Rynek FMCG – jak działa i jakie produkty obejmuje?

172

Branża FMCG jest jedną z najbardziej dynamicznych i najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki. Wiele osób właśnie na rynku FMCG zdobyło swoje pierwsze doświadczenie zawodowe. Czym charakteryzuje się rynek FMCG? Jakie produkty wchodzą w jego skład i czy warto szukać na nim pracy?

Co kryje się za skrótem FMCG?

chleb, pieczywoFast Moving Consumer Goods to w wolnym tłumaczeniu rynek produktów szybko zbywalnych, czyli takich, które należą do artykułów pierwszej potrzeby. Należą do nich między innymi kosmetyki higieny osobistej, ale także artykuły spożywcze. Lista produktów jest naprawdę długa od napojów, w tym także napojów alkoholowych, po wyroby tytoniowe, leki oraz suplementy diety. Cechą charakterystyczną rynku FMCG jest bardzo duże zróżnicowanie asortymentu. Fast Moving Consumer Goods ma także tendencję wzrostową, ponieważ wciąż pojawiają się kolejni producenci i coraz to nowsze produkty.

Gałąź gospodarki, jaką jest rynek FMCG charakteryzuje stosunkowo niska cena produktów. Liczba klientów bardzo szybko rośnie, natomiast towary FMCG bardzo szybko znikają ze sklepowych półek. Celem FMCG jest dostarczanie takich produktów, które jak najszybciej zostaną zakupione.

FMCG to nie tylko produkty, ale także miejsca, w których można zakupić wyżej wymienione produkty. W skład rynku produktów pierwszej potrzeby klienta wchodzą sklepy wielkopowierzchniowe, centra produkcyjne, magazyny, a także tradycyjne dyskonty i mniejsze sklepy.

Branża produktów szybkozbywalnych uważana jest za taką, której kryzys nigdy nie dotyka. Na produkty z kategorii pierwszej potrzeby zawsze był, jest i będzie popyt. W związku z tym istnieje bardzo duże i zróżnicowane zapotrzebowanie na pracowników w tej gałęzi gospodarki.

Rynek FMCG potrzebuje wielu pracowników na różnych stanowiskach

Uśmiechnięta osoba w pracy na stanowisku kasjer-sprzedawcaBranża FMCG niesamowicie dynamicznie się rozwija. Kolejne firmy wchodzą na rynek, a ilość miejsc pracy w Fast Moving Consumer Goods wciąż rośnie. Charakterystyczną cechą tej branży jest fakt, że można w niej zacząć pracować bez jakiegokolwiek doświadczenia i z dość niskim poziomem wykształcenia. Wciąż rośnie zapotrzebowanie na pracowników produkcji, magazynierów, czy sprzedawców w sklepach. Warto pamiętać, że tego typu praca nie wymaga dużo na początek, jednocześnie daje możliwości rozwoju i dość szybkiego awansu.

Fast Moving Consumer Goods to nie tylko osoby pracujące w magazynach i sklepach. Branża ta oferuje również pracę w biurze, dziale marketingu, a nawet stanowiska dla osób pracujących, jako graficy i przedstawiciele public relations. Trzeba pamiętać, że przez tak dynamiczny rozwój, FMCG nie jest dla każdego. Duża konkurencja i powstawanie coraz nowszych firm, a także szybko zmieniające się trendy konsumenckie, to często ciągła rywalizacja. Praca na rynku produktów szybko zbywalnych może generować sporo stresu.

Czy warto rozważyć pracę w Fast Moving Consumer Goods?

Tak naprawdę wiele osób swoje pierwsze doświadczenie z pracą ma właśnie w branży FMCG. Rynek produktów szybko zbywalnych pozwala na zdobycie pierwszego doświadczenia, o które czasem trudno w innych branżach. Przez niezwykle dynamiczny rozwój tej gałęzi gospodarki można rozważyć posadę na stałe. Branża produktów pierwszej potrzeby daje wiele możliwości rozwoju i poszerzania umiejętności.

Branża FMCG działa również w Internecie

zakupy online

Produkty szybko zbywalne nadal chętniej kupujemy w sklepach stacjonarnych, ale to nie zmienia faktu, że pojawia się coraz więcej możliwości zakupów przez Internet. Pandemia COVID-19, która wymusiła izolację i unikanie zakupów w supermarketach, także zmieniła podejście do tej gałęzi gospodarki. Wiele marketów wprowadziło możliwość zakupów produktów pierwszej potrzeby za pośrednictwem strony internetowej z dostawą do domu jeszcze tego samego dnia.

Rynek FMCG to ogromne pieniądze, które coraz częściej stanowią transakcje bezgotówkowe przez Internet. BLIK lub szybkie przelewy pozwalają na łatwe zakupy najpotrzebniejszych produktów bez wychodzenia z domu.

FMCG podąża za trendami

Fast Moving Consumer Goods jest branżą, która bardzo szybko odpowiada na potrzeby klientów. Na rynku FMCG bardzo duże znaczenie ma budowanie dobrego wizerunku marki, który zatrzymuje przy sobie klienta i tworzy z nim pewnego rodzaju więź. Ogromna konkurencja wymusza na firmach z tej gałęzi gospodarki skupienie się na dobrych kampaniach marketingowych, które będą nie tylko generować nowych klientów. Celem marketingu w Fast Moving Consumer Goods jest jak najdłuższe zatrzymanie klienta i zbudowanie pozytywnej relacji z marką.

Coraz więcej konsumentów poświęca uwagę, na zrównoważone podejście marek do produkcji, miejsca pochodzenia produktów i skład, jaki zawierają. Rynek produktów pierwszej potrzeby błyskawicznie odpowiada na takie wymagania klientów. Można zauważyć to na półkach w supermarketach.

Proces wytwarzania i dystrybucji w FMCG

Nie bez znaczenia jest fakt, w jaki sposób produkty pierwszej potrzeby są wytwarzane. Na rynku FMCG ważna jest nie tylko szybkość produkcji, ale także jakość. Coraz więcej konsumentów podejmuje świadome decyzje zakupowe i wybiera te produkty, których proces produkcji jest zrównoważony.

Kluczowym elementem Fast Moving Consumer Goods jest opracowanie jak najlepszej strategii, która połączy szybki i zrównoważony sposób produkcji z łańcuchem dostaw. Produkty FMCG bardzo szybko znikają z półek sklepowych, dlatego regularne uzupełnianie asortymentu jest tak ważne.

Strategia oraz cele w branży FMCG muszą współgrać. Istnieją dwa podejścia w strategii planowania Fast Moving Consumer Goods. Podejście klasyczne i nowoczesne. Coraz częściej firmy decydują się na to drugie, które opiera się na przedsiębiorczości i innowacyjności.

Czy rynek FMCG może dotknąć kryzys?

Różne figury szachowe konkurują o udziały w rynkuBranża produktów pierwszej potrzeby jest bardzo szeroka. Od produktów spożywczych, po leki, suplementy diety, papierosy, napoje czy kosmetyki. Wydaje się, że produkty, które konsumenci masowo kupują, nigdy nie będą dotknięte kryzysem. Firmom z tego sektora gospodarki najbardziej zagraża konkurencja. Jeżeli dana marka nie odpowiada na potrzeby klientów wystarczająco szybko lub nie potrafi dostosować się do panujących trendów, może naprawdę w niebywałym tempie stracić swoją pozycję.

Praca w Fast Moving Consumer Goods jest bardzo rozbudowana i dość często oferuje pracownikom korzystne warunki oraz szybką możliwość rozwoju. Rynek pracy w FMCG wciąż się rozrasta, ponieważ pojawia się coraz więcej firm w tej branży. Wydaje się, że branża produktów szybkozbywalnych jest atrakcyjnym miejscem dla dużej liczby osób. Z kolei dynamiczny rynek i spora konkurencja, często jest źródłem stresu.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments