Czy warto inwestować w sponsoring wydarzeń i klubów sportowych?

177

Powodów do sponsoringu – zarówno wszelkich eventów, jak i klubów sportowych – jest naprawdę wiele. Niektórzy liczą, że zagwarantuje im to szybki zysk, inni z kolei pragną w ten sposób poprawić wizerunek swojej marki lub zyskać na rozpoznawalności. Ostatecznie jednak wydaje się, że sponsoring to na ogół właściwa droga do obranego celu. Na takiej współpracy zyskują praktycznie wszyscy, więc wydaje się ona być wprost lekarstwem na sukces. Czy naprawdę tak jest? Przekonamy się w dalszej części artykułu, najpierw wyjaśnijmy jednak czym w ogóle jest sponsoring.

Sponsoring – co to?

Sponsoring to forma promocji, narzędzie promujące dany produkt lub firmę w związku ze sponsorowanym przedsięwzięciem. Słowo sponsor z języka łacińskiego oznacza „poręczyć”, a rzeczownik „sponsum” to uroczyste przyrzeczenie, zobowiązanie, układ.

W praktyce sponsoring jest umową partnerską, w której sponsor przekazuje podmiotowi sponsorowanemu środki konieczne do realizacji jego celów, w zamian za wykorzystanie tkwiącego w nim potencjału komercyjnego, który umożliwia promocję wizerunku przedsiębiorstwa, jego marek czy produktów. Dzięki udziałowi we wspieranej inicjatywie uzyskuje się efekt kojarzenia z tym, co ona sobą reprezentuje, a pozytywny obraz sponsorowanego przenosi się na sponsora. Znak sponsora towarzyszy wydarzeniom lub działaniu sponsorowanych instytucji.

Sponsoring a mecenat

Przyjmuje się, że sponsoring stanowi finansowe, usługowe, lub rzeczowe wsparcie innego podmiotu, którego celem jest zapewnienie przedsiębiorstwu osiągnięcia korzyści rynkowych. Sponsoring wyrósł z mecenatu. Początki tej formy promocji datuje się na lata dwudzieste XX wieku. Najważniejszą różnicą między sponsoringiem a mecenatem jest charakter komercyjny sponsoringu, czyli nastawienie na zysk w porównaniu do bezinteresownego wspieranie nauki, kultury, sportu czy innych dziedzin.

Sponsoring wydarzeń

Przedsiębiorcy często zastanawiają się nad działaniami, które mogą sprawić, że ich marka stanie się bardziej widoczna i rozpoznawalna. Łatwo dostępne i wszechobecne formy promocji w Internecie czy na platformach społecznościowych dają spore możliwości interakcji z klientem i przyciągnięcia jego uwagi. Jednak w szumie i gąszczu innych treści, którymi konsumenci są zasypywani, trudno jest się wyróżnić i zostać zapamiętanym. W konsekwencji, konsumenci w dużym stopniu uodpornili się już na tradycyjne banery wyświetlane w sieci.

Warto zatem wrócić do podstaw, wyjść nieco ze świata wirtualnego i skupić się na rzeczywistym kontakcie z klientem.

Jakie korzyści przynosi sponsoring wydarzeń?

Nawiązanie wyjątkowej relacji z klientem

Udział w wydarzeniu jako sponsor umożliwia nawiązanie wielowymiarowej relacji z klientem, której nie doświadczymy przez Internet czy social media. Taki kontakt jest znacznie bardziej cenny i zapamiętany na dłużej.

Klient mający bezpośrednią interakcję z marką oraz ludźmi, którzy ją reprezentują nabiera Stadion we Frankfurcie z nazwą sponsora do niej większego zaufania. Oznacza to, że taki klient będzie bardziej skłonny dokonać zakupu. Ponadto – co jeszcze ważniejsze – wydarzeniom i imprezom rozrywkowym towarzyszą pozytywne emocje, co bezpośrednio przekłada się na pozytywne postrzeganie firmy będącej sponsorem takiego eventu.

Warto także wiedzieć, że współcześni konsumenci cenią autentyczność i szczerość brandu. Sponsorując duże, modne wydarzenie, uwiarygadniamy wartości, z którymi utożsamiana jest nasza marka. W efekcie, przyciąga ona klientów, którzy identyfikują się z podobną filozofią.

Poznanie swoich klientów

Kontakt z potencjalnymi klientami podczas wydarzenia to także świetny sposób na ich poznanie. Można w ten sposób dowiedzieć się kim są, czym się zajmują, co lubią. Informacje te są kluczowe w dopasowaniu przekazu i treści, które nasza marka kieruje do swoich odbiorców. Równie cenna jest możliwość obserwowania ich reakcji na naszą markę – to w pełni bezpośredni i szczery feedback w czasie rzeczywistym, którego raczej nie uzyskamy w sieci.

Więcej niż jednorazowy rozgłos

Mało tego, sponsorowanie wydarzenia to przede wszystkim promocja naszej marki wśród uczestników, ale nie tylko. Dobrze wypromowana impreza zapewnia rozgłos wśród znacznie większej grupy odbiorców i to nie tylko w trakcie wydarzenia, ale również na długo przed i po nim. Organizatorom zależy przecież na tym, aby o imprezie dowiedziało się jak najwięcej osób. Z tego powodu, będą oni tworzyć wokół niego szum. Zamieszczane na wielu platformach treści promujące event jednocześnie zwiększają widoczność naszego znaku towarowego.

To jednak wciąż nie wszystko. Dzięki dzisiejszej technologii, zarówno organizatorzy, jak i uczestnicy, mogą promować wydarzenie w jego trakcie oraz po jego zakończeniu. Wszelkie relacje live, zdjęcia i inne udostępnione treści gwarantują naszej marce dalszy rozgłos.

Sponsoring klubów sportowych

W 2019 roku wartość medialna rynku sponsoringu sportowego w Polsce przekroczyła 5,3 miliarda złotych. Przez wspomniane 12 miesięcy w mediach wyeksponowano aż 7590 marek związanych w ten sposób z klubami sportowymi. Zdecydowanie najwyższe wartości dla sponsorów w naszym kraju – ponad 1,7 miliarda złotych wartości medialnej – generują kluby piłkarskie. Za nimi znajdują się zespoły siatkarskie (1,5 miliarda PLN) oraz żużlowe (220 milionów złotych).

Jakie branże dominują na rynku sponsoringu klubów sportowych? Prym wiedzie finansowa, a na kolejnych miejscach znajduje się: motoryzacyjna, lotnicza (linie lotnicze) oraz zakładów bukmacherskich.

Jakie korzyści przynosi sponsoring klubów sportowych?

Na formie współpracy zwanej sponsoringiem klubów sportowych, niewątpliwie zyskują obie strony. Sponsor buduje wizerunek, rozpoznawalność, dociera do większej liczby potencjalnych graczy buduje relacje z klientem (w tym przypadku – kibicem) oraz umacnia swoją pozycję na rynku. Klub sportowy natomiast dostaje w zamian stałe finansowanie, które umożliwia działalność, prowadzenie inwestycji i poprawę osiąganych wyników.

Sport łączy

Dlaczego sponsoring klubów sportowych jest jedną z bardziej efektywnych form promocji i Stadion, na którym rozgrywa się mecz baseballa reklamy dla szeroko pojętego biznesu? Wynika to między innymi z faktu, że sport jako zjawisko kultury masowej pełni wiele istotnych funkcji społecznych, takich jak edukacyjna, rekreacyjna czy socjalna. Emocje z nim związane to niesamowity magnes przyciągający kibiców z różnych środowisk, integrujący społeczeństwo, lecz także przedstawicieli biznesu. Dzięki temu sponsoring sportowy jest wyjątkowo efektywną platformą marketingową, umożliwiającą realizację celów biznesowych, bez względu na branżę. Dotyczy to zarówno promocji marki, budowania relacji biznesowych, stymulacji sprzedaży, jak i działalności w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu.

Bezcenna relacja kibic – sponsor

Warto dodać, że z niezależnych ankiet wynika, iż ponad połowa kibiców danego klubu jest skłonna kupować produkty firmy sponsorującej ich zespół. Co ważne, odsetek ten jest tym wyższy, im tańszy oraz bardziej powszechny produkt lub usługa wchodzi w grę. Na pierwszy rzut oka wydaje się więc, że to dla tego typu firm sponsoring klubów sportowych może okazać się najbardziej korzystny.

W grę tutaj jednak wchodzi jeszcze jeden bardzo istotny aspekt. Otóż, dla niektórych firm zwiększenie zysku sprzedaży za pomocą sponsoringu sportowego nie jest celem nadrzędnym. Przedsiębiorstwa z branż luksusowych, ekskluzywnych, niedostępnych dla szerszej grupy odbiorców mają często inny cel – wzmocnienie wizerunku firmy. Ma to znaczenie w przypadku, gdy konsument musi podjąć decyzję o nabyciu produktu lub usługi dwóch konkurencyjnych marek. W takiej sytuacji to właśnie ten czynnik “sportowy” często bywa decydujący.

Sponsoring wydarzeń i klubów sportowych – na co zwrócić uwagę?

Odpowiedni dobór partnera do współpracy

Oczywiście, każde działanie marketingowe wymaga odpowiedniej strategii. Nie zawsze pieniądze zainwestowane “na ślepo” w sponsoring wydarzeń i klubów sportowych przyniosą wymierne efekty. Trzeba więc zwrócić uwagę czy dany zespół lub event dostosowany jest do profilu naszego klienta i odpowiada wizerunkowi naszej marki. Dla przykładu, jeśli nasza firma zajmuje się doradztwem biznesowym, finansowym czy prawnym, sponsorowanie imprezy skierowanej głównie dla młodzieży lub drużyny sportowej grającej w lidze juniorskiej, prawdopodobnie nie okaże się zbyt dobrą inwestycją. Należy się więc tutaj kierować uniwersalną zasadą, aby być tam, gdzie natrafimy na naszych klientów.

Nadprogramowe zaangażowanie

Warto także maksymalnie wykorzystać szansę, jaką naszej marce oferuje sponsoring wydarzenia lub klubu sportowego. Z tego powodu, nie należy się tylko ograniczać do sponsorowania danej drużyny lub eventu, lecz także działać samodzielnie. W jaki sposób? Po pierwsze, warto wykorzystywać tutaj media społecznościowe, czyli w praktyce publikować interesujący content związany z danym klubem sportowym czy wydarzeniem. Warto także przygotować specjalne gadżety lub unikalne promocje dla kibiców danej drużyny lub uczestników imprezy. Można także się zastanowić nad organizowaniem konkursów związanych ze sponsorowanym podmiotem. Takie kreatywne działania marketingowe są wyjątkowo skuteczne, przez co mogą okazać się wprost bezcenne dla naszej marki.

Podsumowanie

Jak więc widzimy, sponsoring wydarzeń i klubów sportowych na ogół niesie ze sobą bardzo dużo korzyści. Umożliwia on nie tylko generowanie zysku z tego tytułu w przyszłości, ale także buduje pozytywny wizerunek i rozpoznawalność marki – a to właśnie te aspekty związane z PR-em są kluczowe we współczesnym marketingu.

Trzeba jednak pamiętać o przygotowaniu odpowiedniej strategii zanim zdecydujemy się na zainwestowanie w sponsoring eventu lub drużyny. W ten sposób znacznie zwiększymy szanse na dotarcie do właściwego szerokiego grona potencjalnych klientów. Wtedy takie działanie z całą pewnością przyniesie nam wymierne efekty, na które nie będziemy musieli zbyt długo czekać.

Poprzedni artykuł8 pomysłów na prezent na Dzień Ojca
Następny artykułObowiązki pracodawcy w czasie upałów – to warto wiedzieć
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments