.
Z jakich platform streamingowych Wy korzystacie?