Czym są programy akceleracyjne dla startupów?

191

Programy akceleracyjne, co do zasady mają za zadanie przyspieszyć rozwój projektów startupowych i skierować je na odpowiednie tory umożliwiające wzrost i skalowanie biznesu. Co więcej, na rynku – zarówno polskim jak i globalnym – dostępnych jest teraz tak wiele programów akceleracyjnych, że każdego roku tysiące startupów z naszego kraju mogą rozwijać się z ich pomocą. Na czym polegają takie programy? Kto je organizuje? Co startupy mogą zyskać na udziale w programie akceleracyjnym? Przekonamy się poniżej:

Programy akceleracyjne – co to? Grafika prezentująca akcelerator dla startupu

Akceleratory to specjalne programy dla startupów, trwające zazwyczaj od kilku tygodni do kilku miesięcy. Umożliwiają one młodym przedsiębiorcom zweryfikowanie biznesu, skonfrontowanie swoich przekonań z doświadczonymi praktykami, przetestowanie rozwiązań w profesjonalnym otoczeniu i zdobycie kontaktów, które mogą zaowocować w przyszłości. Czasem udział w takim programie wiąże się także z koniecznością oddania części udziałów, ale nie wszystkie akceleratory tego wymagają.

Jak programy akceleracyjne pomagają startupom?

Istnieje wiele różnych rodzajów akceleratorów, które mogą mieć charakter pomagania projektom z konkretnej branży lub na określonym etapie rozwoju. Podstawą programów akceleracyjnych są szkolenia prowadzone przez specjalistów w swojej dziedzinie, którzy posiadają wieloletnie doświadczenie. Podczas przeprowadzonych w ramach programu warsztatów uczestnicy otrzymują konkretną wiedzę i narzędzia z zakresu metod budowania startupu, marketingu internetowego, sprzedaży, aspektów prawnych oraz pitchingu – czyli właściwego, skutecznego prezentowania swojego projektu.

To jednak nie wszystko. W programy akceleracyjne zaangażowani są również mentorzy. Dzięki temu uczestnicy tego typu programów mogą otrzymać od nich cenne wskazówki dotyczące tego w jaki sposób realizować zamierzony projekt biznesowy. Ponadto, w niektórych akceleratorach startupy mogą uzyskać dofinansowanie czy nawet finansowanie miejsca pracy.

Coraz popularniejsze są także programy akceleracyjne, które pomagają nawiązać współpracę startupom z dużymi przedsiębiorstwami, tym samym skutecznie wprowadzić produkt na rynek lub zdobyć dużego klienta. To łącznik pomiędzy młodymi firmami na wczesnym etapie rozwoju z rynkiem private equity, Aniołami Biznesu i funduszami Venture Capital.

Jest to doskonała okazja do przeprowadzenia wdrożenia pilotażowego oraz przygotowania wartościowego case study. Dla startupu kluczem są wdrożenia i tak zwany feedback z rynku. Jeśli akcelerator to umożliwia, często stanowi to większą korzyść niż dodatkowe finansowanie.

Co akceleratorzy otrzymują w zamian?

Niektórzy operatorzy programów akceleracyjnych w zamian za wiedzę i kapitał nie pobierają udziałów od akcelerowanych startupów, inne natomiast zadowalają się kilku procentowym pakietem udziałów w spółce.

Kto organizuje programy akceleracyjne? Program akceleracyjny dla najlepszego startupu

Programy akceleracyjne organizowane są między innymi przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Skierowane są one zarówno do polskich startupów w ramach popularnego Scale Up, jak i zagranicznych – dzięki Poland Prize, a nawet podmiotów działających w konkretnej, specyficznej branży. Co istotne, PARP samodzielnie nie prowadzi akceleracji startupów, tylko powierza to zadanie doświadczonym operatorom, którzy są w stanie całościowo przeprowadzić tego typu program.

Program Scale Up

Ostatnia edycja programu Scale Up prowadzona była przez 10 operatorów programu:

  • Startup Spark 2.0
  • MIT Enterprise Forum CEE
  • Space3ac
  • KPT
  • IMPACT_Poland (2.0)
  • Polska Przedsiębiorcza
  • IDEA Global
  • INDUSTRYLAB II
  • AccelUP
  • Brinc.

Ich zadaniem jest przyspieszenie rozwoju polskich startupów poprzez doprowadzenie do etapu testowania ich rozwiązania w dużych spółkach, a przy tym zwiększenie skali ich działalności.

W ramach ostatniej edycji programu Scale Up ponad 400 startupów skorzystało z możliwości rozwinięcia swoich innowacyjnych produktów do poziomu, w którym mogli oni przetestować swoje rozwiązanie z partnerami korporacyjnymi. Uczestnicy uzyskali dostęp do wiedzy, infrastruktury technicznej oraz kanałów sprzedaży danego przedsiębiorstwa. Program koncentrował się na zwiększeniu przeżywalności startupów umożliwiając przy tym wprowadzenie produktu na rynek i zdobycie przełomowego zlecenia.

Program Polaroid Prize

Natomiast Poland Prize stwarza warunki zagranicznym startupom do rozwojowej i perspektywicznej działalności w Polsce. Ten program akceleracyjny wzmacnia wizerunek Polski jako miejsca o jednym z najbardziej atrakcyjnych warunkach dla rozwoju przedsiębiorczości startupowej w naszej części Europy.

Głównym celem programu Poland Prize jest wsparcie wyspecjalizowanych operatorów w zapewnieniu zagranicznym startupom wszechstronnych możliwości rozwoju. Ogromnym atutem wszystkich dwunastu operatorów jest zagwarantowanie startupom współpracy z dojrzałymi, krajowymi spółkami.

Wspomniane firmy to potencjalni odbiorcy rozwiązań technologicznych stworzonych przez startupy, którzy już są gotowi do testowania i wdrażania najbardziej innowacyjnych produktów. Co więcej, taka relacja i współpraca przynosi bardzo wymierne korzyści biznesowe obu podmiotom gospodarczym. Zwiększa konkurencyjność i wzmacnia pozycję rynkową większego, stwarza możliwości samorealizacji oraz poczucie stabilizacji mniejszemu partnerowi. Ma to być zatem transakcja przynosząca obopólne korzyści.

Bieżącą edycję programu akceleracyjnego Poland Prize, do której nabór trwa do 30 czerwca 2022 roku, prowadzą poniżsi operatorzy:

  • Kielecki Park Technologiczny
  • Huge Tech
  • Concordia Design
  • Lubelski Park Naukowo-Technologiczny
  • MIT Enterprise Forum CEE
  • Accelpoint
  • Space3ac
  • Huge Thing
  • Lodz Special Economic Zone
  • Krakowski Park Technologiczny.

Czego dziś najbardziej potrzebują startupy? Grafika prezentująca rozwój startupów

Jeden problem polskich startupów

Z doświadczeń operatorów programów akceleracyjnych wynika, że na poziomie technologicznym, czy przygotowania biznesowego, rodzime startupy nie mają się czego wstydzić. Istnieje natomiast jeden obszar, w którym faktycznie jest pole do poprawy – to kwestia pewności siebie. W ramach programu Poland Prize, gdzie akceleruje się startupy z zagranicy. można dostrzec jedną zasadniczą różnicę. Od polskich odpowiedników odróżnia je ambicja i odwaga w internacjonalizacji biznesu.

Zagraniczne spółki dołączyły do polskich programów akceleracyjnych dlatego, że szukają klientów na całym świecie. W ten sposób budują swoje portfolio klientów, zdobywają niezbędne doświadczenie i tym samym udowadniają swój potencjał inwestorom. Jednym z zadań, jakie stawiają sobie operatorzy programów akceleracyjnych jest właśnie pobudzenie pewności siebie u absolwentów.

Rozwój programów akceleracyjnych odpowiada potrzebom polskich startupów

Podczas programów mentoringowych w akceleratorach coraz częściej można spotkać nawet takie elementy jak warsztaty z zarządzania stresem, odporności na krytycyzm, umiejętności przyjmowania i dawania feedbacku, czy właśnie pewności siebie.

Dzięki napływowi talentów z zagranicy można szybciej i efektywniej rozwijać polski ekosystem startupowy. Wiele mówi się ostatnio o tym, że jako Polacy jesteśmy technologicznie silni, ale brakuje nam różnorodności kulturowej. Programy akceleracyjne są odpowiedzią na ten problem. Co więcej, pozwalają one na porównanie naszych rodzimych startupów, z tymi z zagranicy. Nasi przedsiębiorcy są bardzo kreatywni i często szukają niestandardowych rozwiązań dla istniejących problemów. Dzięki temu polscy startupowcy są w stanie tworzyć naprawdę ciekawe koncepcje, które wyróżniają się na tle konkurencji.

Sporo projektów, które odnoszą sukcesy wyróżnia się także solidnymi podstawami badawczymi. Dzięki zaangażowaniu naukowców do prac nad technologią, część metod jest trudna do skopiowania przez konkurencję. Widzimy jak dobrze takie podejście sprawdza się w projektach, które są akcelerowane. Tam gdzie pojawia się komponent naukowy często pojawiają się sukcesy. W efekcie startupy, które akurat trafią na dogodny moment, mogą stać się liderami w nowopowstających gałęziach gospodarki. Polska, jako kraj będący umiarkowanie innowacyjny, swoich szans musi szukać właśnie w technologiach, które dopiero powstają, gdzie nie wyłonili się jeszcze globalni gracze, którzy “rozdali” między sobą karty na rynku.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments