Promatic Group podbija Afrykę i wierzy w Polski rynek – rozmowa z CEO firmy Pawłem Paliwodą

374

Promatic Group podbija AfrykęPromatic Group jest obecnie największym podmiotem w Polsce działającym w branży gamblingowej. W ramach dywersyfikacji swojej działalności spółka stawia m.in. na sprzedaż zagraniczną, czego efektem jest podbój rynku w Nigerii. Jak wskazuje CEO spółki, w rozmowie z Comparic24, Paweł Paliwoda, przyszłość branży związana jest z Internetem i oprogramowaniem, dlatego też spółka mocno stawia na rozwój produktów w wersji online.

  • Promatic Gropu jest najpopularniejszym dostawą rozwiązań gamblingowych w Nigerii.
  • Pandemia i jej następstwa gospodarcze są dodatkowym katalizatorem rozwoju rynku w wersji online.
  • Obecnie polski rynek jest (względem państw sąsiednich) z potencjałem do wzrostu, jednak sporo zależy od przyszłego prawodawstwa.

Polska firma podbija rynek gamblingowy w Afryce

Promatic Group jest polską firmą wywodzącą się z Jeleniej Góry, która powstała w 1997 roku i obecnie zajmuje się produkcja automatów, gier i rozwiązań systemowych dla branży gamblingowej, oraz obecnie jest największym tego typu podmiotem na polskim rynku.

Pomysł na taką działalność poprzez narodził się wraz z obserwacjami zachowania turystów, którzy spragnieni byli rozrywki. Początkowo firma zajmowała się wyłącznie serwisem tego typu urządzeń, jednak Jak wskazuje Paweł Paliwoda, CEO Promatic Gropu, w rozmowie z Comparic24, kluczem do sukcesu w tym biznesie jest własne oprogramowanie, dlatego też firma zaczęła systematycznie dążyć do produkcji zarówno software, jak i hardware.

Jak wskazuje CEO, obecnie produkty firmy dostępne są (stacjonarnie) na wyposażeniu totalizatora sportowego, zaś w Internecie (w kasynie online należącym do totalizatora sportowego) dostępne są m.in. produkty korzystające z wizerunku Mariusza Pudzianowskiego i Zenona Martyniuka. Warto wskazać, że przytoczone firmy działają w Polsce legalnie, jest to właściciel słynnego „lotto”.

Firma nie ogranicza się jedyna tylko do rynku krajowego. Dla przykładu w Nigerii produkty Promatic Group są najpopularniejszymi grami, które można spotkać w większości salonów gier czy też kasyn. W przypadku europy produkty firmy eksportowane są m.in. na Słowację, Rumunię czy też Białoruś.

Regulacje rynku i ich wpływ na firmę

Zmiana ustawy w 2009 roku wprowadziła całkowity zakaz hazardu. Zaskoczyło to całą branżę, była to tzw. ustawa antyhazardowa. Wbrew pozorom dało nam to silny impuls do rozwoju, do szukania nowych kierunków biznesowych, nowych ścieżek rozwoju, wzrostu firmy. Później była kolejna nowelizacja w 2016 roku, ta nowelizacja dopuściła salony gier i kasyna internetowe, ale tylko pod monopolem spółki skarbu państwa. Nie był to też przełom dla branży, natomiast przepisy te obecnie obowiązują. – tak wpływ prawnych regulacji na firmę ocenia CEO Promatic Group.

I jaki wpływ wywiera to na branże? Jak ocenia Paweł Paliwoda, w rozmowie z Comparic24, porównując Polskę do naszych sąsiadów, to obecnie w Czechach jest ok. 50 tys. funkcjonujących terminali do gier, na Słowacji 25 tys., w Niemczech mamy 240 tys. terminali do gier. W Polsce natomiast obecnie dostępnych jest ok. 5,5 tys. terminali, natomiast maksymalna (potencjalna) ilość dopuszczona przez ustawę to ok. 38 tys. Tak więc polska jest rynkiem małym, jednak z dużym potencjałem do wzrostu w tym segmencie, który jest w fazie rozwoju.

Dalszy rozwój firmy w Polsce zależny jest więc przede wszystkim od ustawodawców, którzy potrafią być dość nieprzewidywalni. Jest to bezpośrednią przyczyną zdywersyfikowanie przez spółkę swojej działalności. Odbywa się to zarówno poprzez poszukiwanie zagranicznych rynków zbytu, jak i postawienie na produkcje online w technologii html5.

Przyszłość gamblingu to wersja online?

Trend kierujący rozrywkę w kierunki onlinowym, czyli mocny rozwój gałęzi onlinowej, widzimy od kilku lat. Jest to widoczne i cała branża zmierza w tym kierunku. Natomiast ostatni rok (mam na myśli pandemię Covid) tylko przyśpieszył ten trend, kierunek. Widać duże wzrosty w sektorze online. Stacjonarne ośrodki gier w ostatnim roku przez lock down zostały zamknięte (wszystkie salony, punkty gier, kasyna) i nastąpiła naturalna migracja graczy z punktów stacjonarnych do kanałów online. – ocenia Paweł Paliwoda, CEO Promatic Group.

Choć obecnie ciężko jest dokładnie ocenić, w jakim stopniu społeczeństwo powróci do swoich dawnych zachowań „po pandemii”, jednak już teraz wskazuje się, że tzw. nowa normalność będzie dodatkowy katalizatorem przechodzenia branży w stronę Internetu. Warto również wskazać, że jedynymi z najbardziej przychodowych tytułów są te związane ze słynnymi osobami, które dostępne są właśnie online w Total Casino (działające legalnie w Polsce, zgodnie z ustawą hazardową).

Poprzedni artykułPonad 52% Polaków nie skorzysta z usług firm otwierających się mimo lockdownu
Następny artykułCzym jest Numer Identyfikacji Podatkowej, czyli NIP?
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments